• Moorii

Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?

Som rubriken lyder så bor vi lite dumt på tredje våningen, spiraltrappor och ingen hiss. Det finns dessutom inget förråd för barnvagnar i byggnaden. Så, för att underlätta att ta oss upp för dessa trappor, med barnvagn och barn i, så har det lutat åt Bugaboo, då chassit går att ta loss på ett smidigt sätt. Vi var dock och kollade på deras vagnar förra veckan och chassit är ganska tungt, och då kommer det väga en del mer med bebis i.

Ni som bott liknande, hur löste ni detta? Vilken vagn funkade för er? Bärsele har jag tänkt på, men om bebis sover så vill man kanske inte väcka.. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?
  • nnnnnnnn

Varför inte satsa på en Babyzen YOYO?

Tänk på att man själv köper de delar man behöver. Så priset blir ganska högt, precis som för de flesta vagnar... Om man bara ser på priset för ramen, så får man en smärre glädjechock tills man inser vilka delar man behöver!
    För att få en liggvagn för nyfödda behöver man:
    1) Ram/chassi
    2) Liggbas
    3) Klädsel/färgklädsel.

För att göra om den till en sulky/sittvagn behöver man byta:
    1) liggbasen mot en sittbas
    2) Klädseln till den som passar en sittvagn.

(om jag förstått det hela rätt... Vi har en, men det var 3 år sedan vi köpte den och då som sittvagn).

Fördelar: väger mindre än 6 kg dvs mindre än hälften av andra vagnar. När den fälls ihop blir den liten, ungefär som en kabinväska.

Ni kan säkert spara massor på att leta runt i olika nätbutiker, leta efter rabattkuponger mm. Jag länkar bara snabbt så du kan se hur vagnen ser ut!

titta här på vagnen, sen en film som visar babyvarianten och ett klipp med sittvagnen:

• Rocket Mania

Har du tänkt tanken att strunta i vagn? Bärsjal och ryggsäck körde jag med. Det är väldigt smidigt och man får alltid plats överallt. 

• elyse
    Moorii skrev 2016-01-18 08:31:15 följande:

Vi har tyvärr inget förråd, vi har två klädkammare i lägenheten istället. Inte särskilt genomtänkta lägenhetshus detta. Finns ett cykelförråd, men det är litet och i princip fullt, och det är enkelt för utomstående att ta sig in, så att ställa en dyr vagn där går bort.

Har tittat lite på mjukliftar, alla ser väldigt instabila ut. Vilket märke har ni använt? Vi vill ha en vagn med både liggdel och sittdel, får man ner en mjuklift i liggdelen?

Sedan har jag tittat på brio smile, där kan man tydligen klicka i och ur babyskyddet i vagnen, skulle det vara en smidig lösning kanske?

Babyskyddet ska barnet åka i i bilen och inte kånkas runt i/köras runt i. Visst är det smidigt för oss vuxna, men det är ingen bra ergonomisk ställning att sitta i några längre stunder. Och väääldigt oergonomiskt för den som ska bära runt på det. Låt det sitta kvar i bilen.

Har nån annan i ert hus barn? Hur gjorde de?
  • Moorii

Jag är medveten om priserna på vagnar, är inne på ett brio smile-paket där allt ingår till ett bra pris. Vagn är något jag verkligen vill ha, så att köra utan är inget alternativ tyvärr. Vi lär nog flytta till nästa barn, men denna gång får det bli lite krångligt :) försöker bara hitta den minst krångliga lösningen.

• Moorii
    elyse skrev 2016-01-18 09:22:02 följande:

Babyskyddet ska barnet åka i i bilen och inte kånkas runt i/köras runt i. Visst är det smidigt för oss vuxna, men det är ingen bra ergonomisk ställning att sitta i några längre stunder. Och väääldigt oergonomiskt för den som ska bära runt på det. Låt det sitta kvar i bilen.

Har nån annan i ert hus barn? Hur gjorde de?

Dumt att de har det som funktion då kan man tycka.

Finns säkert barn, men vi har bott här sen augusti och har inte pratat med några grannar, så har ingen aning.
  • mallar

Har inte läst alla kommentarer så vet inte vilka tips du fått. Vi bodde fyra trappor utan hiss och hade möjlighet att lämna chassit i trapphuset. Vi köpte emmaljunga viking då den liggdelen var (enligt oss) absolut enklast att klicka av och bära upp. Tittade också på bugaboon men tyckte den var lite för tung. 

Var hon vaken hade vi bärsele när hon blev äldre. När hon var nyfödd var hon ju så lätt att man kunde ta henne på en arm och eventuella kassar i den andra. Använde bärsele i trappan tills hon var 1,5 år och vi flyttade.

• mallar

Kan tillägga efter att ha läst lite fler kommentarer att vi också valde bort mjuklift. Tyckte också det kändes instabilt.

Hade en vän som bodde granne typ. hon bodde tre trappor utan hiss. de hade en brio av något slag (minns inte modell) som hon bar upp. Hon kunde inte ha chassit i trapphuset så hon sprang först upp med sonen i liggdelen och sprang sen ner och hämtade chassit. Hon klagade aldrig så antar att den funkade fint för det ändamålet.  

• hennaah

Jag är inne på samma spår som ovanstående talare.

Vi bor också i lägenhet utan hiss och har 3 trappor upp. Vi kommer dock förvara vårt chassi i källaren där det är en "barnvagnsparkering". Jag var väldigt inne på en hårdlift först, men när vi väl var i butik och kikade så insåg jag att den blir väldigt låg. Alltså barnet ligger rätt långt ner.

Vi har valt en Emmaljunga super Viking som har en väldigt smidig liggdel som man klickar av och på och sedan bär du det nästan som ett babyskydd då där finns ett handtag i suffletten :) kika på den i butik så får du bra grepp direkt!

• mallar
    hennaah skrev 2016-01-18 10:04:33 följande:

Jag är inne på samma spår som ovanstående talare.

Vi bor också i lägenhet utan hiss och har 3 trappor upp. Vi kommer dock förvara vårt chassi i källaren där det är en "barnvagnsparkering". Jag var väldigt inne på en hårdlift först, men när vi väl var i butik och kikade så insåg jag att den blir väldigt låg. Alltså barnet ligger rätt långt ner.

Vi har valt en Emmaljunga super Viking som har en väldigt smidig liggdel som man klickar av och på och sedan bär du det nästan som ett babyskydd då där finns ett handtag i suffletten :) kika på den i butik så får du bra grepp direkt!

Jag tror ni kommer bli supernöjda. Jag bar dottern upp och ner i liggdelen väldigt mycket och det funkade hur bra som helst. 
  • Moorii
    mallar skrev 2016-01-18 09:50:10 följande:

Kan tillägga efter att ha läst lite fler kommentarer att vi också valde bort mjuklift. Tyckte också det kändes instabilt.

Hade en vän som bodde granne typ. hon bodde tre trappor utan hiss. de hade en brio av något slag (minns inte modell) som hon bar upp. