Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sagan12345 skrev 2016-06-21 09:36:44 följande:

Spännande att se hur olika stora era magar är :)

En fråga till er lika längre fram, när avtog er trötthet?

Vet inte om tröttheten är hormoniell eller beror på järnbrist, eller både och. Men så här var det för mig iaf. Jag började med järntabletter varannan dag vid inskrivning. Det blev inte bättre :/ Kommer sedan inte ihåg exakt vecka, men det var kring tiden för rul. Då var jag extremt trött och fick starka cravings på jordgubbar och andra järnrika livsmedel (som jag egentligen avskyr). Så jag tjatade till mig en extra provtagning. Mycket riktigt behövde jag mer järn. Efter att ha ökat dosen till varje dag så vaknade jag till liv igen :) Nu är jag typ piggast i sverige. Har t.o.m. svårt att somna på kvällarna. Så mitt svar till dig är, ungefär i v.20. Men det hade ev gått snabbare om jag fått mer järn tidigare.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-06-23 09:41:07 följande:

Jag vet men hon O min syster får mig att känna att jag inte kommer klara första tiden amningen laga mat etc om inte mamma hår.. Ja har inte vågat säga att de är vad jag vill utan mest använt min man.. Min mamma pratar typ inte med mig för hon är så sårad.. Hon säger typ att hela glädjen me att jag är gravid e borta O min syster säger bara hur ledsen mamma är..

Grejen är jag O min man kämpade med infertilitet plus ett MF O han va verkl där för mig O vi gick till alla läkarbesök tillsamans O gjorde allt som ett team.. Han har vart insatt i tempkurvor,äl test etc etc så därför känns de som om de rätt att bara vi 2, O sen känner jag att om han inte vill ha min mamma där så förtjänar han att få som han vill pga de stöd han varit... O jag förstår hans poäng..

En himla svår situation. Särskilt om din mamma har det tufft just nu. Men det är du och din man som ska bli föräldrar och din mamma har faktiskt ingen rätt att skuldbelägga dig för att du prioriterar er två. Och om du vänder på det. Om det hade varit din man som absolut ville ha sin mamma med då, så hade du nog förväntat dig att han ska prioritera din vilja högre än hennes? Sen är det ju tyvärr inte lätt att lösa situationen även om "svaret" är uppenbart. Men kom ihåg att det faktiskt är din mamma som har orimliga förväntningar i det här. Du gör inget fel i att prioritera er nya familj, och du behöver inte ha något dåligt samvete. Dessutom är det ju inte ens någon dålig kompromiss din mamma får rätta sig efter.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-06-23 09:41:07 följande:

Jag vet men hon O min syster får mig att känna att jag inte kommer klara första tiden amningen laga mat etc om inte mamma hår.. Ja har inte vågat säga att de är vad jag vill utan mest använt min man.. Min mamma pratar typ inte med mig för hon är så sårad.. Hon säger typ att hela glädjen me att jag är gravid e borta O min syster säger bara hur ledsen mamma är..

Grejen är jag O min man kämpade med infertilitet plus ett MF O han va verkl där för mig O vi gick till alla läkarbesök tillsamans O gjorde allt som ett team.. Han har vart insatt i tempkurvor,äl test etc etc så därför känns de som om de rätt att bara vi 2, O sen känner jag att om han inte vill ha min mamma där så förtjänar han att få som han vill pga de stöd han varit... O jag förstår hans poäng..

En himla svår situation. Särskilt om din mamma har det tufft just nu. Men det är du och din man som ska bli föräldrar och din mamma har faktiskt ingen rätt att skuldbelägga dig för att du prioriterar er två. Och om du vänder på det. Om det hade varit din man som absolut ville ha sin mamma med då, så hade du nog förväntat dig att han ska prioritera din vilja högre än hennes? Sen är det ju tyvärr inte lätt att lösa situationen även om "svaret" är uppenbart. Men kom ihåg att det faktiskt är din mamma som har orimliga förväntningar i det här. Du gör inget fel i att prioritera er nya familj, och du behöver inte ha något dåligt samvete. Dessutom är det ju inte ens någon dålig kompromiss din mamma får rätta sig efter.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-06-25 01:54:40 följande:

Hej, tack för alla svar... Min mamma verkar lugnat ner sej vi har inte pratat om de mer men hon verkar vara sig själv nu när vi pratar :)

Har ni bestämt något namn till bebisen än?

