Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

columbus skrev 2016-11-09 21:49:24 följande:

Inte helt låst vid det men vad jag har kunnat läsa mig till så är mjuklift lite trängre och blir lätt varmt på sommaren och med tanke på att bebis ska komma i maj så kändes det inte optimalt. Är dock öppen för att bli motbevisad, haha. Mjuklift verkar ju ännu smidigare! Vilken vagn har ni?

Sant. Men det finns ju mindre varma mjukliftar också. Som är lätta att ha öppna osv. En mjuklift är nog mycket lättare att bära. Annars rekommenderar jag Britax smile 2. Hårdliften är ganska liten och lätt och det är en liten, lätt och smidig vagn i övrigt också. Dessutom har den hyfsat stora lufthjul med svängbara framhjul. Jag bär upp och ner smile-hårdliften två våningar flera gånger varje dag. Det går, men det är faktiskt ganska tungt. Man har ju oftast skötväskan också, och ibland någon kasse. Då är ändå min bebis ganska lätt (ca 4 kg nu). Fasar för hur det blir längre fram.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-09 19:51:36 följande:

Det här med avslag är ju en hel vetenskap. Men är det någon som vet om man kan börja blöda mer av att röra på sig? Har ju legat mycket stilla pga stygnen och hade börjat minska rejält med blodet, men sista två dagarna har smärtan från stygnen nästan försvunnit så har gått promenader och suttit en hel del - samtidigt har det börjat blöda mer och är klarrött färskt blod. Inte megamycket, blöder inte igenom en binda eller så. Men har ökat.

Är 12 dagar efter förlossningen idag. Låter detta normalt? Kan det va rörelse som satt igång det eller är det normalt att det kan öka lite igen efter ett tag?

Låter helt normalt. Det är också en av anledningarna till att kan ska vara försiktig med att lyfta tungt efter förlossningen. Men så länge det inte ökar onormalt mycket så är det som det ska vara. Till skillnad från mens så är avslaget väldigt oförutsägbart. Det minskar, ökar, kommer klumpar, ändrar färg Hej vilt ett tag.
  • sagoskog
    columbus skrev 2016-11-10 08:35:45 följande:

Tack för tipset! Känns trots allt inte en dag för sent att ge sig in i djungeln redan, haha.

Buffalon är nog snäppet bättre, smidigare och lättare än smile 2. Men i grunden är de ganska lika. Skillnade är att smilen är en budget/mellan vagn och buffalon är en premiumvagn. Jag vet inte vad buffalon kostar, men säkert det dubbla mot smile 2. I gengälld har buffalon ett högt andrahandsvärde (vilket smilen inte har) och man får tillbaka mycket av det man lagt ut.

För mig var det viktigt att kunna använda vagnen utan att behöva vara överdrivet försiktig. Den ska kunna stå i trappuppgången, lämnas obevakad utanför matbutiken/parken/etc, slitas av smutsiga skor och väder och vind.. Så då kändes smilen som ett bättre alternativ. Mindre stöldbegärlig och inget andrahandsvärde att värna om ;)
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-11-11 11:24:04 följande:

Känns som tiden går fort för er andra i alla fall, i början känns ju allt sååå segt men vecka 14 är ju faktiskt snaaart halvvägs! :D

Min lille krabat börjar bli stor...

Idag gäller det Sajocawa! Skickar en virtuell-trycka-på ;)
  • sagoskog
    happylife skrev 2016-11-11 11:45:49 följande:

Jag är så lättad så jag gråter!

Inga avvikelser hittade och vi väntar en flicka <3 <3 <3

Jag ringde igen och fick tag i dom, dom hade fullt upp och hade inte hunnit gå in i systemet.

Åååhh vilken lättnad!

Dubbekt Grattis! Så skönt! Efter att ha sett er vånda så är jag glad att vi inte har nipt här. Ångesten inför alla ul räckte gott. Njut nu :)
  • sagoskog

På tal om namn. Ni får gärna tipsa mig om mellannamn.. vi sitter helt fast. Får inte till en diskussion ens. Tilltalsnamn är Ylva (vilket egentligen var ett skämt som "fastnade", men det känns rätt). Efternamn vill jag inte skriva här. Men ni som har fb kan ju se det där. Det kommer nog bli hans efternamn och mitt som mellannamn. Jag vill egentligen inte att hon ska ha dubbla efternamn. Men känns dumt att bara ta hans när (halv)syskonen heter mitt. Vad tycker ni?

• sagoskog
    misslina skrev 2016-11-11 13:02:44 följande:

Eftersom våra två andra barn heter något på E så vill jag gärna fortsätta med den trenden:) dom heter Emmy och Elias

Hade det blivit en pojke hade jag fått bryta den trenden haha. För alla E pojknamn som vi gillar är upptagna av närstående haha.

Hur som helst så är detta våra förslag kom gärna med synpunkter Enya, Eira

Eden, Elli, Emma, Elsa

Min enda tvilling heter Elly (fast vi uttalar det nog snarare Elli). För nio år sedan var det ganska ovanligt. Men sen sköt det iväg ordentligt i popularitet. Eftersom man kan stava det både Elly, Ellie och Elli är det dessutom ännu vanligaste än vad man får fram vid en enkel sökning. Men jag tycker att det är ett riktigt fint och vi har faktiskt aldrig stött på något annat barn med det namnet i vardagen. Men det beror kanske på att det blev populärt först i ålderdgrupperna efter mina barn. Jag kan rekommendera Elli :) Det enda problem vi har haft är att väldigt många i personalen på skolan, förskolan bvc etc ofta pratat om "Nelly". Och jag fattar aldrig vem de menar - Elly eller Nadja. Men du slipper ju ni :)

De andra namnen var fina allihopa :) men jag personligen skulle undvika Elsa. Elsa och Elsie toppar just nu i popularitet. Så det kommer vara riktigt vanligt bland -16:orna. Emma är ju ett av de vanligaste namnen genom tiderna. Men inte så himla populärt bland de yngre generationerna. Jättefint! Har ni funderat på Ella eller Ebba? Det är också några av mina favoriter :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-11 13:04:14 följande:

Edith är mitt favoritnamn, sparar det till om vi får en tjej :)

Edith vart mitt favoritnamn också! Trodde att jag skulle välja det om jag fick en tjej. Men när jag började säga det högt så lät det liksom hårdare än jag tänkt mig. Så då blev det inte riktigt rätt ändå. Men jag tycket fortfarande väldigt mycket om det ;)
  • sagoskog
    happylife skrev 2016-11-11 13:15:24 följande:

Just det mellannamn ja...hade jag glömt! Svårt..

Vi kommer ha samma "problem" med efternamn...jag har två efternamn, mitt eget och min mans..frågan är vad vårt barn ska få!

Många beslut...har inget vettigt tips just nu, får återkomma

Jättesvårt! Om jag och min sambo skulle gifta oss så skulle vi ta hans. Men mina stora barn, som har en annan pappa, har mitt efternamn. Av den anledningen kan jag ju inte "göra mig av med" mitt efternamn helt och hållet. Sen känns det lite surt om man skulle gå skilda vägar också. Men om jag inte haft de tidigare barnen och om vi vore gifta och jag hade hans namn också så skulle jag nog bara ge det till barnet. Då skulle jag ju kunna välja att behålla hans namn vid en ev skillsmässa om det kändes viktigt att heta samma som barnet. Men då spelar det såklart in att jag inte är särskilt fäst vid mitt efternamn från början heller ;)
  • sagoskog
    Bäbiiiis skrev 2016-11-11 14:13:10 följande:

Jag tycker det är fint när det är lite olika längd på namnen. Eftersom Ylva är 2 stavelser vore det fint med 1 eller 3 på mellannamnet.

T.ex. Ylva Li Efternamn Efternamn

Eller Ylva Johanna Efternamn Efternamn

Har ni inga fina släktnamn eller kanske ditt namn. Jag har min mammas namn som mellannamn.

Idun, Ylva, Sonja och Olivia är annars några av mina favoritnamn.

Håller med om längden där. Jag tycket även att Ylva låter ganska hårt, så jag bryter gärna av med något mjukt. Ylva Li (som i astrid lindgrens allra käraste syster) kan vi tyvärr inte ta då efternamnet nästan är samma som Li. Mitt mellannamn skulle passa, Marléne. Men det känns dumt att ge henne mitt namn när mina andra döttrar inte fått något med koppling till släkten. Idun heter syrrans barn :)

Min favorit är viola. Men viola har namnsdag på tvillingarnas födelsedag (vi firar dock inte mellannamn) och börjat bli riktigt populärt nu :/ min andra favorit är Aino, vilket är lite roligt eftersom det betyder "den enda" och det är hon ju faktiskt i kontrast till tvillingarna som är två. Men jag tycket att det låter lite för finskt, (trots att vi är finska) och lite för hårt.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-11-12 12:53:29 följande:

Är inne o läser här men har mått så dåligt att jag inte orkat skriva...

Har haft ångest nere allt är en dimma lite svårt med anknytning till bebis.... har oxå varit riktigt dåligt mellan min man och mamma o hon åker imorn...

Min man tror att jag känner som jag gör för mamma tagit över en stor del av bebis typ matat han mkt ger flaska alltid säger till mig vad ja ska Göra etc byter om på bebis...

Jag vet inte... läkaren skrev ut antidepressiva men jag försöker hålla ut....

H

Jag tänker på dig nästan varje dag och hoppas att det ska kännas lättare för dig snart. Håller med resten här. Du borde ju få någon att prata med i första hand. Medicin kan också hjälpa, men det känns som fel ände att börja i. Framförallt ska man alltid ha ett proffesionellt stöd när man börjar med antidepressiva eftersom det är vanligt att tillståndet förvärras under insättningstiden. Tyvärr slarvas det mycket med sånt inom vården och jag har två stycken i min närhet som tag livet av sig i samband med det. Nu menar jag absolut inte att det skulle vara så för din del. Förstå mig rätt nu :) Men det är viktigt att man är medveten om det, har en professionell kontakt och blir uppgöljd. Då det kan bli katastrof om ett redan skört läge blir ännu värre. Många kramar!
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-13 22:32:56 följande:

Är så positivt överraskad över hur kroppen återhämtat sig - särskilt magen och fifi. För en vecka sen kändes det helt otänkbart att det skulle blir så pass bra på så kort tid

Vad skönt Loppan! Magen ser jätte bra ut och det låter ju toppen med fifi :) du är modig som vågade kika redan.

Jag har inte känt eller kollat ordentligt än. Men hade äntligen sex igår och det kändes precis som vanligt. Fick dock ett litet skavsår på insidan av ena blygdläppen. Undrar om det är pga sköra slemhinnor p.g.a. amningen eller om jag fortfarande har spår av svamp. Inga flytningar eller klåda..men vet ju att huden även kan bli irtiterad och lätt spricka/blöda vid svamp också.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-11-14 11:13:44 följande:

Sååå orättvist! Man ser ju inte bristningarna alls på dig. :P Hur mycket syns dom i verkligheten? Jag har fått bristningar på sidorna bara. På den ena sidan mer än den andra. Hur upplever du att magen är iframifrån? För mig känns det som om magen försvinner så mycket fortare än vad huden hänger med så att huden flyter ut till sidorna och jag ser jätrebred ut framifrån. xD

Min mage ser också ut så. Det ser nästan ut som man kavlat ut graviditetsmagen på sidorna istället.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-11-14 15:26:09 följande:

Svårt att fota hur saker ser utkavlat ut, syns inte riktigt på bild. Mina bilder hamnar väl på snedden nu men här är dagens. 2 veckor idag.

Men ge dig ;) för att vara två veckor sedan förlossningen är ju det där värsta dröm-magen. Det kommer försvinna mer de kommande veckorna dessutom. Men jag förstår precis vad du menar. Från höfterna och till naveln är jag tre storlekar större än resten av kroppen. Så himla osexigt när trosorna skär in i sidfläsket. Men det är ju så att det extra fettet man lagrar under graviditeten i första hand hamnar kring magen. Det märks ju inte när magen är "utspänd" men när den draf ihop så samlas ju fettet ihop. Hahs, så himla svårt att förklara. Men hoppas du får ut något vettigt av detta.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-11-14 22:05:38 följande:

Min mamma åkte igår O de såååå skönt!!! Ibland undrar jag om hon är orsaken till mitt mående.... hon stressade så mycket här tog över hela huset och bebisen... bestämde va han skulle ha på sig, höll koll på hans mat tider ville att han skulle sova me henne, höll honom konstant och tog han alltid när han grät.... tog verkl ifrån mig mamma rollen... har nu så svårt att Bond me honom.. känner mig fort nere.. ska träffa en homopat imorn....

Är detta normalt? Är konstant yr, känner mig konstant som om jag sitter på världens snabbaste karusell..... hatar de... O pga de orkar ja inte gå ut eller träffa någon.. jag sover nu mellan natt mål... han vaknar var 3 timme...

Det låter som det blev lite fel med din mamma. Jag hade tyckt att det var skitjobbigt :/ Se det som en nystart nu. Oroa dig inte för anknytningen. Den kommer komma efter hand. Hoppas verkligen det känns ljusare snart.

Ysel kan ju komma både av dåligt järnvärde, sömnbrist och stress. Du kan säkert be din bm om att följa upp ditt järnvärde. När tvillingarna var några månader så började det kännas som "sjögång" så fort jag stod eller gick. Det kändes alltså som golvet vågade under mina fötter. Det visade sig vara nerver/blodkärl eller vad-det-nu-var i nacken som klämdes åt och orsakade den där känslan. Jag hade mycket stressproblematik då och det hade väl blivit någon omedveten spänning så att jag knep åt i nacken. Det avhjälptes genom att tänka på hållningen och sänka hakan så att det "öppnade upp" i nacken. Det tog dock några dagar innan det gav effekt varje gång, så det gällde att vara uthållig. Nu verkar det ju vara någon annan typ av yrsel du känner av. Men jag nämner detta ändå eftersom det är ganska vanligt, men samtidigt svårt att hitta info om.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-11-15 08:56:45 följande:

Stämmer bra! :D och punktliga bebisar gillar vi... fast nu är det inte mycket action längre, hoppas det drar igång igen.. kanske borde "färdknäppa" lite mer..

Jag drömde att du födde.. natten till igår tror jag. Kom igen nu bebisen!
  • sagoskog
    happylife skrev 2016-11-15 19:32:32 följande:

En fråga till er alla här inne ang sovställning...

Läser att man ska sova på vänster sida, ej rygg eller höger då något blodkärl kan komma i kläm vilket kan påverka både foster och mamma. De jag hittar är att detta gäller from andra trimestern, vilket är om en vecka för mig...

Jag somnar på vänster, men vaknar alltid på rygg...hjälp!

Hur har ni gjort med detta?? Hur noga är det?

Som de andra säger.. du kommer börja må dåligt själv först. Sover du så kommer du vakna eller vända på dig. Jag försökte sova på rätt sida, men det höll i en timme typ. Statistiskt sett så är höger sida bättre. Men i realiteten så vet man ju inte hur det är för just en själv, hur barnet eller navelsträngen ligger etc. Under förlossningen så sjönk pulsen på ett av barnen när jag låg på just höger sida. Nu var ju det under aktiv förlossning så det är ju inte jämförbart. Men jag tänker som så att det kan ju lika gärna vara rätt sida som är fel beroende på läge osv. Då är det ju väldigt dumt att envisas med den sidan. Man får nog bara lita på det man mår bra av helt enkelt.
  • sagoskog

Åhh, snart kommer fler FF-bebisar!!! Längtar! Lycka till sagan och eid (var det någon mer?)?

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend