Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-10-17 21:14:28 följande:

Förstår precis vad du menar. Mina tankar går i sär hela tiden. Ena stunden längtar jag till döds att få allt klart för att allt är så tungt åh jag är less, andra stunden vill jag gärna att det ska ta någon vecka till så jag känner att jag hinner göra klart det jag vill. Därför är det rätt skönt att det inte är ett beslut man behöver ta själv. Hahah. :)

Jag är likadan! Har verkligen inte haft bråttom den här graviditeten utan tagit det så jäkla chill och känt att det inte är nån stress utan är helt lugn med att han kommer när han kommer och troligtvis inte före bf, men nu när jag bara går hemma hela dagarna känner jag att han lika gärna kan komma nu, har ju ändå inget annat att göra så kan lika gärna snusa bebis. Men då kommer jag på att det går verkligen inte, för vi har ju planerat in för att han ska komma när han är beräknad så hela den här veckan är min man bortrest så det går ju inte (inte för ett förlossningen troligtvis skulle starta redan nu men ändå...) och sista helgen i oktober har jag tvingat iväg mannen och dottern tvärs över landet (för att jag ska få lite egentid en sista gång och då vill jag ju ogärna spendera den tiden på att föda barn..).

Jag har ju till och med noggrant planerat in min brasilianska vaxning under hela hösten så att det ska bli lagom med en sista gång precis före bf, så om han kommer innan bf kommer det va helt kaos därnere ju och det går ju inte för sig..
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-18 12:09:10 följande:

Önskar att alla ni bodde här, tänk vilken härlig mammagrupp vi kunde ha då <3

Verkligen!!

Men BVC brukar ju ha mammagrupper för för förstföderskor, så förhoppningsvis träffar ni några mammor i närheten efter att bebis har kommit :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 07:50:44 följande:

Nej inger spännande. Klingade av sen och har inte kommit tillbaka. Mensvärk gånger 100 nu bara men inga mer värkar med sammandragningar.

Men hur ska jag veta när det är på riktigt när förvärkarna är så täta och regelbundna? Är så förvirrad trodde att så fort värkar var så täta skulle det va supertydligt och bara va att åka in :-/

Oroa dig inte, du kommer veta när det är riktiga värkar. Riktiga värkar gör ONT! Och är inte riktigt så oregelbundna som dina var :)
  • Sajocawa
    Sajocawa skrev 2016-10-19 09:20:23 följande:

Oroa dig inte, du kommer veta när det är riktiga värkar. Riktiga värkar gör ONT! Och är inte riktigt så oregelbundna som dina var :)

Nu behöver det ju säkert inte vara SÅ exakt för alla men för att du får ett hum om vad regelbundenhet är: hela min natt som jag sov över på sjukhuset innan förra förlossningen hade jag regelbundna värkar med 7 minuters mellanrum, och då kunde jag när jag hade 6.50 min paus räkna ner sekunderna till nästa värk kom. För den kom EXAKT på sekunden varje gång.

(Nu ska dom ju helst komma oftare än 7 minuter också och det hände egentligen inte mycket down there på mig trots ett dygns intensivt värkarbete (och ja, det känns mer än förvärkar, det var mitt livs värsta natt!), men jag skulle redan bli igångsatt pga vattenavgång så därför fick jag stanna på sjukhuset )
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 09:32:51 följande:

Och hur lång tid ska det pågå för att du ska veta att de är regelbundna nog? En timme eller två? Hur länge tajmade du till 6.50 innan du åkte?

Vi åkte in på kvällen när jag kände att jag inte kunde hantera smärtan längre. Då hade värkarna varit så regelbundna nästan hela dagen, men gjorde inte lika ont på morgonen utan gjorde mer och mer ont hela dagen. När jag kom in till sjukhuset hade ingenting hänt, det var HELT igenbommat därnere (besvikelsen där...haha), så det var liksom bara en riktigt jävlig latensfas jag var i, och i vanliga fall hade dom definitivt skickat hem mig igen. Men nu blev det ju lite specialfall eftersom jag hade tid för igångsättning direkt på morgonen efter och därför fick vi sova på sjukhuset. Hade samma regelbundna värkar hela natten och inga starka sjukhus-smärtstillande kunde hjälpa mot det, och på morgonen när vi fick komma till förlossningen så var jag öppen 1-2 cm. Så ovärt den smärtan haha. Men som sagt, jag skulle sättas igång pga vattenavgång så jag fick värkstimulerande och det var det som satte igång det. Jag hade nog inte fött på ett par dagar annars om min kropp hade fått sätta igång det själv.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 13:27:06 följande:

Vad heter hinnsvepning på engelska? Anar inte vad Det heter på norska och hittar ingen översättning från svenska, men kanske lättare att hitta översättning från engelska ;)

Membrane sweep verkar det som :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 13:27:06 följande:

