Anonym (Anna B) skrev 2016-01-20 18:57:12 följande:
Jag önskar att jag hade bott i er stad. Den "gamla" kontaktpersonen i mig har vaknat. Jag minns hur jag var när jag jobbade som mest med ungdomar och sprang runt på olika myndigheter med dom. Då hade jag så mycket kontakter så man visste alltid vart man skulle vända sig. Jag hade iaf börjat med en kontakt med hans "gamla" soc. Fast eftersom han är 18 år så får ni kontakta vuxenenheten.
Men du, innan ni gör nåt, rådgraga nån annan vuxen. Kuratorn på hans skola eller om han har nån lärare som han tycker om och känner att han kan lita på. Syvarna brukar också vara engagerade i sina elever. Att rådfråga nån annan vuxen innan ni tar kontakt med soc tror jag kan vara bra.
Nu bor jag långt ifrån killen också annars hade han varit mer än välkommen att bo hos oss (fast han har sovit hos oss många gånger). Han litar tyvärr inte på myndigheter/lärare/kurator etc han misstror alla och tror alla vill han något ont. Säkert på grund av hans uppväxt. Däremot så trivs han i skolan på den gymnasielinje han går med sina kompisar och den linjen finns inte i den kommun vi bor i.
Hans största dilemma är vart han ska ta vägen med två år kvar i gymnasiet och STOR bostadsbrist i kommunen där han bor om han inte är placerad hos familjehemmet.
Jag letar med ljus och lykta efter ett alternativt boende för honom och vill att han ska komma därifrån så fort som möjligt.
Samtidigt har jag blivit allt mer engagerad utav hur familjehemmet har betett sig och därför intresserad av information om vad det är som egentligen gäller.