Bäbiiiis skrev 2016-11-11 14:13:10 följande:
Jag tycker det är fint när det är lite olika längd på namnen. Eftersom Ylva är 2 stavelser vore det fint med 1 eller 3 på mellannamnet.
T.ex. Ylva Li Efternamn Efternamn
Eller Ylva Johanna Efternamn Efternamn
Har ni inga fina släktnamn eller kanske ditt namn. Jag har min mammas namn som mellannamn.
Idun, Ylva, Sonja och Olivia är annars några av mina favoritnamn.
Håller med om längden där. Jag tycket även att Ylva låter ganska hårt, så jag bryter gärna av med något mjukt. Ylva Li (som i astrid lindgrens allra käraste syster) kan vi tyvärr inte ta då efternamnet nästan är samma som Li. Mitt mellannamn skulle passa, Marléne. Men det känns dumt att ge henne mitt namn när mina andra döttrar inte fått något med koppling till släkten. Idun heter syrrans barn :)
Min favorit är viola. Men viola har namnsdag på tvillingarnas födelsedag (vi firar dock inte mellannamn) och börjat bli riktigt populärt nu :/ min andra favorit är Aino, vilket är lite roligt eftersom det betyder "den enda" och det är hon ju faktiskt i kontrast till tvillingarna som är två. Men jag tycket att det låter lite för finskt, (trots att vi är finska) och lite för hårt.