Vad heter hinnsvepning på engelska? Anar inte vad Det heter på norska och hittar ingen översättning från svenska, men kanske lättare att hitta översättning från engelska ;)

Membrane sweep verkar det som :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 13:13:02 följande:

Måndag är nästa kontroll. Men en sak, jag vet inte om de gör gynekologiska undersökningar där jag gör kontroller. Går ju på HS som är norsk motsvarighet till MVC och hon jag går till är jordemor som är norsk motsvarighet till barnmorska - alltså borde hon kunna göra undersökning eller? Hittills har hon ju bara lyssnat på hjärtat och undersökt utanpå magen så vet liksom inte om hon också kan kolla tappen. Ni som gör/gjort det i Sverige är det på MVC ni fått göra det? Har bm på MVC gjort fler gynundersökningsr på er under graviditeten ellee endast detta?

Såg att någon ovanför skrev att det är på mvc man får hinnsvepning. Det är däremot väldigt olika vart man bor.

Jag bodde ju i Göteborg förra graviditeten och där får inte barnmorskorna på mvc göra hinnsvepning utan det är bara personal på sjukhuset som får göra det. Bor man däremot i kommunen Mölndal som ändå "hör till" Göteborg så får man hinnsvepning hos mvc (så jag var jätteavis på alla mina vänner som bodde typ 5 minuter från mig och alla födde tidigt för att dom fick hinnsvepningar före bf...)

Däremot att bara kolla läget vet jag inte hur det är, det borde ju alla på mvc få göra. Det är ju dessutom din barnmorska som gör efterkontrollen efter förlossningen, alltså kollar därnere så allt ser okej ut med läkning mm.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 21:08:22 följande:

Nej jag känner ju exakt likadant. Så onödigt liksom och så massa energi för att analysera dem fast det kanske inte ens betyder nått Och ärligt talat - om man inte får va lite gnällig när man är gravid i vecka 40 när sjutton får man det då? Gnäll mera säger jag bara

Kom att tänka på en sak Loppan, du har ju bf snart.. enligt svenska mått i alla fall.. när du träffar din barnmorska, pratar ni om ett annat bf då? (Inte för att man pratar så mycket om datumet, men menar bara om hon har en annan uppfattning än dig om när ditt bf är..du fattar nog vad jag menar) Hehe kom bara att tänka på det när du la upp bilden förut att du gick in i v.40 och blev nyfiken :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-19 23:17:03 följande:

ehh sorry att jag spammar med en miljon olika frågor idag men kom en annan sak jag skulle fråga förresten.

Förra veckan gick jag ju ner i vikt litegrann vilket jag har förstått är helt normalt. Men idag vägde jag mig och har gått upp 2,5 kg. Blir ju då 2 kg sista två veckorna totalt men kan ju inte bortse från att 2,5 kg kommit på en vecka. Är det normalt med så stor ökning på slutet? Ska sägas att jag haft lite vätska hela tiden men sista veckan märkt mer av det och svullna fötter/ansikte. INre nått jättealarmerande men använder stödstrumpor varje dag och kan inte ha mina ringar längre. Normalt eller nått jag ska nämna för MVC? Totalt plus 14 kg nu då, lite trist att gå från plus 11,5 till 14 på en veckan :-/

Hur mycket har ni gått upp Eagle, Sajocawa och ni andra? göstenT vet ju att du har mer med all din vätska men blir ju lite specialfall <3

Du behöver nog inte oroa dig, speciellt om du även säger att du ser vad det är som väger: vätska. Det är normalt mot slutet.

Jag vet inte exakt vad jag gått upp (har ingen våg hemma så väger mig bara var tredje vecka hos mvc) men ungefär 15 kg. Då låg jag dessutom några kg plus från min vanliga vikt när jag blev gravid (så har mer att gå ner sen). Förra graviditeten gick jag upp ungefär 20 kg (och vägde till och med ännu mer innan jag blev gravid då än nu), men då gick jag upp 1 kg i veckan sista månaden...

Det försvinner snabbt som tur är ;)

Något jag faktiskt måste passa på att dela med mig nu när det närmar sig födslar för många (och vi ändå pratar om vätska osv), en sak jag inte visste förra gången så ni kanske inte heller vet. Men efter att jag fött barn så satt jag nere på BB och skummade igenom lite broschyrer och minns att jag läste att det är vanligt att bli svullen EFTER en förlossning, reagerade just på det för att jag inte hade hört det förut. Jaja, inget mer med det...trodde jag... tills jag några timmar senare inte kunde gå med mina svullna runda fotbollsfötter. Helt sjukt, och jag kunde absolut inte få på mig skorna jag hade åkt dit med.. och då hade jag inte ens blivit speciellt svullen under graviditeten, utan bara att det satt sig lite vätska överallt, kände att skorna va trängre men jag kunde använda dem mm...
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend