Inlägg från: Anonym (Men hallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men hallå)

Familjehem gör olagligt?

Jag tycker inte alls att det låter speciellt konstigt. Möjligen om de inte har gjort upp en budget tillsammans med honom. Vad är det för räkningar du menar att han betalar? 5900:- är inte lite pengar för en person att klara mat och fickpengar på. Det är väl inte så att de fullständigt skiter i honom? Är han hemma och äter och umgås ibland? Som familjehem till ungdomar så är det meningen att man ska förbereda den unge att kunna klara sig själv och ändå finnas kvar som stöd. Det är ju inte så att man per automatik blir självständig bara för att man fyllt 18 år. Att få bo i en egen lägenhet med stöd låter för mig som ett helt normalt steg i den processen. Att lära sig sköta ekonomin likaså.

• Anonym (Men hallå)

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på min fråga ang om han träffar familjehemmet något? Är där och äter middag då och då t.ex. ? Eller om de totalt struntar i att ha kontakt med honom? Det är en process att bli vuxen och självständig och ligger i uppdraget när man jobbar med ungdomar. Och så skulle jag tro att omkostnadsdelen, alltså de pengarna som ska täcka hans utgifter, går till hyran av lägenheten. Jag har också ungdomar som familjehem och en som snart blir 18 och som så snart hon är mogen för det ska få bo i en liten 1: a som är min. Och hon lääängtar men har en del kvar till hon klarar sig själv. Men jag kommer fortfarande ha ansvaret för henne då hon kommer att vara placerad till hon är 20 år. Så jag fattar inte vad som är KONSTIGT?

• Anonym (Men hallå)

Jo självklart kommer soc veta det. Och självklart har hon både fickpengar och får klippa sig. Min tanke var att arrangemanget kanske var en del i att bli självständig och ansvarstagande. Men om det är som du säger så verkar något inte stå rätt till i det familjehemmet. Inget kommer drabba pojken om ni kontaktar hans socialassistent då kravet på omdöme ligger på familjehemmet och inte honom. Jag tycker att du ( om inte han vill) ska kontakta dem och berätta om er oro för honom så att de kan göra en utredning ang hans situation. Det är soc i den kommunen han kommer ifrån ursprungligen om annan än där han bor nu. Om det inte finns uppenbara brister i familjehemmet annat än hans situation så kommer man bara göra förändring för hans del. Att han inte mår bra betyder inte att inget av de andra barnen i hemmet gör det. Men det är bra om hans situation förändras då han tycks må dåligt.

• Anonym (Men hallå)
    tobbe01 skrev 2016-01-20 11:48:14 följande:

Så man får 10000 i månaden för att vara familjehem? Idag saknas det familjehem till mängder av "ensamkommande flyktingbarn"! De är svåra att placera tydligen men folk kanske har missat att två sådana barn (som oftast är i övre tonåren och självgående) kan innebära 20.000 rakt ner i fickan!?

Nej man får inte normalt 10000 för att vara familjehem. Nu har den här killen diagnoser som innebär en hel del merjobb för familjehemmet och då blir också arvodet högre. Den som inbillar sig att det är självgående ungdomar som placeras i familjehem är välkommen att bo en vecka hos mig. Och om du verkligen tror att en ensamkommande ungdom som inte kan språket och inte vet något om vårt samhälle och kultur är självgående så är du imbecill.
Svar på tråden Familjehem gör olagligt?