Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sajocawa skrev 2016-06-29 06:27:43 följande:

Långt ner kommer han ligger hela tiden bara att han växer uppåt. Det är ju i underlivet utgångshålet är så livmodern kan ju liksom inte förflytta sig därifrån :) sen beror det ju lite på om han har fötterna nere i underlivet eller om han ligger med huvudet där.

Är helt med på det där. Men måste säga att min mage verkligen "lyft" nu. Förut så började den liksom bukta ut vid blygbenet. Men nu börjar den ca 5 cm över. Förstår ju att den går hela vägen "ner" inuti liksom, men känns himla märkligt när den ser ut att "levitera". Haha
  • sagoskog
    langtanefterbaby skrev 2016-06-30 10:10:29 följande:

Knäböj är inget dåligt att göra men dom ska anpassas så att det känns bra hela tiden. Senare i graviditeten rekommenderar jag att man minskar avståndet lite mellan fötterna för att inte sära på benen för mycket, även att ha en stol bakom och bara gå ner och toucha stolen. Har man redskap rekommenderar jag att man använder en stor pilatesboll och har bakom ryggen mot väggen när man gör knäböj en och därmed kommer åt baksida lår bättre.

Det som också är viktigt är att du känner att du använder dig av bål och bäckenbotten i rörelsen. Men känns det inte bra i slutet ska du inte göra dom, men sålänge det känns bra är det bara att köra

Dessutom en sjukt bra övning att träna lite på då du kommer göra den till vardags hela graviditeten genom att sätta dig ner och ställa dig upp!

Tack för bra info! Hittills så har jag ställt mig framför dörrkarmarna, så att jag kan stötta upp om mig själv om jag tippar för mycket bakåt. Men jag har ju faktiskt en pilatesboll hemma. Så ska absolut testa det!

Jag har faktiskt blivit löjligt lat när det gäller att böja/huka mig ner. Går jag i mataffärer t.ex. så får ungarna plocka allt som är under midjehöjd. Det är verkligen ren lathet. Är en chock för kroppen att väga 10 kg mer! Och det känns som alla mina muskler förtvinat ; (
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-06-30 10:35:09 följande:

Men detta gäller väl inte om man har känningar av foglossningar? Både på gravidyoga och hos pt avrådde de från alla övningar som låg tyngd på bäcken och särskilt om benen inte var tätt ihop (knäna ska nudda varandra). Eftersom detta väl var svar på ett inlägg som handlade om foglossning eller jag kanske blandar ihop det de olika inläggen? ,

Det var svaret på min fråga och jag har i princip inga besvär från fogarna numera :) Jag hade mycket i början och kan även få övergående klänningar vid hög belastning nu. Men jag har inte märkt något alls vid t.ex. knäböj. Så jag tror det är lugnt. Men du har nog helt rätt i att det ska undvikas vid foglossningsbesvär.
  • sagoskog

Hej alla! Idag gick jag in i v30 :) inte långt kvar nu. Känns stressigt, samtidigt längtar jag något enormt!

När jag var hos bm häromdagen så fick jag en lista med mina tidigare provresultat. Har ni andra kollat sköldkörteln vid indkrivning? Jag vet att det inte alltid görs. Såg att jag hade 0.84 i tsh vid inskrivning. Runt v20 hade det ökat till 1 (kollade på vc igen pga jag tappade massa hår). Hur som helst. Vi pratade ju en del om sköldkörteln i ff-tråden. Så jag tänkte om någon av er har koll på era värden? 0,84 är ju inom referens, men det är kanske inte konstigt att jag har haft svårt att gå upp i vikt, är darrig och har skyhögpuls. Nu har ju allt det där blivit bättre och det verkar ju som även stämma med att mitt tsh ökat.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-06 21:40:29 följande:

Jag har kvar alla provresultaten så kollade nu. Jag hade 0,91 innan jag blev gravid och 0,61 i vecka 12-13. Tror inte du behöver tänka på det värdet, låter som du har mitt i prick :)

Jag har ju gått upp 5 kg (normalt BMI och i vecka 25 nu) så det är ju inte speciellt lite utan mitt på trädet, så tror inte ditt tsh påverkar vikten negativt - jag har ju lägre tah men har gått upp. Du har säkert hög ämnesomsättning. Men så länge bebben växer som den ska och du inte är väldigt trött och sliten är det säkert ok?

Nej det är nog inget att fundera på. Verkar ju vara väldigt medel. Innan hade jag mest hört om folk som haft närmare 2 dock. Nu när jag är gravid så oroar jag mig inte alls över vikten. Jag har ju gått upp ca 10 kg hittils, så det är nog hellugnt :) Tänker mer på innan, då jag under många år hade problem med undervikt (försvann som över en natt när jag blev gravid, konstigt men bra).

Ang bebisen så ska jag nog få göra ett tillväxt UL, pga just oro för litet barn (och litet sf mått). Men det handlar mest om mina barn sen tidigare. Skulle bebisen ligga på minus så tror jag inte det har med min ämnesomsättning att göra.
    GästenT skrev 2016-07-06 21:10:49 följande:

Åh va mysigt att du är så nära nu!! Spännande! Hur mår du annars?

