Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-07-02 12:35:04 följande:

Usch då. Hade också problem med magsyra tidigt när jag fortfarande var illamående, men gick som tur är över efter ett tag efter illamåendet slutade. Hade också nån dag med riktigt ont och typ "kramp". Tog magkatarr medicin (tror inte den sorten finns i Sverige men heter galvadsonic och är helt vanliga magsyretabletter) och aktade mig för att ligga ner, stöttade upp med mycket kuddar så man nästan satt och sov under ett par veckor. Annars var det att undvika stark/stekt mat och kött som hjälpte mest. Konstigt nog var jag så sugen på sur frukt och tror inte det gjorde saken värre även om man normalt ska undvika det kanske. Men att inte ligga ner hjälpte mest.

Vec

Sur frukt är inte så konstigt, de flest frukter (framförallt citrus) är basiska och är med andra ord bra om man får problem med magsyran... :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-02 12:31:50 följande:

Nej i början känner man tydligen mest sparkar in mot ryggen men det kan jag ju inte göra, dit nåt han inte ;) därför de säger att det ofta tar några extra veckor innan man känner nått med framåtlutad. Men när det

Väl känns så känns det fortare på utsidan också :)

Jaha.. Jag har aldrig känt sparkar bak mot ryggen, varken den här gången eller förra graviditeten :p aldrig ens hört att det är vanligare än sparkar fram i magen.. :o
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-07-02 13:00:18 följande:

Ni som har barn O ammat är de värt att köpa en pump??

Det beror helt och hållet på din situation, om du har tänkt att du vill pumpa ut eller inte. Jag använde knappt den förra gången men den här gången ska jag nog göra det lite mer då jag inte ska vara mammaledig lika länge :)
  • Sajocawa
    Längtar88 skrev 2016-07-04 09:53:10 följande:

Nu är jag tillbaka igen... fick ett svagt plus igår som jag nog vågar lita på (tyckte mig se nått några dagar innan med men var för svagt för att tro) men tydligaste tecknet hittills är mitt mående. Så jag tvekar inte längre.

Det som däremot händer nu är 1000 olika frågor och funderingar på hur jag ska göra. Vad en kan göra. Fick ju MA och skrapades i april, efter det var min mens en v sen och jag noder konstigt en tid som sedan avtog (dock neg test) och när mensen väl kom var de 3 dagar som gick igenom tamponger och bindor (kunde inte ens gå till affären även fast jag bytte precis innan) och spottings i ca en vecka. Sökte inte vård för att de var helg och vi hade gäster. Misstänker att det blev nått knas.

Nu mår jag sämre än båda de gångerna och gråter dagligen, dels för att jag reagerar så på hormonerna när jag är gravid, men även för rädsla.

Klarar jag ev ett till ma eller missfall? Vad vågar jag göra? När ska jag våga glädjas helt? Finns de hjälp att få? Vad äta eller inte? Vågar knappt gå på toa och ta i... Vill bara ligga i sängen och gråta hela tiden...

Fick en blödning på cd 27, efter toa besök. vad beror de på? Nidblödning är det för sent för att vara med tanke på att första plusset var cd 26.

Finns stöd från BVC? Trots så tidigt? Vill behålla min lilla ärta

Det jag försökte "trösta" mig med när jag blev gravid efter mitt MA och var superorolig var att det faktiskt är vanligare att bara få ett missfall än att få flera stycken på rad, så oddsen är i alla fall med dig. Men förstår att det är jobbigt och självklart ska du uttrycka din oro hos barnmorskan så att du kan få ventilera dig och få den extra hjälpen du behöver. <3
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-06 10:30:48 följande:

Har varit hos MVC på 24-veckors kontroll (även om det är vecka 25 idag jippi). Allts såg bra ut och behöver inga tillskott eller nått. Hjärtat slog som det skulle och han sparkade till henne ett par gånger så han verkar må bra :) Skönt varje gång att höra att han har det bra där inne :)

Vad roligt! Var också hos mvc häromdagen och allt verkade bra, börjar kännas mer riktigt nu med regelbundna kontroller :)
    Btw, kontrollen gjordes väl precis på dagen om du är i 24+0? :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-06 12:06:45 följande:

Ja precis så är det ju. Vilken vecka är du i nu? Var du på samma kontroll som mig? Här var det inget mellan rul och vecka 24 men nu är det mer regelbundet ja, nästa är vecka 28 och 4 veckor :)

Vecka 22 imorgon :)
    Vet inte om det var någon speciell kontroll du var på som ni har där men här ser alla besök efter inskrivningen likadana ut fram till bebis kommer, första besöket brukar va runt vecka 20 eller 25 (olika på olika mottagningar) så jag var på vanligt besök bara :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-07-08 19:46:48 följande:
    Japp de är väldigt för de här om du har en okomplicerad graviditet... Tror de bara lustgas man får.. Är bara så rädd O bli lämnad ensam...
    Är det inte säkrare då att föda på sjukhuset och sen åka hem snabbt att stanna kvar på bb? Jag hade aldrig vågat föda hemma med första barnet, då har man ju verkligen ingen aning om vad som väntar... Det behöver ju såklart inte bli dåligt, men jag personligen tycker det känns mycket tryggare att föda på sjukhuset där vårdpersonal finns och tillgång till allt om det behövs extra hjälp som sugklocka, kejsarsnitt, extra vård för barnet om det behövs mm..
    Förlossningen behöver ju inte bli en dålig upplevelse för att dom har det "dåligt" på bb :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-08 21:26:31 följande:

:(

Hoppas du hittar en bra lösning. Jag ska ju själv föds på en naturlig, barnmorskeledd klinik av samma anledning som dig att jag är rädd för förlossningsskador. När man föder naturligt tar det ofta längre tid men man har ändå samma personal hela tiden instort sett - tar det så lång tid att det är omöjligt för dem att jobba så länge så är det oavsett för länge för naturlig förlossning och man får öka över till vanliga BB så man kan ta bedövning . Man kan få akupunktur och lustas, och vattenfödsel men om man måste ha bedövning eller något går fel så kör de en in till vanliga BB men ser är samma sjukhus.

Så ja om det är ett liknande upplägg de erbjuder med hemmafödsel kan det ju vara ett alternativ. Jag har iaf gjort gedigen research och pratat med många som gjort detta nu och alla jag pratat med som fått mer än 1 barn har valt att göra naturlig förlossning bägge gångerna, så det pekar ju på att upplevelsen varit bra

Häftigt, hoppas det går bra för dig så det går smidigt och du slipper byta avdelning! Har du tänkt på om du vill föda i vatten? Jag har funderat lite på det, fast utan att bestämma något för vill precis som förra förlossningen bara ta allt som det kommer utan att ha någon speciell plan.

Delar dom samma bb då sen eller är det olika också? :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-07-08 21:09:07 följande:
    Förstår va du menar... Jag vill bara känna mig trygg. Fördelen hemma är att man får 1-2 barnmorskan helt för sej själv. De har med sig utrustning O behöver man åka in ringer de ambulans på en gång O sjukhuset e bara 10 min bort... Efter att ha läst nyligen på Aftonbladet om förlossning skador tänker ja att de kanske mindre risk hemma då man får mer tid på sej... Ja tänker att föda barn är ändå så naturligt men jag vet inte.. Hur va din första förlossning?
    Jag förstår dig, läs på mer om förlossningar hemma och bestäm dig sen. Jag känner några som har fött hemma och det har verkligen varit blandade upplevelser så det är nog svårt att förutse om man själv skulle få en bra eller jobbig upplevelse.

Jag är jättenöjd med min förlossning, och även om man vill ha det så naturligt så möjligt (så kände jag också innan i alla fall) så ska man nog ha i åtanke att hjälpmedel också är bra ibland. Jag hade haft värkar skitlänge utan att något hände så fick värkstimulerande och då gick det mycket snabbare, hade kämpat med värkarna i två dygn och öppnat mig 2 cm och sen helt plötsligt tog det 40 minuter från att jag var 5 cm öppen till att hon låg nyfödd på min mage. Hade tänkt att försöka utan epidural dessutom men bad till slut om det ändå för jag behövde verkligen vila när jag knappt hade sovit på två dygn. Sen hann det visserligen inte kicka in ändå så till nästa gång har jag bara tänkt be om epidural tidigare :)
    Fick heller inga komplikationer alls, inte ens minsta lilla bristning i underlivet trots att det gick fort i slutskedet. :)
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-07-09 17:07:22 följande:
    Min riktiga bebismage kom typ v 16-17 med sonen och kring v 15 nu den här gången, men det är nog väldigt individuellt!

Spännande med kub snart! Jag berättade för mina två närmsta veckor samma dag som jag plussade, mamma i v 7 (dvs så fort jag träffade henne) sen resten av familjen när jag träffade dem vid midsommar. Var då i v 10. De flesta vänner fick veta kring v 11-12 och jobbet efter kub.
    Alltså nu måste jag hoppa in här, men tjena mors gravidhjärna! Inte kan du ju ha varit i vecka 10 vid midsommar ;)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend