Inlägg från: Anonym (Kontaktfamilj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kontaktfamilj)

Hjälp

Vi ska bli kontaktfamilj/fosterhem vi har sedan tidigare två barn den ene är inte hemmaboende utan lvu:ades för några år sedan och har inte kommit hem sedan dess, vår dotter föddes efter det och är nu tre och bor hemm med oss.

Vi har fått veta vilket barn vi ska få och vi har träffat föräldrarna en gång. Vi har fått muntligt på att vi är godkända med inte skriftligt.

Berättade för en vän som också haft uppdrag från kommunen och hon blev upprörd över att vårt ärende gått så fort (vår kommun har hög press på sig) och att jag har ett barn lvu:at så hon tänkte anmäla det till soc.

Jag blir så ledsen då det bara förstör för oss och det barn vi skulle få. Och soc vet om vårt lvu men såg inget hinder då orsaken inte alls påverkar vår nuvarande situation.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Kontaktfamilj)
    Anonym (n) skrev 2016-01-17 19:46:28 följande:

Tänker din vän kontakta soc för att berätta för dem vad de redan vet? Det borde ju inte leda till något alls.

Så tänker jag också, men hon bara vrålar att det är olagligt. Men soc har ju godkänt oss liksom, då vill vi inte backa bara för att det sticker i ögonen på henne. Och vi vill ju verkligen bli kontaktfamilj till det här barnet. Om både soc och föräldrarna godkänner oss är vi ju knappast olämpliga!
  • Anonym (Kontaktfamilj)

För flera år sedan gjordes ett akut LVU och barnet placerades hos sin andra förälder, i och med det var det inte längre soc bord så att säga. Men eftersom vi inte fick hem barnet igen utan att var tvungen att starta en vårdnadstvist mot den andra föräldern (och det är omöjligt att vinna eftersom det varit ett LVU så har barnet inte fått komma hem mer) men vi har stadigvarande umgänge och soc ser oss idag som en väl fungerande familj och har godkänt oss till familjehem.

Men en av mina vänner ställer sig mot det hela bara för att vi fått sonen LVUad för tolv år sedan. Enligt soc är det dessutom preskriberat

Anonym (En till) skrev 2016-01-18 09:13:01 följande:

Och så är det så att ett LVU omprövas med jämna mellanrum och då har familjen möjlighet att visa på att förändring har skett så att återgång till familjen är möjlig. Ett LVU fortsätter sällan år efter år och om familjen samarbetar så övergår LVU: et till en frivillig placering. Barnet är tydligen fortfarande LVU:ad vilket får åtminstone mig att undra? Om det hade legat långt tillbaka i tiden så hade jag bättre begripit hur detta kunnat gå till. Kanske finns det speciella omständigheter i detta fall? Om man blir godkänd som familjehem om

man själv har ett omhändertaget barn är helt märkligt i mina ögon. Vet inte riktigt om jag tror på den här tråden. Så TS var snäll och förklara.

Svar på tråden Hjälp