Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-03-20 21:36:35 följande:

Har gjort en upptäckt! Jag tar en vitamintablett som heter Gravitamin och som är folsyra, järn, d-vitamin och lite annat smått och gott som man gärna kan behöva när man är gravid. Började med dem direkt när jag plussade, osäker på om de finns i Sverige för när jag googlar hittar jag bara norska och danska träffar men de är köpt på vanligt apotek. Anyway - glömde ta dem i onsdags och om ni kommer ihåg skrev jag här då att illamåendet mystiskt nästan försvann (eller blev iaf mycket bättre) och också den eviga diarrén jag har haft sen jag plussade. Glömde idag också och har den bästa dagen på länge - efter att ha varit golvad i 3 dygn kunde jag plötsligt äta thaimat och se på film (låter kanske normalt men har inte kunnat se på skärmen ens en gång sen i fredags). Googlade och hittade massa andra som skrivit (mest på danska) att de blivit illamående ("kvalm") av de tabletterna. Verkar va pga järnet. Jag har inte lågt Järn så imorgon går jag och köper folsyra och d-vitamin separat utan järn. Hoppas verkligen detta hjälper! Kommer tillbaka med rapport. Om ni andra som är illamående också tar tabletter med Järn så kan ju nu också va lite uppmärksamma på det.

Sluta ta dem! Låter ju onekligen som de kan vara en illamående-trigger. Järnet i kombinationstabletter är dessutom för svagt och tas inte upp av kroppen (eftersom de oftast ska tas i samband med måltid och de flesta livsmedel blockerar järnupptaget) för att göra någon skillnad. Jag tar inga gravidtabletter denna gång, men folsyra och järn separat. Vem var det som hade rötter i Indien? Du eller eagel? Hur som helst så behöver man D vitamontillskott om man har en mörkare hy, men annars slipper man undan det med. Jag mår mer illa de dagar jag tar järn (varannan), men det är en ganska marginell skillnad (Tack och lov).
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-21 10:59:05 följande:

Bägge ;) min mamma är indisk och min pappa Svensk/brasilianare och har mörk hud. Jag fick höra att det har betydelse för d-vitamin första gången för några veckor sen faktiskt men stämmer att jag alltid har brist på vintern så har haft d-vitamin tillskott hela vintern. På sista kontrollen hade värdena tagit sig upp till innanför referensvärdene men fortfarande on the Low side så tänker fortsätta med d-vitamin och folsyra bara - behöver inget annat.

Jamen just det :) då var det lätt att hålla reda på er. Min bm sa bara att jag inte behöver d-vitamin tillskott eftersom jag har ljus hy/ skandinaviskt ursprung (svensktalande finsk för att vara exakt:) ), vilket tar upp d-vitamin lättare. Men jag vet inte om de kollade några värden? Känns som alla riskerar brist nu när det har varit mörkt i så många månader. Gravidvitaminer (förutom d, folsyra och järn som kan behöva tas som tillskott) så är det mest dyrt kiss man köper. Mycket bättre och godare att äta normalt och varierat :)
  • sagoskog

Bilden till vänster är med tvillingarna och den till höger tog jag i fredags. Stor skillnad!

Däremot så går magen väldigt upp och ner nu, igår kväll var jag helt ömm om magen och såg nästan höggravid ut. Varit hos min syster i stockholm i helgen. Både lördag och sön hade jag väldigt mycket "mensvärk", som blir värre vid ansträngning. Det gjorde riktigt ont och strålade ut i benen. Har inte känt så på länge, men känner igen känslan från de första veckorna. Antar att det är någon form av växtvärk? Idag känns det iaf bättre.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-21 12:28:47 följande:

Absolut, dock kan det vara svårt att äta varierat under den värsta illamående-perioden. Jag vet inte om min nuvarande diet på kolt potatis potatis, salta kex och apelsiner kan räknas som varierad och sund direkt ;) Men är ju förhoppningsvis bara några veckor så vet inte om värdena kan förstörda på den tiden? klarade du det, du va väl också ganska dålig?

Ja tror det är vanligt bland alla möjliga med D-vitamin brist på vintern men kanske ännu vanligare bland mörka.

Jag åt en massa konstiga grejer. Men kanske lite mer varierat än din diet. Jag tror dock att det krävs mer än några veckor innan det leder till någon allvarlig brist. Tänk bara förr i tiden. I mammas familj käkade de bara kött/fisk på söndagarna. Annars var det bara potatis, sås, sylt, bröd och smör. Det är kanske inget man rekommenderar, men det var ändå sällan någon blev sjuk av det. Jag tror även stenhårt på att kroppen reglerar sånt där ganska bra själv, med behov och "sug". Min kropp har flera gånger bevisat det. Däremot ska jag inte säga att köpes- vitaminer är dåligt. Det är en väldigt enkel försäkring för att veta att man får i sig tillräckligt. Men kräks man upp det så blir det ju ändå + / - noll. Så om det visar sig att vitaminerna förvärrar ditt illamående så är det nog bättre att välja bort dem :)
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-03-21 15:15:43 följande:

Haha skrattar lite åt mig själv när jag har bilder i huvudet av hur alla härinne ser ut, och i mitt huvud har jag föreställt mig dig Loppan som riktigt ljus (typ sån som lätt blir röd i solen) med blont hår, typ en Kirsten Dunst... Haha

Exakt samma här!!! Riktigt blond, möjligtvis med lite fräknar :P Eagel är inte riktigt lika blond i mitt huvud, men mellan brunt hår (kanske lite åt det röda hållet). Och du är brunett (riktigt mörkbrunt hår) med bruna ögon. :) tänk vad hjärnan hittar på :-0 säkert helt fel på alla :P
  • sagoskog

Haha, vad roligt! Sportig? Jag? Jag var (och är) en såndär som satte mig på gympasalsgolvet och vägrade resa på mig innan lektionen var slut. Finns inte en cell i min kropp skulle kunna identifieras som sportig :P men jag rör på mig mycket naturligt (och gillar t.ex. att promenera och fjällvandra) så jag är väl vid hyfsat god kondition ändå.

Jag har råttfärgat rakt håret (snarare blond än brunett) som mest bara hänger där eller är uppsatt i en tofs, och har gröna ögon. Blek men varm hudton och mörka läppar (är altså inte ljus åt det rosa eller fräkniga hållet). Är 168 cm lång och väger normalt 50 kg, ganska rak kroppsbyggnad. Jag har en besatthet kring mina (ljusa) ögonbryn, vilket gör att jag fixar dem på salong och visar mig sällan offentligt utan smink. Annars är jag ganska naturlig och har aldrig testat att göra vare sig löshår, fransar eller naglar.

Hemma så går jag alltid runt i mjukiskkläder. Vilket jag oftast haft på mina postade bilder, vilket säkert har lett till den sportiga looken ;) Annars är jag nog typiskt feminin i min framtoning.

Den enda jag verkar haft lite rätt på är sajocawa :)

• sagoskog
    misslina skrev 2016-03-21 18:34:44 följande:

Hej på er!

Jag har följt er i smyg men nu har jag samlat kraft igen och orkar skriva lite...

Ni ställde massa frågor tidigare och tänkte berätta lite hur det varit.

Missfallet tog hårt! Väldigt hårt! Sen att det blivit massa komplikationer av det gör de inte bättre.... Akut infektion, blodförgiftning på köpet... Ev blir det en skrapning. Återbesök på en vecka! Läkaren sa att ev kan jag ha endometrios??? Kan man bara få det utan att haft det tidigare?

Mycket tankar finns i huvudet... Orkar man igen? Tänk om samma sak händer igen? Tänk om man inte kan bli gravid igen?

Men för varje dag så kommer man en bit på vägen och jag hoppas att man är tillbaka i sitt normala igen snart!

Vill bara säga att jag tittar till er emellanåt :) även om jag inte orkar skriva just nu. Så finns ni i mina tankar! Kanske... Hinner jag joina tråden igen snart!

Kram

Massor av kramar <3 Förstår att du haft och har en riktigt tuff period i livet. Har undrat hur det går för dig.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-03-21 21:03:49 följande:

Ni stackare som har mått så illa, stillas det lite efter att ni har kräkts?

Ja herregud. Precis efter att jag kräkts färdigt så har jag känt mig bättre än på flera veckor. Vilket har resulterar i att jag börjat vräka i mig mat (oftast resterna av det som fick mig att kräkas från början). Gör inte det! Det är en fälla! Det brukar kännas bra i ca 3 minuter innan det bara är att börjar om.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-03-21 21:29:06 följande:

Haha. Kan inte låta bli att skratta lite... Märkt av att jag vill äta efter men igår tryckte jag i mig förmycket. Idag tog jag en skiva vitt bröd efter och det var lagom.

Det är inte kul att må illa inte :(

Jag har inte kräkts på över 1,5 vecka nu!!! :) Mest beror det på att mitt illamående är MYCKET bättre. Men också lite grann för att jag lärt mig vad som triggar kräkningarna. Framförallt kommer det om jag äter eller dricker mycket på en gång. Så blir det som en stor illamående-bubbla i strupen/magsäcken. Lyckas jag andas mig igenom illamåendet under de första sekunderna så är det som om illamående-bubblan spricker och det klingar av. Jag vet att det låter jätte flummigt, men det är verkligen så det känns. Det hade inte hjälpt när det var som värst tyvärr, men nu tar det mig igenom alla mornar. Migränen har lugnat sig också. Tyvärr drog jag på mig en jävlig förkylning och har fått stanna hemma från jobbet, så aldrig får man väl vara helt nöjd :/
  • sagoskog

Jag har varit så nöjd över att jag har kunnat gå upp i vikt så lätt. Men idag så slog det över lite och jag blev ist supernojjig över att jag går upp för snabbt. Men så hittade jag denna sida.. tror ni att det är rent skit, eller är det något man kan "gå på"? Jag kände mig iaf lugnare med resultatet, väger 53,4 nu och är precis i mitten på deras spann för veckan.

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend