Loppan84 skrev 2016-05-28 11:02:22 följande:
Detta är mörka tankar men vet att det är flera andra här inne som är mörkhyade eller har mörkhyad partner så måste bara lufta den. Snälla döm inte mig för detta, det kan också vara hormoner som spökar.
Men sen vi fick veta att det är en pojke har jag känt en gnagande oro - det är så mycket har mot mörka män och pojkar i vårt samhälle nu. Med en superblond man och mig som är halvmörk själv kommer nog vårt barn hamna i en hudfärg som liknar en person från Mellanöstern. När jag tänkte på en flicka såg jag bara för mig stora mörka ögon och mörkt lockigt hår och hur söt hon skulle bli (och ja det är f-ed på en helt annan nivå att det är så man tänker på flickor men låt oss lägga det problemet åt sidan en stund). Nu när jag vet att det är en pojke tänker jag bara på att andra kommer se på honom och se någon de är rädda för eller instinktivt ogillar. Mitt hjärta går sönder när jag tänker på det. Min man är blond och har aldrig upplevt rasism han fattar inte hur det känns...
Någon som känner igen sig eller har liknande erfarenheter genom någon ni står nära?
Har inte alls erfarenhet kring just det ämnet du nämner men vet hur det är att oroa sig i förväg. Har yrkesmässigt stor erfarenhet av ungdomar och droger/kriminalitet. Det skrämmer mig att tänka på hur lätt det är att hamna fel, träffa fel folk, att inte våga säga nej. Och just bland killar verkar det så otroligt vanligt och så lätt att få tag på t.ex droger. Jag brukar gå igenom i huvudet vad man kan göra för att barnen inte ska hamna där.
Kan tänka mig att i grund och botten så är det samma oro i botten för oss båda. MEN, Man kan inte måla fan på väggen i förväg. Man får älska sitt barn upp till öronen och visa det, samtidigt lära vad som är rätt och fel i världen och göra sitt bästa för att ge en trygg uppfostran. Vad som sen händer runt omkring får man hoppas att sitt barn sen kan stå upp emot och man får fortsätta att i en sån situation stötta och finnas där. Världen är tuff, men vi kan inte skydda dom från allt utan bara förbereda dom i sig själva. :) Och inte oroa oss i förväg. ;)