• maja1190

Familjehem gör olagligt?

Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

• Svar på tråden Familjehem gör olagligt?
  • Anonym (Anna B)
    maja1190 skrev 2016-01-20 16:52:25 följande:

En sak till som jag har fått reda på om familjehemmet är senast man gjorde en utredning om dem var 2011. Det kan hända mycket på 5 år, ska man inte följa upp det här regelbundet?

Mycket dåligt. Jag tror att det är en gång i halvåret man gör en uppföljning.
  • Anonym (Anna B)

Det finns många bra familjehem men det finns också många dåliga.

Det finns familjehem som tillskansar sig pengar. Det finns familjehem som gör det bara för pengarna. Det finns familjehem som inte vill lämna tillbaka barn till biohem.

Eftersom det fuskas med uppföljningar är det jättebra när någon som du får upp ögonen och börjar ifrågasätta.

Jag känner en tjej som tvingades lämna sina två barn till familjehem. Idag är hon skötsam och har jobb men familjehemmet håller i barnen med näbbar och klor. De har ljugit till socialen om denna tjej och hon har inte en chans.

Ok, det var en parentes. Jag tycker att du och killen ringer till en socialsekreterare och ställer frågor. Skriv upp frågor och svar. Det är nog i den änden ni måste börja tror jag

• maja1190

Killens biologiska mamma som har svåra missbruksproblem anmälde familjehemmet för flera år sedan och de la ned anmälan. Killen träffar inte sin biologiska mamma mer än någon gång per år men han pratar med henne emellanåt i telefon och berättade att familjehemmet inte ger han ens fickpengar. Då ringde hans mamma upp familjehemmet och de kallade henne för j-vla knarkare. Det slutade med en anmälan mot familjehemmet där man enbart tog deras parti. Sociala tog inte ens kontakt med killen för att höra hans sida. Sociala har inte träffat killen på 2-3 år de har ju ingen ANING om hur han mår när de enbart pratar med familjehemmet per telefon.
    Inte konstigt att man läser om familjehemsbarn som far illa.....det vet ju inte ens om de lever...

• maja1190

Anna B: tack bra tips, och hemskt för bio mamman om man blir skötsam och verkligen vill ha sina barn tillbaka. En andra chans verkar vara svårt att få, hemskt. Har själv barn och skulle jag mista någon av dem vet jag inte hur jag skulle klara mig...

• Anonym (Anna B)

Socialnämndens uppföljning ska innehålla regelbundna personliga besök där barnet eller den unge vistas.

Enskilda samtal med den placerade ungdomen/ barnet.

Samtal med den eller de som tagit emot placering i sitt hem.

Samtal med vårdnadshavare.

Det känns som om något är väldigt fel här.. Både socialtjänst och familjehem gör fel.

Om jag vore som du skulle jag läsa in mig på vad som gäller och sen ta kontakt med socialtjänsten. Du sa att det är 50 mil mella killens ort och den socialtjänst som placerat? Hur kommer det sig, jag menar hur började det?

• maja1190
    Anonym (Anna B) skrev 2016-01-20 18:19:39 följande:

Socialnämndens uppföljning ska innehålla regelbundna personliga besök där barnet eller den unge vistas.

Enskilda samtal med den placerade ungdomen/ barnet.

Samtal med den eller de som tagit emot placering i sitt hem.

Samtal med vårdnadshavare.

Det känns som om något är väldigt fel här.. Både socialtjänst och familjehem gör fel.

Om jag vore som du skulle jag läsa in mig på vad som gäller och sen ta kontakt med socialtjänsten. Du sa att det är 50 mil mella killens ort och den socialtjänst som placerat? Hur kommer det sig, jag menar hur började det?

Ja den information som du nämner har ju uppenbarligen inte följts upp i killens fall. Han kommer ifrån en av Sveriges största städer och blev placerad ca tio mil ifrån sitt hem. Ett par år senare flyttade familjehemmet ytterligare ca 40 mil bort och det är den kommun som han kommer ifrån som har hand om placeringen. Jag har bara funnits i hans liv ett par år men känner han väldigt väl. Tycker det är konstigt att soc inte åker till dem och gör ett besök när de inte kommer på uttalade tider. Familjehemmet spelar på hans känslor för varje gång han har ifrågasatt något har antingen mamma blivit sjuk eller någon av hennes bio barn mår jättedåligt.
  • Anonym (Anna B)

Jag trodde inte man fick flytta med en familjehemsplacering 40 mil bort då ett av familjehemmets viktigaste uppdrag är att upprätthålla kontakt med den biologiska familjen och arbeta för ( om det är möjligt) en återförening med den biologiska familjen.

• Kjell2
    maja1190 skrev 2016-01-20 18:32:24 följande:
    Ja den information som du nämner har ju uppenbarligen inte följts upp i killens fall. Han kommer ifrån en av Sveriges största städer och blev placerad ca tio mil ifrån sitt hem. Ett par år senare flyttade familjehemmet ytterligare ca 40 mil bort och det är den kommun som han kommer ifrån som har hand om placeringen. Jag har bara funnits i hans liv ett par år men känner han väldigt väl. Tycker det är konstigt att soc inte åker till dem och gör ett besök när de inte kommer på uttalade tider. Familjehemmet spelar på hans känslor för varje gång han har ifrågasatt något har antingen mamma blivit sjuk eller någon av hennes bio barn mår jättedåligt.
    Så länge ni bara skriver listor och samlar information kommer ingenting hända. Oavsett hur hemskt familjehemmet är, hur mycket olagligheter de gör och hur mycket andra borde ha agerat. 

Nu när han knappt har någon kontakt med familjehemmet borde det vara lättare för honom att säga ifrån.
  • Anonym (Anna B)

Jag önskar att jag hade bott i er stad. Den "gamla" kontaktpersonen i mig har vaknat. Jag minns hur jag var när jag jobbade som mest med ungdomar och sprang runt på olika myndigheter med dom. Då hade jag så mycket kontakter så man visste alltid vart man skulle vända sig. Jag hade iaf börjat med en kontakt med hans "gamla" soc. Fast eftersom han är 18 år så får ni kontakta vuxenenheten.

Men du, innan ni gör nåt, rådgraga nån annan vuxen. Kuratorn på hans skola eller om han har nån lärare som han tycker om och känner att han kan lita på. Syvarna brukar också vara engagerade i sina elever. Att rådfråga nån annan vuxen innan ni tar kontakt med soc tror jag kan vara bra.

• Anonym (Anna B)

Det finns en del vuxna som finns till för våra ungdomar. I kommunerna brukar det finnas fältassistenter som åker runt lite på skolorna. Kan det vara en kontakt tror du. Tänkte om det inte finns så många vuxna i hans liv att prata med. Spånar bara lite nu......

Svar på tråden Familjehem gör olagligt?