Gravida från Tempar/Fertility Friend
Ursäkta för sent svar. Jag mår väldigt bra :) Trodde jag skulle få värsta babyblusen eftersom jag varit ganska nere under graviditeten, men det blev helt tvärtom. Har såklart varit gråtmild vissa dagar. Men då har jag grinat av lycka och för att ungen är så himla söt <3
Fysiskt sätt så känns det knappt att jag har fått barn. Förlorade bara ca 2 dl blod, så är inte sliten alls. Behövde inte sy något och har knappt ens varit ömm i fiffi. Fick någon bedövningsgel från förlossningen, men den har jag inte ens tittat på. Kunde knipa av strålen redan dagen efter (testade inte tidigare än så), så musklerna verkar klarat sig hyfsat. Avslaget är nere på lite blodsträngar vid toabesök, medans bindan oftast är "ren". Men det är ju känt för att kunna ta omtag.
Det enda som varit jobbigt är homorojderna jag fick i samband med förlossningen (ursäkta tmi). Gjorde skitont de första dagarna. Men det var samma förra gången och jag hade varit förutseende nog att skaffa xyloprokt på förhand. Så det var ganska snabbt åtgärdat. Sen har jag varit urdålig på dricka tillräckligt mycket vatten som ammande. Vilket ledde till ett par svettiga toalettbesök. Men nu pimplar jag både laktulos och vätska :) Ett tips till erförstföderskor förresten. För det är lite otäckt att sitta och krysta på toaletten som nyförlöst med ev stygn och muskler som man inte vet vart man har.
Ammningen fungerar fint :) Lite jobbigt när man är ömm precis i början, men det har precis börjat gå över nu. Har dock jättesvårt att vakna av klockan för att väcka henne var 3e timme på natten. Så flera nätter har hon sovit både 4-5 timmar utan mat. Hoppas det inte påverkat vikten. Det får vi se imorgon när bvc gör sitt hembesök.
Såg att du frågade om vårt TUL. Vikten stämde dåligt. Hon uppskattades väga 2900 i v 38. Man räknar med en viktuppgång på ca 200g/vecka. Så 4 veckor senare borde hon vägt 3700g, men vägde 3175g. Sen vet man ju aldrig vart det avvek. Om det var TUL som var fel, om hon gick upp dåligt eller t.o.m.gick ner i vikt det sista. Hur som helst så kan jag säga att ett 3d ul lär vara bortkastat så sent. Det gick knappt att se något på mina TUL. De ligger ju med huvudet så långt ner, så en kass bild rätt upp i näsan är typ det bästa man kan hoppas på. Däremot kan man ju göra ett ul för viktuppskattning såklart.
Du måste tajma amningen för att hon gått ner eller var liten från starten eller? Förstår det är furstrerande, hoppas hon tjockar på sig lite snart så ni kan ta det lite mer i er egen takt. Lycka till imorgon med hembesök också!