Mitt TSH värde vid inskrivning var 0,4. Jag ligger ibland på 0,2. Ska kolla vid nästa besök om dom kan ta ett till för jag ska ta regelbundet 2ggr/år eller när jag mår "sämre" och vet inte om det beror på graviditeten eller TSH värdet. :)

Jag mår superbra just nu. Har börjat cykla minst varannan dag (ca 1 mil i lagom tackt) och känner mig både pigg och frisk. Har bara obetydliga besvär från graviditeten just nu. Men mycket av min ork kommer ju även från att jag slutat jobba :) Hur mår du?

Men då borde det räknas som du har en överaktiv sköldkörtel? Jämfört med ditt värde så ligger jag ju riktigt medel. Det är ju en enkel sak att kolla, så det tycker jag absolut att du ska be om.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-07-07 16:43:16 följande:

Härligt att du är så pigg och mår såpass bra! Är ju drömmen att få göra det så länge som möjligt! Har hört att cykling är bra, vart sugen länge på en cykel och nu skulle ju vara perfekt till semestern! :)

Jag mår okej, det som är så jobbigt är att jag är ständigt trött. Annars mår jag egentligen okej. Men jag har ingen ork alls. Kämpar mig igenom jobbet som jag älskar och dör när jag kommer hem. :P Har börjat med järntablettet efter rekommendation men men. Sen något år tillbaka märkte dom att min sköldkörtel är överaktiv ibland. Har då sökt för järnbrist, trott att det är därför jag varit trött, haft pulsökningar och sovit märkligt men har nu sett ett mönster på dåliga TSH värden. Ska ta 2gånger per år för att hålla koll för tydligen kan den gå upp och ner ett bra tag innan den blir ständigt dålig och man kan göra något. Verkar vara svårare behandling vid överaktivitet. Men känner att jag vill utesluta dåliga TSH värden nu, svårt att avgöra skillnad på vad som är tokigt. Haha. :) går upp bra i vikt tror jag, har en badboll på magen redan. xD

Ja jag är verkligen tacksam, och hoppas jag får må bra länge nu. Mådde mycket sämre under hela första halvan. Då främst pga tröttheten. Låter klokt att kolla upp sköldkörteln nu. Svårt att veta vad som är vad annars. Det är ju så mycket som spelar in när man är gravid. Hoppas iaf au du får bukt med tröttheten oavsett anledning :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-07-07 16:43:16 följande:

Härligt att du är så pigg och mår såpass bra! Är ju drömmen att få göra det så länge som möjligt! Har hört att cykling är bra, vart sugen länge på en cykel och nu skulle ju vara perfekt till semestern! :)

Jag mår okej, det som är så jobbigt är att jag är ständigt trött. Annars mår jag egentligen okej. Men jag har ingen ork alls. Kämpar mig igenom jobbet som jag älskar och dör när jag kommer hem. :P Har börjat med järntablettet efter rekommendation men men. Sen något år tillbaka märkte dom att min sköldkörtel är överaktiv ibland. Har då sökt för järnbrist, trott att det är därför jag varit trött, haft pulsökningar och sovit märkligt men har nu sett ett mönster på dåliga TSH värden. Ska ta 2gånger per år för att hålla koll för tydligen kan den gå upp och ner ett bra tag innan den blir ständigt dålig och man kan göra något. Verkar vara svårare behandling vid överaktivitet. Men känner att jag vill utesluta dåliga TSH värden nu, svårt att avgöra skillnad på vad som är tokigt. Haha. :) går upp bra i vikt tror jag, har en badboll på magen redan. xD

Ja jag är verkligen tacksam, och hoppas jag får må bra länge nu. Mådde mycket sämre under hela första halvan. Då främst pga tröttheten. Låter klokt att kolla upp sköldkörteln nu. Svårt att veta vad som är vad annars. Det är ju så mycket som spelar in när man är gravid. Hoppas iaf au du får bukt med tröttheten oavsett anledning :)
  • sagoskog

Åh, vad underbara magar ni har. Så himla vackra :) jag älskar magbilder! Denna delade jag i fb-gruppen denna vecka, så en del har kanske redan sett den. Jämförelsebild i v 30. Denna graviditet till vänster och tvillingarna till höger.
  • sagoskog

Symetrical - obehagligt med revbenet. Hoppas det går bra med dig och att h*n kommer så fort det är lagom. Jag tror också du väntar flicka. Men bara pga en känsla, ingen särskild teori.

• sagoskog

Appropå förlossningen. På vårt sjukhus får inte pappan stanna på eftervårdsavdelningen om man inte har turen att få ett av de två familjerummen (prio vid tvillingfödslar, så vi fick det sist). Men om allt går väl så får man ju inte vara på BB ändå. Och då är det patienthotellet eller hem som gäller. Vi bor bara 10 min från sjukhuset, så jag vill helst hem direkt.

En ren hemförlossning känns dock helt uteslutet för mig. Jag vill ha det som förra gången, så naturligt som möjligt och bara lustgas. Men jag vill absolut inte låsa mig till det utan hålla alla möjligheter öppna. Dessutom hade jag en lite otäck upplevelse efter förlossningen förra gången när det började forsa blod ur mig varpå jag svimmade. Det hade säkert gått bra även om jag varit hemma. Men under den där halva sekunden innan jag förlorade medvetandet så var det skönt att veta att jag var på plats och att de nog löser det här :) Dessutom så vill jag faktiskt inte ha barnmorskor hängandes hos mig i onödan. Absolut när det är nödvändigt (och det är ju lite läskigt med hotande personalbrist). Men i övrigt så vill jag vara ifred. Så så ser min "plan" ut iaf :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend