Inlägg från: misslina |Visa alla inlägg
  • misslina

Gravida från Tempar/Fertility Friend

mamalolo skrev 2016-09-09 19:39:00 följande:
    Loppan84 skrev 2016-09-09 19:27:15 följande:

Är du deppig? Hormonell eller bara sliten?

<3

Har varit nedstämd under våren/sommaren (omotiverad på jobbet, saknat roliga mål) och det känns som att hormonerna gör det värre. Dessutom blir jag lite nere av att bara äta/svulla hela tiden, må illa, känna mig superfinnig och ful. Ytligt men har aldrig varit bra på att hantera att vara "svag". Blir snabbt lite "man cold" över det hela. :) går ner mig mer istället för att försöka hitta saker som piggar upp.

Hoppas det släpper när jag börjar må bättre fysiskt!
    Förstår din känsla! Så där känner jag också i början av grav... Helst När illamåendet kickar in.
    Fulkänslan har redan kommit med lite ändrad hy... Lite svullen.
    Vi får peppa varandra
  • misslina
    happylife skrev 2016-09-10 06:31:32 följande:

God morgon! Att vakna kl 06 en lördag borde vara förbjudet. Är övertaggad tror jag.

Tempen ser fin ut o testet likaså tror jag. Tycker ni det är starkare idag?

Starkare idag :) vänta till på måndag om du är osäker... Även om jag tror att du skulle få utslag på digitalt! Men bara för att ;)
  • misslina
    happylife skrev 2016-09-11 06:10:38 följande:

<3 <3 jag är verkligen gravid!! Glädjetårar!

Gud vad mitt hjärta bankar!!

Åhhhh så himla roligt! Stort grattis igen!

Jag använder gravid & baby:)
  • misslina
    columbus skrev 2016-09-11 15:17:00 följande:

Hoppar in här också! :) Har tempat sedan i maj och fick nu efter fyra månaders försök äntligen ett plus! Går in i vecka 5 (4+0) imorgon. Är första graviditeten med första barnet så slits mellan glädje, oro och overklighetskänslor. Har ett första tidigt VUL inbokat i vecka 7 (6+4) den 30 september så ser fram emot det (men tycker tiden går i snigeltakt...) och hoppas få se ett hjärta slå då! :) BF runt 21 maj.

Hej och välkommen! Och stort grattis :)
  • misslina
    columbus skrev 2016-09-11 15:17:00 följande:

Hoppar in här också! :) Har tempat sedan i maj och fick nu efter fyra månaders försök äntligen ett plus! Går in i vecka 5 (4+0) imorgon. Är första graviditeten med första barnet så slits mellan glädje, oro och overklighetskänslor. Har ett första tidigt VUL inbokat i vecka 7 (6+4) den 30 september så ser fram emot det (men tycker tiden går i snigeltakt...) och hoppas få se ett hjärta slå då! :) BF runt 21 maj.

Jag byter också dag på måndagar :)
  • misslina
    columbus skrev 2016-09-11 15:48:15 följande:
    Så smidigt, haha :D Visst är vi nära i tid också? Vilken vecka går du in i imorgon?
    Vecka 6 i morgon ;) så väldigt nära i tid!

Vi berättade för familjen igår och barnen häromdagen. Egentligen hade jag velat vänta men i och med att jag mår så dåligt under mina grav. Så känns det bäst! Istället för att hålla på att smyga med det samtidigt som man mår röv ;)
  • misslina
    columbus skrev 2016-09-11 16:00:25 följande:

Fan, jag blir dock inte klok på det här räknandet. Får olika BF överallt, haha. 

Sista mensens första dag var 9 augusti men däremot hade jag rätt sen ägglossning (cd18), vilket var den 26 augusti (bekräftat med ÄL-test och temp). Jag har i tillägg till det 29 dagars cykel (oftast) med 10 dagars lutealfas.

Om jag använder kalkylatorn här på FL (och fyller i cykellängd och lutealfas enligt ovan) får jag följande BF beroende på vilket jag går efter:

Mensdag: BF 20 maj
    Ägglossning: BF 18 maj

Nu är det ju egentligen en skitsak med någon dag hit och dit, men vad är egentligen mest tillförlitligt att gå efter? Har hittills räknat på BF 21 maj (vilket jag fick i nån annan kalkylator) för att räkna så lågt som möjligt och hellre bli positivt överraskad :D

Jag får också lite olika bf-datum...

Jag hade mens 8/8, ägglossning den 19 augusti. Denna månad blev det en cykel på 26 dagar. Brukar ha kring 31
    Dagar... Så vet inte heller hur jag ska tänka.

Men går efter bf datum den 14 maj. Och då kanske du har bf den 21? Då du hade äl en vecka efter mig? Eller... Haha jag vet inte
  • misslina
    columbus skrev 2016-09-11 16:02:32 följande:
    Vad spännande! Då ligger vi verkligen tätt :) Har du fått några symptom redan nu?

Vi ska berätta för föräldrarna nu i helgen som kommer. Min bästa tjejkompis är den enda som vet i nuläget (förutom sambon såklart). Har aldrig varit gravid tidigare så vet inte alls hur jag kommer reagera (känner inget mer än ömma bröst nu) så det får väl avgöra lite sen när jag berättar för chefen och sådär :)
    Åh vad kul! Jag kommer nog att berätta för jobbet till veckan! Så de kan planera plus att jag slipper smyga! För jag gissar att illamåendet kickar in om 1-2 veckor.

Än så länge har jag lite ömmande bröst också är jag väldigt trött!

Jag gav mina föräldrar en kylbag med mjöl, mjölk, ägg och margarin igår . De stod som frågetecken ett bra tag och funderade fram och tillbaka haha. Men till sista klickade det. När jag väntade andra barnet så var typ det enda jag kunde äta utan att kräkas var pannkakor. Och mamma
    Och pappa kom med jämna mellanrum med en laddning pannkakor och jordgubbssylt ;)
    Vi var samlade hela min familj( typ 20
    Pers) så det blev många skratt, hejarop och glädjetårar. ;) när de hade gissat rätt
  • misslina
    mamalolo skrev 2016-09-11 18:31:56 följande:

Kära vänner, har ni tips på vad en kan göra mot illamående och konstant trötthet/hunger/huvudvärk? Köpte seabands idag men hjälper inte. Ligger i sängen mest hela tiden och hetsäter/mår illa i en märklig kombo. Allt är som ett töcken. Blir snart tokig, känner jag. :(

Ja usch vad jag lider med dig! Har mått illa med båda barnen. Fram till vecka 20 med första och hela grav med andra. Med andra hjälte inget förutom när jag var in på dropp. Så blir det illa så tveka inte att begära att du får komma in på dropp!

Men det finns saker som lindrat. Vila och sov! Behöver du vara hemma så sjukskriv dig!
    Ät lite och ofta! Det enda som gick för mig! Jag var sjukt hungrig men kunde ändå inte äta så mycket för att riktigt stilla hungern. Men man fick äta det som gick! Kalla saker går ofta bättre, soppor funkade hyfsat. Gick bättre när jag inte behövde tugga! Gröt.., frukt. Kex... Prova ingefära... Att bara att ha att lukta på.

Finns tabletter, lergigan och lergigan comp som kan vara värt att prova. Ring läkare för att få det utskrivet. Funkade sisådär på mig! Fick så mycket biverkningar. Men har hört att för vissa funkar det bra!
    Jag vet exakt hur jökla jobbigt det är! Jag är snart där igen ;) men man klarar av det på något märkligt sätt. Otroligt många gånger i förra grav som jag ville ge upp när jag satt med huvudet i toaletten. Men vi fixar det! Och oftast så blir det bättre inom några veckor! Så håll ut! Och var inte rädd för att be om hjälp! Kram
  • misslina
    Loppan84 skrev 2016-09-11 22:55:35 följande:

Svarar på fel inlägg nu men ang pannkakorna - blev så sjukt sugen på det innan när jag läste men gjorde inte det. Men nu ligger jag i sängen och kan inte sluta tänka på pannkakor. Försökt sova i en halvtimme men undrar om jag ska behöva gå upp och steka pannkakor först. Första cravingen på flera månader. Detta skyller jag på dig alltså :D

Hahaha alltså vad roligt ;) nu fick jag mig ett gott skratt :). Men pannkakor är hemskt gott! Mums;)
    Lova att uppdatera om det blev några pannkakor ;)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend