Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2016-10-21 21:51:06 följande:

Våran kille föddes kl 1745.., 2700 gram vi mår bra fy faaaaan va ont O ingen smärtlindring bara lustgas

Åh häftigt att du gissade rätt dag på dig själv! Stort grattis till hela familjen! <3
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-22 10:08:49 följande:

Ingen feber idag tack gode Gud :) har en del sammandragningar igen sen jag vaknade, men samma som innan - inte så onda och inte så onda så får se om de klarar att bygga sig upp lite eller ebbar ut igen. Räknar inte med nått på en stund ;) tror jag gissat 1/11 på mig och ännu senare för dig men nu tror jag fakriskt tisdag 25e för mig och torsdag 27e för dig.

Jag gissade också på 1/11 på dig Loppan men måste nog ändra mig, tänkte inte att ditt bf va norska bf så du är ju redan några dagar förbi svenska bf ju, jag tror nog 27e för dig!
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-22 11:57:08 följande:

Bf 26/10 är varken norsk eller svensk bf det är bara baserat på mätning av foster i vecka 12 och 18 (samma bf) så tror jag hade fått samma bf i bägge länderna fakriskt. Om jag räknat efter äl och norsk standard tror jag dock jag hade haft 25/10 så det ligger ju väldigt nära :)

Fast båda mätningarna är väl gjorda i Norge? Eller varför har du fått bf 26?

Här gör vi också bara en mätning av barnet och får utifrån barnets ålder ett datum som barnet beräknas komma enligt svensk standard. Så hade du varit i Sverige hade du ju såklart fått ett tidigare bf, eftersom vi har typ 4 dagar kortare graviditet här.. ;)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-10-23 14:15:20 följande:

Det där var en riktigt bra idé:) vi har ingen privat gyn i denna eftersatta del av sverige. Men jag ska ju på den vanliga efterkontrollen hos min bm. Jag har inte bokat någon tid än. Så enda kruxet är väl att pricka in det lagom tills avslaget är borta. Men ändå så man slipper vänta för länge..

Vi har nog aldrig gått en vecka utan sex. Så de där två veckorna kändes som en evighet. Men framförallt så handlar det ju om hur man mår i samband med förlossningen och tiden efter. Hade det varit tufft, så hade jag inte haft en tanke på sex ännu. Med tvillingarna så dröjde det lääänge. Dessutom får man ju själva närhetsbehovet mättat när man har en bebis på sig hela tiden. Lätt att glömma bort att ens ge varandra en kram då. Men bara det känns ok så spelar det ju ingen roll om det tar två veckor eller två år.

Ni som fött innan, när brukar avslaget ge sig? Nu (2,5 vecka efter FL) kommer det bara litegrann i stötar. Använder bara binda när jag är ute. Hemma kör jag på fultrosor och byter ist en extra gång om jag har otur. Men oftast kommer det bara när jag går på toaletten. Men jag vet ju att avslag kan ta omtag många gånger innan det är över.

Jag minns inte exakt när det slutade men det blev ju mindre ganska snabbt, och var som en väldigt sparsam mens bara. Men har ju också hört om dom där det slutat helt och sen helt plötsligt kommit tillbaka med dunder och brak.

Angående det där med sex så dröjde det nog 5 veckor innan vi hade samlag efter förra förlossningen. Och det var definitivt det längsta uppehållet vi haft, vi hade ju åtminstone haft sex nån timme innan vattnet gick (hade ju kunnat bli bra mycket längre ön 5 veckor ifall vi inte myst något innan mao). Och jag började verkligen känna mig stressad då, ville ju men va så jäkla feg. Det kändes bara läskigt att något skulle in där och kändes som att jag skulle ha ett enormt hål så att det inte en skulle kännas... till slut en dag när bebis låg och sov bestämde vi att bara få det överstökat så att vi kan få till något bra efter det, så första gången va typ bara in och köra på och han fick komma och sen va det klart ganska fort. Jag njöt nog inte en sekund, men det va jäkligt skönt efteråt bara att ha det gjort, för då va de lättare att koncentrera mig och få det skönt gången efter. Så ja mitt tips är typ bara: få det gjort utan krav och så kan ni bygga upp det sen.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-23 16:33:51 följande:

Har haft samma problem under graviditeten, hoppas inte det är ett problem som kvarstår sen :-/ Orgasm är inte allt men blir sjukt tråkigt att ha fått det oftast till aldrig.

Jag har också problem med det, så frustrerande när det är nära men ändå inte går. Jag hade precis samma problem förra graviditeten också, men har inte haft några kvarstående problem mellan graviditeterna som tur är. :)

Så tråkigt att ha sex nu bara när man är sugen som fasen men vet att man med största sannolikhet inte kommer få till det som man vill..
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-24 09:46:20 följande:

Ska till bm om en timme på kontroll och hade tänkt be om en hinnsvepning men så säger min kompis att hon fick det sin förra graviditet och när hon kom in till förlossningen hade de sagt "det vill vi absolut inte att man gör". Nån som vet nått om detta? Finns det nån risk med svepning? Isåfall kan jag ju kanske be om att hon kollar tappen bara.

Jag vet inte om du läste det men jag skrev för nån vecka sen när svepningarna var på tal att när jag bodde i Göteborg förra graviditeten så fick inte de som jobbade på mvc ens göra hinnsvepning, bara tillåtet på sjukhusen. Också pga nån risk men minns inte varför...

men å andra sidan görs det ju hos mvc på många andra ställen.. och vad skulle det vara för risk egentligen, det görs ju på sjukhusen liksom.. är det inte samma risk då!?

Jag skulle i alla fall bett om en om jag var du, det värsta som kan hända är att du får ett nej :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-25 13:52:49 följande:

Är det nån annan härifrån än Eagle som lagt till mig på Snap? Har en till ny person där men vet inte vem det är men gissar på Sajocawa eller Symetrical?

Oj haha, jag skrev ett inlägg på datorn men hann inte posta förrän 2-åringen ropade, så har nog inte svarat (är mest bara inne på telefonen). Men jag la till dig. Och så undrade jag om det är några andra i gruppen som använder Snapchat eller Instagram? Så roligt att följa både graviditeter och små söta bebisar. Och så ni som är nya här i gruppen som nyligen plussat, vi har även en Facebook-grupp. det är inte jättemycket mer action där än här, men jag själv tycker det är roligare och "säkrare" att lägga upp bland annat bilder där, istället för att personliga bilder ska cirkulera runt på familjeliv i all framtid :)
  • Sajocawa

Jag är också sjuk idag... hade ju varit helt okej (förutom det jobbiga med att vara sjuk liksom) eftersom jag ändå är hemma på dagarna nu... men såklart är min 2-åring sjuk också. Har knappt energin för att aktivera henne när jag bara är höggravid och inte sjuk, nu har jag lekt och stojat hela dagen och förstår inte hur det fortfarande kan vara flera timmar kvar till nattning... Varför blir inte barn trötta när dom är sjuka!?

Och apropå sjukdomar så har det varit flera fall att vattkoppor på hennes förskoleavdelning.. så nu hoppas jag att bebis stannar i magen MINST 4 veckor till, vill ogärna ha en nyfödd och en vattkopptjej hemma :( Och dessutom har vi ingen barnvakt under förlossningen om dottern får vattkoppor, eftersom vår barnvakt har egna småbarn hemma...

• Sajocawa
    happylife skrev 2016-10-25 15:47:36 följande:

Vad heter fb gruppen? Är den hemlig?

Den är hemlig, så jag vet inte hur man lägger till då? Någon annan som vet? Vem är admin för gruppen? :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-25 15:58:02 följande:

Yay för snap. Tänkte att det namnet kunde passa med ditt fl-nick och att drt kanske va du :) Vad roligt att se din lilla tjej idag <3

Uffa! Kan smittan leva kvar i 4 hela veckor? Ja hoppas verkligen du slipper det med nyfödd då :-/

Och stackars oss sjuklingar. Jag har fortfarande pyjamas och har sett en halv säsong med downtown abbey idag så ja kan nog erkänna att livet som sjukling verkar enklare som barnlös. Kanske bra med en sista förkylning så jag kan komma ihåg hur mycket lättare det var att vila utan barn nästa gång jag är sjuk med en liten kille hehe

Krya på dig <3

Vattkoppor har tråkigt nog en inkubationstid på 2-3 veckor vilket tajmar himla bra med mitt bf om 3 veckor... och vet ju inte ens om hon är smittad.

Haha ja, njut nu! Bra att du får det överstökat nu också så du förhoppningsvis håller dig frisk ett tag framöver med bebis... men tycker du ska krya på dig snabbt så vi får se ännu en liten bebis snart! :D
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend