Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Uppdaterade med Symetrical och Eagle men har också bara telefonen och var lite meckigt - gjorde enkelt radavstånd mellan gissningarna och dubbelt mellan de olika föderskorna men funkar visst inte på mobilen. Fl:s brukargränssnitt är verkligen världens sämsta ;)

Om nån annan vill lägga till eller ändra gissningar så ändra hela listan tack

• Loppan84

Bebis har tagit en väldigt lugn dag i magen idag. Inget sparkande eller pressande alls sen jag vaknade - men hade hicka för en stund sen. Eftersom han allt som oftast är så otroligt livlig blir jag så nojig när han är lugn. Det hände ju en gång innan för några veckor sen, då hade han ju vridit sig lite och nästan fixerat sig. Så kanske är nått liknande på g nu, men blir väldigt orolig ändå. Som sagt nojar säkert och är ju så himla tydligt bär han lugnar sig eftersom han är så väldigt livlig annars - men ringde BB och de menade att pga han hickat behövde jag inte komma in för en hickande bebis är väldigt bra tecken.

Har försökt googla på detta men hittar inget som belägger det, enda jag hittade var såklart en historia om nån som hade helt frisk bebis i vecka 40 som plötsligt blev stilla men hickade och sen dog i magen :-/

Vad ska jag göra? Får inte komma på kontroll pga hickan och har testat allt annat (dricka kallt, ligga ner på sidan och räkna rörelse etc) men sker inget.

Bm på telefon tyckte bara att det är säkert för att han flyttat ner igen och/eller att det är pga hormonella ändringar hos mig som kommer på slutet.

Någon annan som känner igen detta? Ni som fått barn blev de mer stilla på slutet? All information jag fått hittills har sagt att det alltid ska va rörelse och man ska va uppmärksam helt till slutet på minskad rörelse etc etc

• Loppan84

[quote=77036504][quote-nick]GästenT skrev 2016-10-09 16:54:03 följande:[/quote-nick]Usch! Allt det här ansvaret man har att göra bedömningar och avvägningar. Att försöka ha en "magkänsla" och "instinkt" angående någonting man aldrig varit med om tidigare och ansvar över någon man inte ens kan se. Jag avskyr det. Blir jättestressad. Säkert är det som dom säger, helt lugnt och en naturlig förklaring. Kanske en trött dag också. :) Men är du fortsatt orolig under kvällen och det fortfarande inte kommer rörelser så skulle jag ringa igen och rådfråga. Äta någonting sött sa dom till mig också? Dom är ju till för att rådfråga så fortsätter det tycker jag absolut att du ska höra av dig igen.[/

Ja men eller hur, de säger ju att man själv måste känna efter si och så men sen när man gör det får man nästan alltid intrycket av att man är helt paranoid och borde skärpa sig. Känns som de bara vill avskriva sig ansvar genom att säga att det är mammans ansvar att märka om det är minskande fosterrörelser - men inre ta på sig det extra jobbet det innebär att följa upp det ;)

• Loppan84

Jag kände inte mer rörelser sen så ringde in igen och då sa de att jag skulle komma in för att bli undersökt. Inte säker på vad allt heter men de gjorde en scanning av hjärtat och rörelser (ctg?) och allt visade sig va fint MEN man får ju trycka på en knapp varje gång man känner rörelse och så jämför de med scanningen och visade sig vara massa rörelser som jag inte märkte själv vilket är nytt eftersom jag innan känt minsta rörelse.

Efteråt när jag blev undersökt visade det sig att han var fullt fixerad och dessutom hade vridit sig helt om. Så det har hänt mycket där nere sista dagarna sen tisdag när jag va på kontroll. När jag visste hur han låg var det enklare att upptäcka för rörelser för då kunde jag känna efter annorlunda.

Jaja ångrar inte att jag åkte in för BM var väldigt söt och sa hela tiden att det var bra att jag kom in och "hellre en gång för mycket" etc och första gången jag varit på kontroll sen rul så var lite skönt också att få bekräftat med nått annat än bm som känner md handen att allt var bra fortfarande

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-10-09 20:27:06 följande:

Känner likadant att de så stort ansvar att bedöma... men hellre kolla en gång för mycket än för lite liksom... loppan har du känt ngr rörelses? Mat brukar få min att röra på sig O speciellt glass!!!! Även höga ljud

Ja hade testat med mat, kall dricka och glass hela dagen men kände inte nått ändå - men han har säkert reagerat bara att jag inte kände det ;) fest i magen då, massa gott och glass och mamma märker ingenting haha
  • Loppan84
    happylife skrev 2016-10-10 07:21:32 följande:

Åh, vaknade kl 04 inatt med ett extremt illamående, gick upp och spydde som en gris. Åt lite yoghurt å drack ett glas Cola o somnade om. När jag vakna så var jag extremt dålig i magen, alltså helt katastrof, det rann ur mig (sorry). Mör fortf illa men ingen mer spya.

Känns nästan som jag ätit något dåligt va?!

Till middag sprödbakade jag rödspätta med pressad potatis och parmesanost. Till lunch fiskpinnar med potatis,. I köpcentret en muffins o en chailatte.

Hoppas de inte är farligt för fostret

Kanske du fått vinterkräkis? Har väl börjat gå nu.

Annars mår jag personligen så då när det är mycket hormonella svängningar i kroppen - är både illamående och får diarré före mens varje månad. Är just nu sån och har kräkts både lördag och söndag plus diarré inatt och idag tidigt och är säkert en väldigt hormonell period nu för mig igen, och du är ju definitivt i en väldigt hormonell period i starten.

Är du också känslig för hormoner så kanske du har samma? Var ju extremt illamående vecka 7-17 och hade också diarré lite till och från i den perioden.
  • Loppan84

Idag ska jag packa BB-väska. Vad är smarta grejer som jag inte ska glömma?

Kommer ihåg att Sagoskog sa hårband och läppbalsam så det står på listan. Andra must haves utom det självklara som kläder och amningsinlägg etc

• Loppan84

Åh Gud vad fint ni gjort Eagle! Ett riktigt bebiseum :) Eid ni också.

Dålig mor som bara satt in en bebissäng i vårt rum hehe, men har tänkt fixa i ordning bebisrummet efter några månader så vi kan använda det som gästrum så länge.....

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-10 09:40:19 följande:

Vad har jag att visa? Våran vagn där jag lagt i babynesten min mamma sytt och en halvt mysig säng som står inproppat i ett överbelamrat rum med saker inknöat....

Haha jag har samma - ett Babynest och lammskinn och en bärsele som jag tryckt ner i vagnen och en babysäng. Jaja vi har iaf installerar babyskydd i bilen
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-10-10 09:59:07 följande:

Ja har oxå lammskinn vet inte om du såg.. ska du ha bebisen direkt på lamm skinnet eller lamm skinnet under lakanet? Har läst så mycket olika :) vilken bärsele har du?

Lammskinnet är till vagnen, ska ha det under sovpåsen nu i vinter - är kallt här i Norge ver du men det slipper kanske ni tänka på för det är kanske inte så kallt där? I sängen har vi duntäcke och vanlig skummadrass men så har vi ett Babynest som jag hoppas och tror han sover i i starten i vår säng. Vill helst samsova om det funkar bra i början, så blir det egen säng när det blir naturligt...

Vi fick en babybjörn one på köpet med vagnen som vi tänkt använda när bebisen blir lite större men har också en bärsjal så får pröva oss fram lite.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend