sugarfree skrev 2016-01-18 22:15:20 följande:
Om du läser mitt svar står det "en hög bil, t.ex. en range rover". Jag personligen gillar inte den typen av bil, därav refererar jag till något jag ägt själv.
Just pga att hon ska ta körkort denna veckan är det min rekommendation, jämför att krocka med en Toyota yaris och en "valfri större bil".
En buffert måste man ha oavsett bil, kan man ingenting själv kan det bli väldigt dyrt att laga en bil för 20.000kr också.
Så droppa attityden, jag försökte uppriktigt vara hjälpsam även om inte du håller med mig!
Vilken typ av bil är det du inte gillar? Det framgår inte riktigt. De små menar du?
Du måste ju förstå att om man är en helt ny bilförare så är det ganska sannolikt att man inte heller kan så mycket om bilar generellt. Då kan det ju vara bra med konstruktiva tips. Om en helt grön person (på bilar och bilkörning) får som förslag "Range Rover", då lyssnar ju den personen på detta. Bara för att inse att det är ett helt åt helvete bilval för personen ifråga.
Kom då istället med förslag på "höga bilar" som är vettiga i prisklass och servicekostnader för en helt ny förare, vettja! En idé i din linje skulle ju kunna vara en lite äldre Toyota RAV4 t.ex. Eller kanske en lite äldre Suzuki Vitara? Och så i den lite "högre" kategorin.
Att hävda att alla nya förare lämpligen bör segla runt och vara osäkra i bilar av typen Range eller dyl. är en trafiksäkerhetsmässig skymf mot alla de bilägare som gjort valet att skaffa Yaris, C1, Aygo, etc.
Avseende delar. Äldre och lite billigare bilar är ofta av lite enklare snitt och går att skruva själv med lite händighet. Ofta är deras reservdelar också lite billigare. Det behöver inte bli vansinnigt dyrt. Ja, en buffert är alltid bra. Jag har en liten buffert, även om jag gör precis allt själv på mina BMWs.
/Puppa