Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sajocawa skrev 2016-08-07 21:44:40 följande:

Verkar verkligen vara olika där. Jag jobbar ibland på spa där jag står precis hela dagarna , klarar absolut inte det... Men i veckorna är jag också i salong och det är sån lyx att få sitta ner och göra tex en ansiktsbehandling. Älskar att sitta <3

Visserligen får jag brutalt ont vid revbenen när jag sitter för länge (var exakt samma förra graviditeten) men i salongen så varierar ställningarna så mycket så kommer definitivt hänga kvar i salongen längre än på spa:t . Men ska till läkaren imorgon och förhoppningsvis bli sjukskriven från spa-jobbet. Då har jag i alla fall bara en sak att fokusera på sen.

I och för sig så är det sällan jag står upp en hel arbetsdag, så jag ska väl inte säga att jag skulle klara det. Allt blir ju jobbigt i längden :/. Sitter jag så får jag dock jätte ont i ryggen och revbenen mycket snabbare än jag blir trött eller får ont av att stå. Låter iaf klokt av dig att försöka få sjukskrivning från det jobbet du har svårast för :) hoppas det går bra hos läkaren idag :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-08 07:06:08 följande:

Ja, det känns helt surrealistiskt! Alla känningar nu gör dock att det känns något mer verkligt. :-P

Åhh, vart är det vi står nu egentligen..?

Mycket förvärkar?

Magen har sjunkigt?

Ligger bebisen åt rätt håll? Fixerad?

Slemproppen?
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-08 10:24:46 följande:

Hahaha. Du är rolig, du!

Jag har sammandragningar/förvärkar med varierande mellanrum och smärtintensitet. Känns absolut som att något förändrats, men är beredd på att det fortfarande kan ta flera dagar, i värsta fall veckor innan det drar igång på allvar. Både mage och bebis känns lägre, vilket är väldigt skönt för andningen. Bebis har legat åt rätt håll i ett par månader, så jag hoppas verkligen inte att den får för sig att vända på sig nu. Känns dock orimligt, med tanke på att den verkar ligga som i ett skruvstäd därinne. ;D Var ej fixerad vid senaste bm-besöket i torsdags, men med tanke på hur mycket annorlunda det känns nu kanske den har gjort det. Får reda på det hos Mvc på fredag om den inte behagar komma ut innan dess.

Låter riktigt bra det här :)
  • sagoskog

Alltså, jag har mått så dåligt ett tag nu. Illamående hela tiden. Blir värre när jag är hungrig, när jag äter eller typ.. andas? Blir inte klok på om jag är sjuk eller gravid? Har dock inte kräkts och nr2 har varit av blandad karaktär (ursäkta för den). Det varierar bara mellan bättre och sämre, och inte som ett vanligt "sjukdomsförlopp". Därav antar jag att det är graviditeten.? Men jag vet inte. Igår hade jag dessutom hemsk halsbränna hela natten.

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-08 13:22:48 följande:

Låter precis som mig, raring. Illamåendet kom tillbaka, fast av en liten annan karaktär, typ kring v 30. Säkert därför jag har svårt att gå upp i vikt också. Hur kul är det att äta när man mår mög, liksom!? Dock har jag insett att det är små och täta måltider som är det som funkar bäst. Himla tur att man inte jobbar, så att man kan köra den där gnagarstilen.

Så sant så sant. Det är nog där skon klämmer. Mindre och tätare måltider fungerar faktiskt. Men jag är dålig på att få till det. Får nog försöka skärpa mig ännu mer.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-08 13:55:57 följande:

Usch det är trist att skiten kommer tillbaka efter att man mått så bra ett par månader.

Jag har inte sådär gnolande illamående som jag hade i början då jag var illamående hela tiden - men har kaskadspytt 3 gånger sista veckan av att jag va för mätt och inte tog det lugnt nog typ. Bättre att spy och sen må ok än som innan ollamående hela tiden, men inte helt optimalt ;) halsbrännan har jag också från helvetet, Nuvalocol hjälpte mig medan andra mediciner inte hjälpt - antar att man reagerar olika på olika aktiva ämnen. Men tror det är helt vanligt att det börjar bli lite trångt i magen och därmed kommer illamående och halsbränna. Går in i vecka 30 imorgon, du då?

Nej det är inte roligt :/ Jag har inte kräkts än, men skulle lika gärna kunna göra det varje frukost om jag inte anstränger mig till max för att låta bli. Tack för tipset om nuvalocol :) jag är så himla avig mot mediciner. Helt utan någon egentlig anledning. Och det blir det ju på bekostnad av mitt eget välbefinnande. Men kommer denna halsbränna att vara mer än bara tillfällig så ska jag faktiskt prova.

Tror, som du skriver, att det säkert beror på att allt är så trångt nu. Jag går in i v 35 om någon dag. Det blir kanske bättre när magen sjunker :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-08-10 05:31:32 följande:

Hur mycket dricker era män nu när ni är gravida? Min man dricker flera gånger i veckan O han har flertalet gånger varit riktigt full senast igår. Ja blir skitledsen O stressad. Man vet ju aldrig tänk om ngt händer O jag behöver åka in vem är då mitt stöd? Han säger att han känner sig stressad. Men om han känner sig stressad nu hur kommer de sedan bli när bebisen fötts? Mår verkl dåligt över detta

Min kille dricker nästan aldrig ändå (numera). De gånger han gör det så är det pga att jag har tvingat ut honom för att hålla mig sällskap :P Han är nämligen en för stor cykelnörd för att kunna låta en hel dag gå till spillo på att vara bakis :) Ist så har vi problemet: cykelsäsong! Men vi gjorde upp att alla långväga resor skulle ske innan augusti. Sen hoppas jag att han har bättre koll på mobilen när han är ute i närområdena, för det kan ju lätt bli en halv dag eller mer:) det borde jag nog påminna honom om :-0

Men till din fråga. Jag tycker absolut att din man borde skärpa till sig här. Vår vän, som väntade barn i våras, blev helt besatt av att festa under nästan hela graviditeten. Han ville liksom "passa på" så länge han kunde och det var krogen varje helg. De hade dock att ett stopp 6-8 veckor innan BF och jag tror att han faktiskt höll det. Jag tror inte han varit ute och festar efter barnet föddes heller. Det blev en ganska tuff förlossning och första tid, så han kanske slogs ur tonårs-fasonerna. Hur som helst så tycket jag att ni borde komma överens om ett datum då han ska håller sig nyckter och nära.
  • sagoskog

Jättefin mage Saga! :)

Eagle87 - vad bra att ni har pratat och hoppas att ni kan hitta en situaton där ni båda känner ett mindre stressade. Och att han givetvis drar ner på alkoholen.

Symetrical - vad du fixar :) själv känner jag mest att för varje grej jag fixar så dyker två nya upp.

GästenT - svår att veta med järnbrist. Men oavsett så går det att dubbla dosen om det skulle vara så. Säger jag iaf, men din mage har kanske sista ordet i det :/ För mig funkar 1niferex/dag toppen, men jag skulle hellre se att de ger mig järninjektioner än att utmana ödet med en dosökning.

Själv håller jag på att bryta ihop här hemma. Jag har så jäkla ont. Har legat vaken i timmar de senaste nätterna pga onda sd och har även likadana episoder på dagarna. Smärtmässigt så är de jämförbara med hur de kändes strax innan jag var öppen 5 cm sist och de kommer riktigt tätt. Men det kan ju inte vara riktiga värkar heller eftersom de alltid upphör (efter 15 min eller 3 timmar typ). Känns inte rimligt att ha så här ont, men samtidigt så vet jag ju att Symetrical också haft mycket mensvärk. Det kanske är någon nerv som det trycker på eller något? Det känns dumt att ignorera smärtan när den är såpass påtaglig (tänk om det är en infektion eller något ännu värre?), men samtidigt vet jag inte vad jag ska höra av mig om och till vem. Förvärkar har man ju. När jag inte har ont så mår jag ju dessutom toppen. Känns också som om det blir bättre när jag håller mig sysselsatt, vilket borde indikera att jag kanske tycker det känns värre än vad det är för att jag tänker på det för mycket.

I övrigt så lämnade jag prover för gallsyror i morse pga klåda i handflatorna. Håll tummarna för att det ser bra ut :)

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-08-11 19:56:43 följande:

Gud va jobbigt de låter :( och ont :( tycker du ska ringa din bm O få de undersökt. Hellre gå en gång för mkt än för lite liksom

GästenT skrev 2016-08-11 20:17:59 följande:

Sagoskog: Ja juste, det finns ju injektioner också! Det ska jag behålla i huvudet om det skulle bli för lågt framöver! :) Men Gud va jobbigt med den smärtan, den vill man ju inte gå med hur länge som helst innan förlossningen. :/ Hållr med dom andra att ringa bm och höra lite.

Ja jag borde kanske göra det. Känns bara som jag redan frågat hunder gånger om förvärkar och fått svaret att allt är normalt så länge det inte kommer blod eller något annat konstigt :) jag ska iaf dit på tisdag och funderar på om jag kan vänta tills dess eller om det är lika bra att ringa imorgon?
    Sajocawa skrev 2016-08-11 20:24:30 följande:

Om jag vore du med så starka och mycket sammandragningar hade jag ändå kontaktat förlossningen, de kan kolla om tappen åtminstone påverkats än.

När födde du med tvillingarna? Tvillingar föds ju vanligtvis tidigare men vem vet ifall du hade fött tidigt oavsett om det bara varit ett barn liksom.. Om du hänger med på hur jag menar :)

Jag förstår hur du menar :) Tvillingarna föddes i v 37+5, så ändå ganska "sent". Då kollade de tappen regelbundet och den var hyfsat opåverkad i v. 34+. Hade mycket sd då med, men knappt kännbara. Jag har dock haft en känsla hela denna graviditeten om att jag inte kommer gå tiden ut. Men det kan ju lika gärna vara önsketänkande. Jag hoppas dock att hon stannar några veckor till.

Sen vill jag bara inflika att jag hade kollat upp det här mycket tidigare om jag varit kortare gången. Nu jag ju i 34+ och de skulle inte försöka stoppa mig om förlossningen startar. Däremot så vill jag ju verkligen inte att det ska sätta igång, för minst 2 veckor till behöver jag, och hon :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-11 19:32:51 följande:

Stackare, det låter inte alls kul :( Och verkligen inte rimligt... Det är inte möjligt för dig att få komma in på en extra undersökning? Med så onda sd känns de som de borde kolla upp ordentligt så det inte är nån infektion eller tidig födsel som är på gång. Eller?

Jag har ett inbokat besök på tisdag och funderar på att uthärda tills dess. Men risken är ju att det blir värre i helgen och jag måste gå via förlossningen ist. Nu har jag haft det lugnt ett tag och känner ingen stress. Men sen när man får ont igen så ångrar man sig bittert :/
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend