Gravida från Tempar/Fertility Friend
Imorn har jag rul <3
Imorn har jag rul <3
Nu har jag varit hos barnmorskan, första gången sedan inskrivningen. Fick lyssna på hjärtat på lilltjejen och ska börja med lite järntabletter. Fick även veta att jag har en ovanlig blodgrupp, RH-negativ, medan bebisen har RH-positiv. Behöver gå på extra kontroller under graviditeten för att säkerställa att jag inte bildar antikroppar mot bebisens blod (www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/).
Någon här som varit med om samma sak?
Ah okej! Ja det verkar som jag ska ta någon/några blodprov nu under resten av graviditeten för att se så jag inte börjar bilda antikroppar och sen en spruta vid förlossningen ifall mitt och bebisens blod blandas, för att undvika problem vid kommande graviditeter eller något i den stilen. Verkar hur som helst som att de har koll så det känns skönt! :)
Idag ska vi på inskrivning ^^ plus att vi gick in i vecka 8 i söndags.
Haft en rysarnatt... igår på dagen fick jag ont i magen, varit magsjuk o tänkte att de är väl därför.. framåt kvällen mer ont o rosa flytning.. tänker hm blodkärl osv.. vid 1 aj och ganska stor blödning... åker in och de ser massa levrat brunt blod på den gyn pinnen men bebis mår utomordentligt bra och sprattlar och så( v.15) han kan inte förklara var det kommer ifrån eller så..
Frågan är vad gör jag nu? Ni som haft blödningar vad gör ni?
Funderar på om vi ska boka in ett tidigt ultraljud då jag fortfarande inte kan släppa oron. Minsta lilla förändring i måendet gör mig sjukt nojig och idag har jag mått i princip som vanligt efter att symptomen sakta minskat :/ skönt att slippa illamåendet, men vill inte gå runt med ett ma i flera veckor igen om det skulle vara så tråkigt. Hur hade ni resonerat? Tror jag i så fall kommer höra av mig till samna klinik som vid mitt första ma bara för att få större chans att komma in. Är det värt att göra ett redan nu i vecka 8 eller till veckan i vecka 9? Känns som att jag överdriver :/
Du har min (och säkert många fler) fulla förståelse!
Med sådant bagage är man klart mer orolig. Jag gjorde tre extra vul/ul och blev väldigt bra bemött av sjukvården! Du ska inte känna att du överdriver. Boka ett för din sinnesfrid <3
Jag tycker definitivt du gör rätt i att boka ett tidigt ultraljud. Jag gjort ett i 6+4 och fick se hjärtat slå vilket var guld värt, och då har jag inte något jobbigt bagage sedan tidigare. Var bara extremt nojig och orolig första veckorna. Ingen kommer tacka dig för att du går runt och mår dåligt och är orolig, så boka på med gott samvete tycker jag!
Förklara att symptomen plötsligt minskat och att du haft ma tidigare och är jätteorolig. Hoppas du får göra vul. Vi fick göra det i v 8 när mina symptom plötsligt försvann och det var jätteskönt. Sen gick tiden lite snabbare fram till kub. Det spelar nog ingen roll när du gör det. V 8 eller 9 låter bra.
Kan nog förstå hur du känner, har själv haft såna rädslor (och har fortfarande oro) när symtomen plötsligt känts mindre. I vecka sju-åtta hade jag vissa dagar inga symtom och mådde toppen, då blev man rädd såklart. Nu är jag halvvägs igenom vecka 9 och har börjat kräkas våldsamt, får inte behålla någonting. Tidigare mådde jag bara diffust och dovt illa, men nu är det femton resor värre.
Förstår att du har extra oro i och med att du haft det svårt förut, hoppas du får ett ultraljud för att lugna nerverna.
Hoppas att det går bra för dig och att du bara blev av med illamåendet tidigt och inte får tillbaka det i en värre form som jag! :)
Det känns som att alla andra får tidiga ultraljud utom jag... Haha! Ni som gör ul utöver rul, betalar ni privat eller är det standard inom ert landsting att få fler än ett?
Min barnmorska var obeveklig och det gick verkligen inte att få ett extra ultraljud för mig, trots att jag är extremt orolig (förstår ju att många är det). Jag har ett jobb som gör mig extra orolig dessutom.
Har idag fått anledning att få tid till vul. Rosa flytningar och det väcker bara oro hos mig. Jobbiga är att det inte finns telefontider förrän på måndag nästa vecka. Så vi får liksom finna oss i att stå ut med allt tills dess. Förväntar mig inget annat än ett dött foster och har faktiskt inte kunnat förvänta mig något annat fram tills nu heller. Tråkigt inlägg, men behövde skriva av mig. Kommer inte orka ett till mf känner jag.