Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-10-11 21:05:08 följande:

Lät ju som väldigt vettiga saker att ha med! :) Otroligt svårt tycker jag och jag vet inte hur noggrant dom ens läser pappret?

Jag skrev bara min allergi högst upp som viktig info, att jag helst vill undvika epidural men litar på personalens bedömning utifrån situationen och sen att jag inte vill bli hemtvingad mot min vilja utan vill stanna ett dygn tillsammans med sambo. Hört mycket negativt om Akademiska nämligen, för dom har ju sitt såkallade "BB påväg" eller vad det heter. Att man skickas hem efter 6-8timmar om allt ser okej ut och så har dom en barnmorska som ringer dagen efter och kanske kommer hem till en om man vill och dom har möjlighet.

Oj det låter stressigt. Skönt att få stanna tills man landat lite och fått kläm på andningen iaf. Plus att det kan va skönt att få göra läkarkontrollen dagen efter utan att behöva åka fram och tillbaka liksom. Skrev också det där med KS pga jag hört att drt sjukhuset jag ska till vilö undvika KS men istället får många sena KS gör att de prövar så länge med andra metoder :-O

Enligt min kompis som är bm i Malmö så läser de breven väldigt noga och gör egna anteckningar från det så ska va värt att skriva ner några rader iaf om man har några önskemål.
  • Loppan84

Förresten det där med förlossningspresent är det vanligt i Sverige? Nu när jag tänker efter så har jag inte hört nån av mina vänninor i Svedala prata om det, medan här i Norge är "barselgåva" väldigt etablerat och nått man förväntar sig. Va samma i England när jag bodde där, så antar Eagle räknar med present också?

• Loppan84
    Sagan12345 skrev 2016-10-11 21:02:54 följande:

Titta vad som kom idag :)

Hade min första träff hos bm efter inskrivningen idag också så hon mätte magen, 20 cm, så nu är kurvan igång :) allt såg fint ut..

Nu hoppas jag bara läkaren har bra besked på ultraljudet i morgon av lillhjärnan

Så fint med sånt filttyg! Ångrar att vi inte tog samma tyg men iaf samma vagn :)
  • Loppan84

Jag börjar tro att det händer saker här och kanske börjar tro på födsel inom närmaste dagarna?!

- Intensiva värkar dock inte regelbundna över huvudtaget.

- Väldigt låg mage och mycket nedpress nu (igen, men mer än innan).

- Gått ner i vikt sista veckan.

- Stor ändring i energi, sover mycket mer och känner mig väldigt lugn.

- Första gången på flera veckor är jag plötsligt hungrig och kan bara tänka på kött - skinka, salami, biff - allt sånt och mjölk cravings. Har inte haft speciellt matsug på flera veckor innan det och särskilt inte kött eller mäktig mat.

Kanske inte betyder nått, tror inte det blir inom närmaste dygnen men kanske slutet av veckan blir spännande ;)

• Loppan84

Ja men det förstår jag att du vill! Tror knappast de skickar hem dig när du nu uttryckligen ber om att stanna en stund efter.

Håller med om att man inte borde behöva skriva självklara saker men skrev ändå att jag vill att de håller emot enligt "finska metoden" i den mån det går. Just in case hehe. Vet att de använder metoden på sjukhuset, tror säkert det gäller allihop men skrev för säkerhets skull att jag vill ha en bm som praktiserar den ;)

Haha klart du ska ha en present, det är väl det minsta man förtjänat efter att offrat mage och fifi

GästenT skrev 2016-10-12 06:41:38 följande:

Ja det dom tydligen gör är att man får träffa läkare och få igång amningen sen är man mer än välkommen att åka hem igen. :/ Med andra barnet är det säkert jätteskönt men med första vill jag gärna vara kvar ett dygn iaf om jag känner för dig, inte bli hemsparkad!

Har inte hört att förlossningspresent är så vanligt i Sverige men har sedan start försökt att sälja in den idén till sambon. Haha ;D

• Loppan84

Liten uppdatering - har förvärkar som kommer och går några gånger per timme men inte regelbundet. Väldigt mycket slem, tror slemproppen har kommit lite åt gången sista veckan men merparten idag/inatt.

Men vet att denna fasen kan vara länge, Sagoskog hängde ju här i 2 veckor typ eller? Så försöker att inte ha för stora hopp utan ta det som det kommer. Men är svårt när man känner att kroppen ändrar sig, är så redo och så lite redo på samma gång. Galet!

• Loppan84
    happylife skrev 2016-10-12 11:43:28 följande:

Ul klart, framflyttad till 8+2 som jag trodde! Tjoho!! Den lever å mår fin fint <3 kunde inte se bättre ut sa bm! Så glad nu!

Åh så härligt! Grattis!

Ang finska metoden finns det massa att läsa om det, tar de första två länkarna jag hittade nu - men är eg bara en metod för att undvika förlossningsskador och stora sprickor. det sjukhuset jag ska föda på använder den och tror de flesta BB i Sverige också gör det nu men värt att kolla upp med just ditt BB sen :)

www.svt.se/ug/20111130060004_manga_forlossningsskador_skulle_kunna_undvikas

www.svt.se/ug/20111130151854_makarna_pirhonens_metoder_har_fatt_brett_genomslag
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2016-10-12 14:38:44 följande:

Vårat ul är nu avklarat, lillhjärnan såg helt normal ut nu och vätskeutrymmet också.

Ska tillbaka på kontroll om 4 v för ny koll och även koll på vätskeutrymmet på sidan lr om de var mellan hjärnhalvorna. Just nu är måttet 8 mm, normalt för v20 är 7mm. I v25 har de inga snittmått.

Han tyckte allt såg normalt ut och de var normala värden.

Han håller sig på nedre graflinjen (inom de normala) så han är en normal liten bebis. Vi fick även se honom i 3D, häftigt!

Men åh Gud vad skönt! Har tänkt på dig idag. Nu kan ni bara slappna av och slipper gå på fler extrakontroller något mer eller?

Har du bild att slänga upp,vill ju se lilleplutten - så himla mysigt med 3D också
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2016-10-12 17:52:42 följande:

Vi har en till kontroll om 4 v, för att fortsätta hålla koll på vätskeutrymmet, ser de bra ut så med tror jag att jag slipper fler kontroller.

Åh herregud där är er bebis. Så söt!!

Ok är väl egentligen bra att de tar saker på allvar och verkligen dubbelkollar att allt är bra, men känns ju som detta ska gå bra nu :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend