Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2016-03-20 17:39:12 följande:

Hur är era flytningar som gravidA? Ja har så vattniga typ alltid blöt fläck i trosan? Blir så rädd att ja kanske läcker foster vatten ?

Jag har också haft blöta flytningar och ganska mycket. Tror deg är helt normalt, det har tom stått i min app denna veckan att deg kan komma ganska mycket flytningar. Inget att bry dig om...
  • Loppan84
    Längtar88 skrev 2016-03-20 17:22:25 följande:
    Låter vettigt, iaf vettigare än att backa äl typ 2 v. Vet att mensen har diffat typ en vecka max nån gång, och då har jag trott att de är pga piller eller liknande men kan lika gärna vara att de blir lite sent var 4 månad eller nått.

Finns ett privat här som är lika fullt som "vanliga", drf de har svårt att ge tider. Och ska som sagt på kub den 14/4 så tror inte jag får svar så mycket innan. Funderar även på om jag ska byta min bm. Vill ha stöd nu när jag är orolig och känner inte att hon ger mig det. Fick barn som 16 åring sist så känner extra press att allt ska bli "rätt" den här gången och att jag inte ska stå ut med sånt jag gjorde då, utan våga säga till! Och att hon bokar inskrivning v 14 när jag var inne v 8 och märkbart orolig känns inte stöttande.
    Känns det inte bra så tycker jag du ska byta! Vad irriterande att det inte finns någonstans att gå ens privat. Du kan dock gå utanför ditt landsting när du går privat, jag fick boka tid på mamma Mia i Sthlm trots att jag bor utomlands men såklart måste man ju då va beredd att betala vad det kostar (inget landstingssubventioner) tror det varierar mellan 600-1000 kronor då. Så om du bor nära en landstingsgräns och har någon privat klinik i annat landsting kan du ju höra med dem?
  • Loppan84

Och jo du får ju visst mer svar innan kub om du gör ul - du får svar på dina frågor om storleken på fostret om det växer som det ska. Det är ju det du är orolig för så om det tar mycket energi att gå och tänka på det så är det säkert skönt att bekräfta att det växer. Om du klarar att lägga det åt sidan kan du såklart vänta till kub men lät på dig som du inte riktigt kunde det?

• Loppan84

Har gjort en upptäckt! Jag tar en vitamintablett som heter Gravitamin och som är folsyra, järn, d-vitamin och lite annat smått och gott som man gärna kan behöva när man är gravid. Började med dem direkt när jag plussade, osäker på om de finns i Sverige för när jag googlar hittar jag bara norska och danska träffar men de är köpt på vanligt apotek. Anyway - glömde ta dem i onsdags och om ni kommer ihåg skrev jag här då att illamåendet mystiskt nästan försvann (eller blev iaf mycket bättre) och också den eviga diarrén jag har haft sen jag plussade. Glömde idag också och har den bästa dagen på länge - efter att ha varit golvad i 3 dygn kunde jag plötsligt äta thaimat och se på film (låter kanske normalt men har inte kunnat se på skärmen ens en gång sen i fredags). Googlade och hittade massa andra som skrivit (mest på danska) att de blivit illamående ("kvalm") av de tabletterna. Verkar va pga järnet. Jag har inte lågt Järn så imorgon går jag och köper folsyra och d-vitamin separat utan järn. Hoppas verkligen detta hjälper! Kommer tillbaka med rapport. Om ni andra som är illamående också tar tabletter med Järn så kan ju nu också va lite uppmärksamma på det.

• Loppan84

Jag menar att jag blev bättre idag kan ju också bero på att jah vilat och legat helt still sen i fredags ;) Men måste ju undersöka närmre. Om illamåendet försvinner nu när jag pausar de tabletterna måste det va ett tecken.

Symetrical, Sajocawa och Sagoskog och ni andra som varit väldigt illamående har ni tagit tillskott med järn?

• Loppan84

Vaknade med väldigt ont - exakt som dub beskrev det Eagle. Ett typ skruvstäd från svanskotan till framsidan av magen en bur under naveln. Hugg och ont i blygdbenen typ. Så skönt att du gjorde så bra beskrivning för jag kände igen det med en gång och blev inte så rädd. Var det fogarna när du var hos läkaren? Vad fick du göra? Har ju legat helt still typ sen i fredags och det är kanske inte så bra för fogarna även om det va bra för illamåendet....

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 08:14:08 följande:
    Hej åh va jobbigt... De tryckte bara på höftbenen O frågade om de gjorde ont O de gjorde det.. Sa bara att de inte va ngn fara att de va kroppen som gör plats för bebis O att om de gör ont om ngr veckor att ja ska komma tillbaka så ska de skicka remiss till sjukgymnast... Engelska läkare... Men de har intr kommit tillbaka igen
    Ja kändes tydligt att detta inte va "inne" intyg livmodern eller nått utan nått annat så är inte orolig. Var en stark kramp som varade i ca 5 min när jag vaknade sen gick det över till lätt molvärk en stund och nu känner jag inget.

Ska börja gå på gravidyoga nästa vecka så hoppas få några tips då. Någon som prövat det?
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 08:31:09 följande:
    Åh ja ska oxå börja på de.. Men man får intr börja här innan v 12, så ska börja 10 april.. Osen från v 14 gravidyoga i vatten.. De längtar ja jätte mkt till.. Älskar vara i vatten... Ska du åka ngt till Sthlm denna vecka??
    Härligt! Ojdå, det ska jag kolla upp. Är ju bara v.11 nästa vecka.

Nej blir inte Sthlm men planen är att åka direkt till Gotland imorgon. Då kan vi flyga hela vägen om vi åker via Sthlm blir det både flyg och lång båtresa så det tror jag är värre. Men känner mig inte alls lika mycket illamående nu när jag vilat och slutat med vitamintablett så flygresan ska nog gå bra :) har ni också ledigt nu? Har för mig det va bank holliday runt påsk? Skapade med mina gamla house mates igår och sa att jag va gravid och fick sån himla saknad efter London och England faktiskt <3
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-03-21 10:22:52 följande:
    Sluta ta dem! Låter ju onekligen som de kan vara en illamående-trigger. Järnet i kombinationstabletter är dessutom för svagt och tas inte upp av kroppen (eftersom de oftast ska tas i samband med måltid och de flesta livsmedel blockerar järnupptaget) för att göra någon skillnad. Jag tar inga gravidtabletter denna gång, men folsyra och järn separat. Vem var det som hade rötter i Indien? Du eller eagel? Hur som helst så behöver man D vitamontillskott om man har en mörkare hy, men annars slipper man undan det med. Jag mår mer illa de dagar jag tar järn (varannan), men det är en ganska marginell skillnad (Tack och lov).
    Bägge ;) min mamma är indisk och min pappa Svensk/brasilianare och har mörk hud. Jag fick höra att det har betydelse för d-vitamin första gången för några veckor sen faktiskt men stämmer att jag alltid har brist på vintern så har haft d-vitamin tillskott hela vintern. På sista kontrollen hade värdena tagit sig upp till innanför referensvärdene men fortfarande on the Low side så tänker fortsätta med d-vitamin och folsyra bara - behöver inget annat.
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 11:10:09 följande:
    Ja tror inte det är ngn fara innan 12 v utan de vill väll bara ha ngn gräns liksom...

Åh va mysigt me Gotland :) har faktiskt aldrig varit där... Vi håller på planerar semester i slutet på maj. Typ Babymoon:)))

I England så rekommenderar D-vitamin lika mkt som folsyra, dvs man får papper av bm att man måste ta de etc.. Så ja tar multivitamin för gravida tablet osen extra D-vitamin... Men är typ inte utomhus så mkt.

Bra att du mår bättre utan dina vitaminer...

Jobbar lång fredag ledig lör sön mån...
    Mitt jobb är skit får inte ledigt lr betalt på bank holiday..

Förresten hur funkar mamma pennin i Sverige? Vi får 90% av lönen första 6 v sedan 1650 i veckan i 9 månader.. Men 1650 i veckan i England är ingenting....bara Maten för två vuxna går på 700-800 kr i veckan
    Jag tror att Sverige och Norge är ganska likt men vi har faktiskt en försäkring på mitt jobb som ger ännu bättre -100% av lönen i 12 månader :) dock ska jag bara ta 6-8 månader om det går som det ska (man kan ju aldrig veta 100% hur barnet mår etc) och mannen ca 6 månader - han längtar efter barnet och har velat ha barn längre än mig och tycker det är självklart att dela vilket passar mig bra också då jag inte vill ha alltför långt uppehåll från jobbet just nu. Om vi får en nr 2 så kanske jag ska försöka får längre del än han ;)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend