Inlägg från: Bäbiiiis |Visa alla inlägg
  • Bäbiiiis

Gravida från Tempar/Fertility Friend

mamalolo skrev 2016-09-16 16:07:10 följande:

Hmm, kom bilden med nu?

Ingen bild :(
  • Bäbiiiis

Sorry. Trodde jag var i en annan tråd. Jag brukar inte skriva här men gått in och läst några gånger.

Jag var med lite halft i Tempar/Firtility friend-tråden eftersom jag själv tempade och använde ff och det var skönt att kunna få lite hjälp där ibland med olika tolkningar. Nu plussade jag för ca en vecka sedan efter ett MA och skrapning i början av juli så det känns oerhört skönt att vara gravid igen.

Nu är jag i v 4+3 och bf är 22-23 maj. Olika appar verkar räkna olika på hur lång en graviditet är...?! Jag hänger gärna med er här lite om det är ok.

• Bäbiiiis
    Loppan84 skrev 2016-09-16 19:28:38 följande:

Grattis och välkommen. Baby boom i ff tråden nu :)

Ja förvirrande, fattade inte varför jag fick så olika datum men visade sig att i Norge räknar de på en graviditet som 40+2 och i Sverige 39+6 och jag bor i Norge så appar etc var inställda på norsk medan hemsidor var på svenska eftersom jag googlade på svenska. Sen är det ju lite si och så med hur exakta beräkningar som kan göras utan att man vet exakt äl-dag vilket de flesta inte vet - men det gör ju du.

Mest precis blir är om du tar äl-dagen (eftersom du väl bekräftar den med tempning?) och räknar 14 dagar bakåt och så använder du den överallt som de frågar om sista mensens första dag och äl-datumet där de frågar efter befruktningsdstum. Då ser du vilken dag du är på idag. När var äl?

Jo precis det är så jag har gjort. Äl va 30 aug så jag har satt sista mens till 16 aug men även om mina 4 appar alla säger att jag är i v 4+3 idag så sätter den ena (familjelivs app) bf till 22 maj och den andra (amerikanska appar tror jag) till 23 maj. 22 maj är ju en måndag och äl var en tisdag så familjelivs beräkning verkar ju stämma med att man i Sverige räknar 39+6 veckor. Jag kör på det om någon frågar efter bf :)

Till bm angav jag bara sista mens som var 11 aug och jag har inte varit på inskrivning ännu men lär ju få ett tidigare bf och sen bli flyttad vid kub.

Jo jag tempade men var på semesterresa runt äl så tiderna blev inte helt regelbundra. Troligtvis var äl 30 aug men skulle kanske kunna varit 1 sep också. Men jag har utgått från att det var 30 aug.
  • Bäbiiiis
    Loppan84 skrev 2016-09-17 23:45:09 följande:

Känner mig så konstig ikväll, kan va shoppingturen idag och mycket gående - men var lite så hör igår också men inre lika mycket. Men den berömda "mensvärken" har kommit, plus ännu mer nedpress och förvärkar och sd hela kvällen. Känner mig nästan sjuk med ont och illamående. Och bebis är helt galen i magen - han hickar och sparkar och pressar om vartannat.

Hoppas detta lugnar sig, ska det va så hör i 5 veckor så vet i tusan ;)

Är det vanligt att detta börjar redan runt vecka 35 ni som varit med förr?

Jag har ju ett barn men man glömmer så snabbt hur det kändes under graviditeten. Men jag har för mig att fixeringen som jag tror var omkring v 35 kändes ganska mycket. Jag fick den berömda ankgången (liksom började vagga fram) och kände tryck och ilningar. Jag kan tänka mig att det skulle kunna orsaka illamående också men tror inte jag fick det. Hur som helst gick det över, eller i alla fall så vande man sig så att man inte tänkte så mycket på det. Hoppas det blir bättre snart!
  • Bäbiiiis

En annan sak som kan orsaka kraftiga smärtor tidigt i graviditeten är att magen blir trög och man lätt får förstoppning + att man kanske är extra gasig.

Jag har en del problem med foglossning och det är ju inte heller speciellt skönt. Kommer ofta som kraftiga hugg om man anstränger sig eller gör någon vridning i bäckenet eller ljumskarna. Jag har fått foglossning tidigt i mina graviditeter (i v 10 med sonen och i v 7 när jag fick MA) och fick även lite innan mensen sist och nu kom det nästan direkt när jag plussade.

• Bäbiiiis

Jag tänkte också ta mitt sista cb digital på fredag då jag borde vara i v 5+3. Då måste det väl visa 3+ hoppas jag.

• Bäbiiiis
    happylife skrev 2016-09-18 17:03:18 följande:

Ja tack det är väldigt skönt. Kan slappna av lite mer då!

Vågar dock inte bada nu på semestern tyvärr, finns ju infektionsrisk, speciellt om man blöder lite vilket jag inte gör nu iof, men ändå, vågar inte riskera nåt =\

Mår ni illa?

Jag mår inte illa längre, kan känna pyttelite på morgonen men inte alls mycket.

Är mest slit o drag i magen samt lite ömma bröst som jag kan härleda till graviditeten. Och ja lite trögtänkt också haha! Lite tydligare blodådror också

Jag mår inte illa men har inte haft så god aptit på sista tiden. Jag tror det är genetiskt det där med illamående, foglossning och andra gravidkrämpor. Varken jag, min syster eller mamma har mått särskilt illa under våra graviditeter vilket jag är väldigt tacksam för så jag hoppas jag slipper det även denna gång.

Önskar att jag hade mer symptom men det enda jag känner är lite molvärk och min foglossning som är jobbig om jag sitter i kontorsstolen för länge. Måste varva med att stå. Nu under helgen har den knappt känts alls.

Så synd att du inte kan bada när du är på semester :/
  • Bäbiiiis

Hahaha jag får nog anse mig motbevisad gällande att gravidillamående skulle vara genetiskt. Här fanns ju många exempel som visade på motsatsen. Då får jag hålla tummarna extra hårt att jag slipper detta hemska.

mamalolo skrev 2016-09-19 06:56:44 följande:

Hörrni, en fråga som är relaterad till det jag skrivit om tidigare: hur vet man vad som är "normal" hormonpåverkan/gravidnedstämdhet och vad som är en depression? Jag har fortsatt att känna mig deppig. Har varit illamående och trött i över en månad (började innan BIM) och det tär. De senaste två dagarna har jag gråtit floder och känt mig så uppgiven och ledsen. Jag hade inte riktigt tänkt mig allt så här och är så trött + trött på att svika allt och alla och mest ligga i sängen. I Gravidguiden-appen står det att det är ungefär nu (v 10) som känsligheten och funderingar på framtiden kan komma. Men kan inte minnas att det var så här under min första två graviditeter. I och för sig mådde jag då inte heller så här illa, och var inte heller så här trött. Puh!

Har inskrivning idag. Kanske ska fråga där?

Usch vad jobbigt att må dåligt och vara nedstämd. Hoppas verkligen du kommer ur det snart. Jag tycker absolut du ska ta upp det med bm. Jag har själv ingen erfarenhet av nedstämdhet pga gravidhormoner. Utöver att jag var nervös för att något skulle gå fel mådde jag ändå bra psykiskt hela förra graviditeten.
  • Bäbiiiis
    columbus skrev 2016-09-19 16:29:47 följande:

Yay! HCG fortsätter öka. Fick 2-3 i början av förra veckan och vågade mig på mitt sista test nu som visar 3+. Nu ska jag (försöka) slappna av tills VUL näta fredag :)

Åh så skönt att få se ett 3+. Jag är på äl+20 idag och tänkte nog ta mitt cb på fredag så det blir ju samma som för dig då, äl+24.

Håller tummarna att du får se hjärtat slå nästa fredag.
  • Bäbiiiis

Även jag kunde inte hålla mig idag. Jag är på exakt v 5+0 så förväntade mig inte 3+ idag på cb dig men hoppades ändå. Fick bara 2-3 så jag testar igen om några dagar. Stickan frå billiga tester visade i alla fall ett starkt fint streck så hcg har absolut ökat sedan bim.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend