Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-04-21 16:55:18 följande:

Åh, så underbart! Stort grattis!

Blev ni flyttade något?

Egentligen så skulle vi ha blivit flyttade 8 dagar bakåt. Men här så behåller de en tidig datering, om en sån har gjorts. Tydligen visar det samma tillförlitlighet. De daterade ju mig på kub och jag är väldigt glad att jag får ha kvar den. Det kan spara mig en hel veckas övertid :) Kub-dateringen stämmer också mycket bättre med verkligheten. Kub-dateringen ligger +1 dag från min uträkning, medans rul-dateringen ligger -7 dagar.

Vi är väldigt små personer i familjen också. Jag och mina systrar vägde knappt tre kg när vi föddes. Bebisens pappa är ganska kort för att vara kille och hans mamma är megakort. Tvillingarna var små när de föddes (såklart pga att de var två), men ligger fortfarande -3 standardavvikelser i tillväxt nu vid 8,5 års ålder. Så jag hade blivit mer förvånad om hon vore stor för tiden än att hon är liten för tiden.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-24 12:03:23 följande:

Här är en bild till där jag inte vrider överkroppen - mer ärlig vinkling.

Exakt så känner jag också. Hade nog förväntat mig en hård slimmad kula vid det här laget. Haha, så dumt. Dels så trycks ju tarmarna upp, flyttar på sig och är svullna, vilket gör hela överdelen an magen till en extra "tarmmage". Det gör också att magens storlek varierar väldigt mycket beroende på tidpunkt. Dels så har jag lagt på mig jättemycket runt midjan. Väldigt tidigt så fick jag kärlekshandtag. Vilket min kollega vänligt påpekade "det syns ju inte så mycket än, men du har ju blivit större här (pekar)" Det var svårt att motstå att svara med ett "ja men skönt att jag iaf fortfarande väger 15 kg mindre än dig". Valde dock att bita ihop och bjuda på den. Hursom helst. . Så tror jag kroppen gärna lagrar fettdepåer runt midjan och höfterna vid graviditet. Kommer ihåg det från förra gången också. Jag lägger normalt inte på mig särskilt lätt där.

Jag har lite svårt att vänja mig vid fett-känslan kring magen faktiskt och det känns så himla ovant att gå upp så snabbt i vikt. När jag tidigare varit helt tvärtom. Men jag försöker ta det med ro. Jag överäter inte på något sätt, så mer kan jag ju inte göra. Jag ska iaf försöka köpa lite mer kläder i lite större storlek då mina vanliga/gamla bara spär på tjock-känslan när de klämmer åt här och där.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-26 10:51:40 följande:

Haha skön kollega. Not.

Nej du har rätt, kroppen är finurlig så det är säkert som du säger. Dock har min mage lagt sig lite nu (inte Love handles etc men själva magen) så tror också det är svullna tarmar etc som spökar fortfarande.

Vilken vecka är du i nu igen?

Har gått in i v.15 idag och hoppas så att känna nån rörelse snart som Eagle gjorde, men vet att det kan dröja ett tag till. Men har vart så spännande :)

Jag är i v. 20 (19+2). Har känt sparkar utanpå magen sen några dagar tillbaka :) men min sambo har inte lyckats känna några än. Fosterrörelser invändigt har jag känt i några veckor innan dess, fast i början var det svårt att skilja på fosterrörelser och tarmarna. Det har iaf gått mycket segare än med tvillingarna.

..På tal om tvillingar. Det var nyss en i min fb-gravidgrupp som upptäckte tvillingar på rul. De hade missat det både på tidigt ul och kub-ul. Jag trodde det var omöjligt att missa. Å andra sidan så berättade dem på förlossningen när jag födde mina tvillingar att de tidigare det året hade ett fall där det uppdagades under förlossningen att det fanns en till. Så inget är väl helt omöjligt antar jag. Vilken chock iaf :)
    Loppan84 skrev 2016-04-29 09:25:26 följande:

Vaknade helt bra. Det måste varit en jävla maginfluensa. Vilken lättnad! Nu är jag bara lite orolig att det va en matförgiftning, va bara dålig i 24 timmar och hade inte feber. Är inte det konstigt för en maginfluensa?

Borde jag kontakta läkare eller nått eller bara låta det gå?

Låter som magsjuka. Man behöver inte ha feber och 24 timmar är vanligt att det håller i sig. Trots att säsongen egentligen är över, så har jag hört flera som drabbats den senaste veckan. Det måste vara något virusutbrott som härjar. Om du mår bra och inte får några ytterligare besvär så kan du bara låta det vara. Ingen fara för graviditeten så länge det är såpass kortvarigt och du kan återhämta dig.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-30 09:48:30 följande:

Oj nu har vi flera bf-twins här inne. Iskristall+GästenT och jag+Eagle. Blir sjukt spännande att följas åt och se hur de graviditeterna utvecklar sig och hur långt från varandra bf blir i verkligheten :)

Måste infika att mina irl-twins är födda den 29/10. Bra datum :) vi har haft många halloween-kalas genom åren. Ungarna älskar det :)
    GästenT skrev 2016-04-29 15:38:52 följande:

Fyfan va nervös jag varit idag!! Men fick lägsta risk på kub! Och jäklar va det var action i magen!!

Flyttad till 31 oktober. Stämmer med min egna beräkning! :)

Vilken fin bild :) Grattis till lyckat kub :)
  • sagoskog
    Ortiz skrev 2016-05-01 19:22:54 följande:

Hej!

Jag hänger gärna med i denna tråden om det är okej?:)

Jag plussade förra veckan efter ca 14 månaders försök och med första barnet. Känns helt galet, kan inte riktigt förstå det.. Enda tråkiga är att jag börjar denna graviditet med att bli jätte förkyld, hosta och värk i hela kroppen.. Blir nojig att det ska vara dåligt med den lille som ska växa när jag börjar med att bli sjuk men vet ju att det inte ska vara någon fara..

Kul att kunna dela sina nojor och känningar med några andra!

Grattis! Välkommen hit :) om och när du känner för det får du gärna skriva in sig i bf-listan också, länk till tråden finns i trådstarten.
  • sagoskog

Idag cyklade jag 1,1 mil efter jag lämnat barnen i skolan. Min cykel är en rostig oväxlad kärringcykel (trots att min sambo är både cykelmekaniker och den största cykelnörden i mellansverige ;) )och hemskt trögcyklad, så det gick inte så värst fort. Men det kändes i benen efteråt. Jag kan verkligen rekommendera cykling som motionsform under graviditet (ja..det var väl egentligen ni som rekommenderade det till mig från början). Men det var verkligen 1000 gånger bättre än promenad/löpning. Jag kände av lite i vänster ljumske på slutet och fick ta det försiktigt när jag gick av och på. Men annars krånglade inte fogarna alls <3

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-05-06 22:54:16 följande:

Loppan jag tror du väntar en tjej just för du har mått så illa plus att linjerna i ansiktet Ser så mjuka O feminina ut... Jag tror även symetrical väntar tjej..

Tror jag gästen O sajowacha väntar pojkar...

Och jag väntat en flicka :) vi har inte kollat några hjärtljud än, så ingen aning om vad de ligger på.

Jag tror loppan väntar tjej och du väntar kille. Ingen som helst anledning till det dock. Bara min icke-synska magkänsla :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-05-06 23:35:33 följande:

Juste :) jag vart inte förvånad när jag såg den rosa rosetten på din ultraljuds bild :)

Hur mår du? Behöver du handla mycket nytt? Behöver du en ny vagn då jag antar att din gamla var en tvilling vagn? Ngn ny magbild?

Hehe, inte jag heller. Hade ställt in mig lite på kille, men när hon sa tjej så kändes det som om jag vetat det hela tiden :) Så nu blir vi 3 systrar med 4 döttrar/flickkusiner (0 pojkar) ? mamma/mormor är överlycklig då hon alltid hoppas på flicka ;)

Jag mår bra. Har haft en riktig hormoniell-nereperiod med dåligt humör, trötthet och massa finnar, men nu verkar det äntligen ha vänt :) Foglossningen har dock blivit riktigt jobbig och jag har (till min stora skräck) börjat samla på mig vätska. Japp, jag behöver ny barnvagn. Har ganska mycket kvar sen tvillingarna, men har några måsten (skötbord!) och lite vill-ha grejer (kläder, bärsele etc) som ska fixas. Har bara köpt 4 bodys än så länge.

Var förresten och köpte nya bh:ar igår, i 65F!!! Rädd för hur efter-resultatet kommer bli när amningen är över :/ Hur står det till med era bröst?

Dålig bild, men det var den jag har i mobilen. V. 21.

• sagoskog
    Iskristall skrev 2016-05-08 09:15:24 följande:

Sagoskog, min bröst har gått från 75C till 75E så köpte nya bh:ar för ett par veckor sen. Se vad som händer med dem framöver.

Känns som bröststorleken kommer ändras ett antal gånger under denna resa ;) jag hade föredragit att ha kvar mina små, och slippa krånglet. Men det är lite roligt med lite variation också, när man ändå inte har något val.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-05-08 09:21:36 följande:

Skönt att det vänt :-*

Kommer det och går lite med hormonerna eller? Känns nästan så, går i faser liksom?

Ja jag tycker det känns så. Hela kroppen verkar liksom slå om i perioder. Jag har börjat kunna äta ost sen en vecka tillbaka också. Det har jag inte kunnat under hela graviditeten. Så nu har något hänt iaf :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend