Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Märkligt med din infektion Loppan84!

Jag har själv åkt på UVI och gyn-läkaren jag träffade började att behandla på plats och sen fick jag hämta ut mer. Det var inge snack om saken utan dom sa att man behandlar direkt vid infektion när man är gravid.

Hoppas att dina värden är bättre nu!

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-03-31 15:34:06 följande:

Hmm som sagt de hittade inget i mitt urin så lite konstigt om de skulle behandla för uvi utan att konstatera uvi. Jag vill heller inte äta penicillin i onödan så det tycker jag är bara bra. Det var mindre än en timme sen jag kissade när jag lämnade urinprov så de tog en odling och om det visar på uvi så får jag penicillin på fredag vid återbesök. Inga konstigheter.

Sen är det ju allmänt känt och kritiserat att svenska vårdcentraler har varit alltför snabba med att skriva ut penicillin, ingen annanstans i Europa tas lika mycket penicillin och det är ju inte bra för kroppen och har skapar många resistenta bakterier. Har aldrig fått så mycket penicillin som i Sverige och då har jag bott i Norge, Tyskland, England och USA. I alla de länderna är de mycket mer konservativa med penicillin. När jag bodde i Sverige hade jag otroligt stora problem med uvi och åt kur på kur, och tom en 3-månaders kur som 17-åring. Till slut fick jag en tysk läkare (i Sverige) som sa att hon inte ville skriva ut mer penicillin för uvi om jag inte hade stora problem eller det gick upp i njurarna och gav mig istället rådet att dricka och kissa väldigt mycket vatten i ett par dagar och dricka ingefärate och efter några gånger med den processen har uvi nästan inte kommit tillbaka. Eller nån gång men från 1-5 ggr per år till en gång varannat till vart tredje år ungefär.

Ja jag fick svaret från 1177 att man inte väntar med att behandla uvi när man är gravid. För jag ringde och rådfrågade först om

Jag verkligen behövde kolla upp. Annars vet jag att dom inte skriver ut pencillin mot uvi i onödan utan att man ska dricka utav bara helvete ;P :)

Men om det inte visade något på testerna så förstår jag att du inte fick pencillin än!
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-03-31 15:34:22 följande:

Ja misstänkte oxå uvi igår men känns ok idag? Kändes lite trångt O kissa O ilningar i urinröret....

Har det gått över är det nog ingen fara!
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-03-31 15:39:34 följande:

Här står om att Sverige också har ändrat sina riktlinjer och ska minska sitt antibiotikabehandling som resten av Europa.

Kan va lite intressant läsning om olika infektioner som brukar behandlas med antibiotika i Sverige men fått nya riktlinjer. Det är från västra Götaland landsting så kan säkert variera lite inom olika landsting.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Forsiktigare-anvandning-av-antibiotika/

Ja jag har nog inte fått någon form av antibiotika utskrivet sen jag var mindre och fick uvi som gick till njurarna. Annars har dom sagt med både bihålor, uvi och liknande att man ska försöka ta receptfria mediciner eller som med uvi, dricka mycket. Så dom jag har träffat har aldrig gett pencillin det var därför jag blev så förvånad att både 1177 och gynläkaren sa att man får direkt vid graviditet.
  • GästenT

Åh så fin symetrical!! <3

Visst var det någon mer här som hade haft bruna flytningar?

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-04-02 09:58:45 följande:

Jag har haft det två gånger. Det gick över på någon dag och jag kollade aldrig upp det. Men på kub fanns det en levande krabat iaf, så det var nog ofarliga. Tror även eagel hade och det visade sig också vara lugnt.

Okej va skönt. :) Hade en större brun flytning i lördags som försvann fortare än kvickt men tyckt mig ha mindre symptom nu i veckan så har fastnat i en oro nu. Typiskt. Fick tid för privat ul på onsdag för att lugna mig. Håller tummarna på att jag bara skrämmer upp mig själv.
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-04-02 11:24:06 följande:

Det är säkert ingen fara. Blödningar som betyder mf brukar ju eskalera. Klänns som ofarliga bruna flytningar är mer regel än undantag i tidig graviditet.

Nu känner jag verkligen i hela kroppen att hcg sjunkit, men det är ju normalt för tiden. Så jag försöker att inte oroa mig. Men även tidigare så gick symptomen väldigt upp och ner, samt byttes ut och förändrades. Jag tror inte du behöver oroa dig. Men det är ju jättebra att du får ett ul på onsdag så att du får ett kvitto på att allt är ok. Inte minst för att få ro i kroppen.

Ja jag hade för mig att fler här hade skrivit det. Jag reagerade just på att det kändes så mycket men som sagt så försvann det ju efter det och timmen efter var det lugnt. Skönt att höra att symtomen kan pendla! Håller tummarna på att allt är ok på onsdag, känner mer hopp nu. Det är så skönt att kunna prata med fler, speciellt när man aldrig vart gravid innan och kan känna igen samt inte har några vänner i samma situation! Ni är guld värda. :)
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-04-02 11:54:42 följande:

Tack fining! :-*

Jag hade en ganska kraftig brun flytning en morgon när jag var i v 10+3. Valde att åka in på vul direkt samma förmiddag och där såg gynekologen en livlig liten krabat och ingen pågående blödning. Kändes väldigt skönt att få kolla upp det för att stilla oron i alla fall.

Puh.. Verkar vara mer vanligt än jag trodde. :) Pratade med min bm igår och det var hon som rekommenderade mig ul. Hon sa att när man väl fastnad i sån djup oro är det bra att kolla upp för att få slappna av igen samt att tyvärr vet man ju aldrig vad som händer inne i kroppen så tidigt i grabiditeten. Hon känns genuint förstående och ärlig. Jag skulle återkomma och berätta vilken tid jag fick. :)

Enligt appen är jag i 9+1 idag. Tiden går låååångsamt. Visst kan jag göra vanligt ul på onsdag då? :)
  • GästenT

Förresten tror jag på en liten flicka symetrical! ;D

Vi kommer inte heller att ta reda på kön utan gissa under hela graviditeten. :)

• GästenT
    eagle87 skrev 2016-04-02 14:03:50 följande:

Hej, ja hade ljusrosa flytningar i vecka 6+1, blev brunt dagen efter... Fick komma på ul 6+3 O allt såg bra ut.. Har intr haft ngt mer färgade flytningar sen dess men har intr heller haft sex sen dess, gjorde ett till ul i vecka 8+1 O de gjordes på magen gick jättebra trots att blåsan ej var full alls:) så skönt O slippa vaginalt

Åh va ni lättar upp min oro. Skönt att höra att det verkar vara såpass "normalt" och i många fall helt ofarligt. Känner knappt igen mig själv, har aldrig varit så orolig och nojig som jag är nu under graviditeten! :P Hoppas på ett vanligt ul på onsdag. :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend