• Anonym (Ts)

Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?

Som rubriken lyder. Kan man avsluta en visstidsanställning i förtid och i så fall - hur lång uppsägningstid har man?

Har precis gått med i facket så jag får ingen hjälp därifrån de första 3 månaderna.

Hjälp....

• Svar på tråden Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?
  • Anonym (M)

Står det från datum x "dock längst till" datum y har man möjlighet att säga upp sig. Står det inte "dock längst till" har man inte det.

Så kolla på ditt anställningsavtal. Har du inget skriftligt sådant är det ingen uppsägning som gäller eftersom det är normen för tidsbegränsade anställningar.

Men inget hindrar ju att du ber om att få säga upp dig ändå. Arbetsgivaren kan ju gå med på det.

Kollektivavtalen gäller alla på arbetsplatsen så de kan du också be att få läsa. Fråga arbetsplatsens facklige representant vart de finns.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2016-01-23 09:37:13 följande:

Står det från datum x "dock längst till" datum y har man möjlighet att säga upp sig. Står det inte "dock längst till" har man inte det.

Så kolla på ditt anställningsavtal. Har du inget skriftligt sådant är det ingen uppsägning som gäller eftersom det är normen för tidsbegränsade anställningar.

Men inget hindrar ju att du ber om att få säga upp dig ändå. Arbetsgivaren kan ju gå med på det.

Kollektivavtalen gäller alla på arbetsplatsen så de kan du också be att få läsa. Fråga arbetsplatsens facklige representant vart de finns.

Det står inte tills vidare dock längst t.o.m.

Det finns ett tydligt slutdatum. Innan slutdatum kommer det ske en upphandling och därefter får jag en ny visstidsanställning. Om jag vill såklart. Så har skett på detta företag de senaste åren och själv är jag inne på min andra visstidsanställning i företaget.

Det är dock en entreprenad så jag har bara 1 på jobbet som är anställd i samma företag som jag. Resterande 400 "kollegor" är anställda av kommunen, så jag har ingen att fråga på jobbet.

Tack för alla svar, jag släpper dessa tankar tills vidare eftersom jag inte ens vet om jag får tjänsten jag har sökt. Över 200 sökande så det ser tufft ut
  • Anonym (M)

Då står det alltså " dock längst tom" , då har du rätt att säga upp dig.

Gissningsvis en månads uppsägningstid.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2016-01-23 12:01:08 följande:

Då står det alltså " dock längst tom" , då har du rätt att säga upp dig.

Gissningsvis en månads uppsägningstid.

Nej jag var otydlig. Det står inget om "dock längst t.o.m."

Ska kolla på kontraktet ordentligt när jag kommer hem.

Men om det inte står någon uppsägningstid måste man väl ändå kunna sluta tidigare?

Verkar märkligt om jag måste jobba 6 månader till? Alltså att jag omöjligt kan sluta innan dess.
  • Anonym (Avtal)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 15:35:12 följande:

Men om det inte står någon uppsägningstid måste man väl ändå kunna sluta tidigare?

Verkar märkligt om jag måste jobba 6 månader till? Alltså att jag omöjligt kan sluta innan dess.

En visstidsanställning är för en viss tid, och som någon skrev innan så är standard att man INTE kan avsluta den. Om man inte skrivit in/förhandlat om ömsesidig uppsägningstid. Kan ju vara både positivt och negativt att faktiskt inte riskera att bli uppsagd vid arbetsbrist
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 15:35:12 följande:

Du är ju anställd för en viss tid och du och arbetsgivaren har kommit överens om denna tid. Normen är då att ingen uppsägning kan förekomma och det gäller då båda parter. Det är alltså det vanliga gällande visstidsanställningar om inget annat är överenskommet.

Men omöjligt är det ju inte ändå. Arbetsgivaren kan ju ändå välja att gå med på en uppsägning.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2016-01-23 17:49:06 följande:

Du är ju anställd för en viss tid och du och arbetsgivaren har kommit överens om denna tid. Normen är då att ingen uppsägning kan förekomma och det gäller då båda parter. Det är alltså det vanliga gällande visstidsanställningar om inget annat är överenskommet.

Men omöjligt är det ju inte ändå. Arbetsgivaren kan ju ändå välja att gå med på en uppsägning.

Ajdå, risken är stor att arbetsgivaren inte kommer gå med på att jag slutar i förtid.

Inte lätt att hitta någon som är lika kompetent som jag som dessutom går med på att arbeta utan semester med usel lön
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 18:11:10 följande:

Ajdå, risken är stor att arbetsgivaren inte kommer gå med på att jag slutar i förtid.

Inte lätt att hitta någon som är lika kompetent som jag som dessutom går med på att arbeta utan semester med usel lön

Kolla noga på ditt anställningsavtal och läs kollektivavtalet noga.

Korta faktafrågor bör facket kunna svara på (ring centralt) även om du inte varit medlem så länge.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2016-01-24 07:04:58 följande:

Kolla noga på ditt anställningsavtal och läs kollektivavtalet noga.

Korta faktafrågor bör facket kunna svara på (ring centralt) även om du inte varit medlem så länge.

Har läst kollektivavtalet noga. Där står ingenting om visstidsanställning utan det som nämns är provanställning som har uppsägningstid på 2 v och tills vidareanställning där uppsägningstid på anställning under 2 år är 1 månad.

Så jag tror det är 1 månad som gäller, men ringer facket om jag har turen och får jobbet.
  • Anonym (Fcfg)

[quote=76260976][quote-nick]Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 18:11:10 följande:[/quote-nick]

[/

Vaddå ingen semester?

Hur länge har du arbetet? Hur lång tid har du skrivit på för?

• sportpappa
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 18:11:10 följande:

Semester har du alltid rätt till. Du menar att du inte kommer ta ut någon under tiden du är visstidsanställd? Se till att du får ut till semesterersättning. Antingen varje månad eller som en klump när du slutar.
  • nnnnnnnn
    Uppsägningstid för tidsbegränsad anställning

En tidsbegränsad anställning behöver inte sägas upp, utan avslutas vid slutdatumet om inte arbetsgivaren erbjuder en ny anställning. Om du har en tidsbegränsad anställning är utgångspunkten att den inte är uppsägningsbar. Det innebär att både du och arbetsgivaren har förbundit er att anställningen gäller för en viss begränsad tid. Anställningen har ett start- och ett slutdatum. Men det förekommer att det finns blandformer, varav man kan se två typfall.

I det ena fallet står det till exempel att ?anställningen gäller tills vidare, dock längst till och med ett visst datum?. Anställningen är egentligen en tillsvidareanställning, men med ett i förväg bestämt sista datum. Då är det enligt Arbetsdomstolens praxis underförstått att vikariatet är uppsägningsbart.

I det andra fallet kan det stå att man ?vikarierar för någon, dock längst till och med ett visst datum?. I det fallet är det mer tydligt att det är en ren visstidsanställning, men att den upphör utan uppsägningstid, när den man vikarierar för kommer tillbaka.

I båda fallen kan alltså dessa anställningar upphöra innan ?sistadatum?, men i det första fallet på grund av att den är uppsägningsbar och i det andra fallet på grund av att förutsättningarna för visstidsanställningen upphör (den man vikarierar för kommer tillbaka). Om arbetsgivaren har gjort ditt kontrakt uppsägningsbart, så har du också rätt att avsluta det med minst en månads uppsägningstid.

Svar på tråden Avsluta visstidsanställning i förtid, går det?