Vad skönt hon lugnat sig :)

Vi har inte bestämt namn. Men har kallat henne Ylva sedan vi fick reda på att det var en tjej (innan var det Ivan). Farligt! För nu känns namnet ganska inkört. Så känns det som en Ylva så kan det nog bli det.
  • sagoskog
    Sagan12345 skrev 2016-06-23 18:53:22 följande:

Äntligen har vi tagit oss förbi v 7,,

Ul idag 8+1 och 16 mm. Snacka om att jag var nervös när la mig på britsen.

Grattis! Så skönt att det såg bra ut <3
  • sagoskog
    capy skrev 2016-06-24 20:37:19 följande:

Ville bara sticka in huvudet och säga hej från bebisbubblan. 

I tisdags (38+0) bestämde sig lille Olle för att komma till världen. Racerförlossning som tog strax under två timmar från första onda värken.

Nu försöker vi vänja oss vid att vara fyra i familjen.

Glad midsommar!

Grattis här också! Gillar verkligen namnet på er söta gosse :)
  • sagoskog

På tal om kläder. Jag har i princip inte köpt något än. Det är ju mest sommarkläder i butik nu. Men Tack och lov så har jag ju redan dubbel uppsättning :P. Jag har från stl 44 och uppåt. Men det är endast pga att jag har kvar sen innan. Skulle aldrig köpa något nytt i stl 44. Bebisen behöver ju inte ha någon dunder-overall i vagnen. Men det är nog bra att iaf ha en fleccefodrad overall för vinterhalvåret. Man kan ju behöva lyfta upp bebisen ibland och då blir det kallt. Till hösten och vintern så skulle jag se till att ha en del långärmade pyjamaser. Bebisar har ju inte direkt täcke på sig (nån längre stund) och då är det bra med några sköna och värmande sovkläder. Mängdmässigt så är ju framförallt tvättmöjligheterna avgörande.

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-06-27 11:31:48 följande:

Påtal om något helt annat så har jag börjat känna av foglossning rejält helt plötsligt. Bokade in en tid till sjukgymnasten idag så man kanske kan påverka det i tid!

Har ni tvättstuga så är det ju absolut ingen panik. Då är det ju nästan bättre med för lite än för mycket. För skulle ni ha för lite så är det ju enkelt att komplettera (klicka hem på internet om man inte har lust att gå shoppingrunda).

Tycker absolut du ska boka sjukgymnast. Bättre att förebygga i tid. Mina foglossningsbesvär har nästan helt gått över! Läste någonstans att om man har mycket besvär i början så kan det gå över senare, men trodde det var rent hitte-på. Men för mig verkade det stämma. Nu känner jag bara av det vid "extrem" aktivitet :)
  • sagoskog

Jag har börjat svullna lite. Värst är det i lår- och underlivsområdet när jag sitter stilla mycket. Därför har jag börjat göra knäböj när jag inte har möjlighet att promenera. Tänkte att det skulle hjälpa blodgenomströmningen i området. Är det någon som vet om knäböj kan vara dåligt i senare delen av graviditeten? Jag brukar göra 20 X 3 (60), men går inte ner riktigt lika långt som innan. Jag väger ju säkert minst 5 kg extra bara på överkroppen nu så det blir ganska tungt.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-06-28 23:56:02 följande:

Han sparkar som en tokig vääääldigt långt ner i magen. Nästan underlivet. Ska han inte ligga längre upp nu? Väldigt mycket liv. Blir orolig...

Tror det är helt normalt. Min låg också långt ner tidigare. De senaste veckorna har jag dock fått ett "glapp" mellan blyghet och "livmodern" och allt sitter högre upp. Men innan dess så kände jag nästan bara sparkar långt ner och mot blåsan. Det beror ju även mycket på vilket håll bebisen ligger åt. I början känns ju mest ben-sparkar och om de är neråt så känns det ju mest neråt.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend