• kiki

vattenavgång lr ...

Tidigare idag så sa de "klick" o så blev de blött i trosan o i byxan. Gick på toa o de va som sagt blött, men va de vattenavgång lr kissade jag helt enkelt på mig? Varken lukt lr färg va de..

Har googlat o där står de att om man har vattenavgång så ska man in gör kontroll så man inte riskerar infektion..

Men vafan ska jag säga när jag ringer? Hej, jag vet inte om dela vatten lr kiss. Har inte blivit mer blöt sen efter det hände. Har tagit på mig trosskydd o denne torrt.

• Svar på tråden vattenavgång lr ...
  • zofies21

Ungefär sådär blev det för mig med när jag väntade min son, gick runt i ca en/två dagar och läckte vatten då och då (men jag inbillade mig att de va nå annat så jag åkte inte in) men sen övertalade min sambo mig att vi skulle åka in ändå... Och visst blev vi väl kvar på förlossningen tills sonen kom ut :) Ring och berätta precis som det är, dom kommer antagligen säga att dom vill att du kommer in för en koll :)

• kiki

Har ju några veckor kvar, går in i vecka 30 imorgon.

Hur länge blev du kvar på förlossningen innan sonen kom?

Ska leta upp nr till förlossningen o ringa.

• kiki

Nu har jag ringt förlossningen och jag skulle inte komma in. Men kommer det mer vatten ska jag ringa in igen.

• zofies21
    kiki skrev 2016-01-21 19:06:35 följande:

Har ju några veckor kvar, går in i vecka 30 imorgon.

Hur länge blev du kvar på förlossningen innan sonen kom?

Ska leta upp nr till förlossningen o ringa.

Oj okej, jag åkte in runt 18 tiden en kväll och han var ute 08.50 morgonen därpå, men då var ju jag i vecka 40+3... Hoppas det går bra!
  • Resande

Två av mina fl har startat med ett klickljud och sen har det forsat. Det har inte gått ta miste på att vattnet gått eftersom det rann konstant. Jag tog på barnens blöja och den var genomblöt på någon minut. Ta på binda så märker du när du läcker. Urin luktar ju inget först men när det väl börjat torka så jag tror du genom det kan märka skillnaden. Misstänker du att det är fostervatten så ring till fl igen eftersom du inte är så långt gången.

• kiki

Inget mer vatten, men känner ett enormt tryck i underlivet. Kan jag ha drabbats av framfall? Hur vet man de?

• 1234568

Vet du, du ska absolut åka in och kolla nu! Tryck i underlivet och vatten..svårt att se varför dom inte ansåg du bör komma in?!

En del föds prematura, och det du beskriver kan vara en begynnande förlossning. Och man kan stoppa förlossningen om man kommer in i tid. Samt så behöver du få antibiotika direkt om det är fostervatten du läcker. Och det behöver du ha tills barnet föds.

Det finns inget som heter en koll för mycket i det här läget. Åk in och ta en titt. Det finns ett snabb test dom kan göra för att se om det fostervatten du läcker.

När vattnet går så forsar det oftast. Men man kan börja läcka och då kan det upplevas som det du beskriver.

• Resande

Ett enormt tryck är säkert pga att bebis är långt ner så trycket ökar. Jag skulle nog ringa igen och be att få komma på koll. Vore ju dumt att föda redan...

• kiki

Ringde in igår till förlossningen men fick inte komma in på någon kontroll.. Idag har inte trycket varit desamma, men det trycker så där obehagligt mycket när jag står och går, jobbar dessutom i butik så det blir rätt så mycket springande. Dock har jag undvikit att bära och plocka upp saker från golvet idag. Att gå på toa är en väldigt lustig känsla, känns som om något buktar ut lr så inbillar jag mig bara. Hoppas det försvinner..

• prematur mor

Men snälla du. Åk in och be om en kontroll. Min första var jag öppen 4 cm i v 35 å inget syntes med ctg. Vid undersökning fick jag veta att han var på väg. Min andra föddes i v 20 efter vattenavgång. Min tredje föddes i v 26. Var öppen och hinnorna buktade ut i livmoderhalsen med liten fot ner. Kände som du beskriver det som nått fanns där. Vore jag du skulle jag åka in o kräva en undersökning. Om något händer barnet vad gör du då. Skyller på sjukvården som inte lät dig komma in eller dig själv för att du inte stått på dig. Håller tummarna att allt går bra.

• 1234568

Men seriöst! Finns det verkligen dom som inte åker in för att en sjuksköterska som svarar i telefonen tycker att man inte ska göra det?

Alla sjuksköterskor är inte lika kunniga, och det du beskriver kan vara något som bör åtgärdas NU. Kan vara för sent om 3 dagar.

Ta nu åtminstone kontakt med MVC IDAG, och be dom ta en titt om du verkligen inte vill åka till förlossningen när du fått ett nej där.

Men kommer du till förlossningen (oavsett om du fått ett nej) så kommer dom ta sig en titt.

En sköterska som bara hör din beskrivning kan omöjligt veta om det är "på riktigt" barnet är på väg, eller om det är någon form av förvärkar. Hon har ju inte undersökt dig. Förstår inte varför dom nekar dig att komma, men du har ett eget ansvar också att se till att får det undersökt.

Och du ska absolut INTE vara på ett jobb som är fysiskt krävande med dessa krämpor! SÅ oavsett behöver du en sjukskrivning. 

Svar på tråden vattenavgång lr ...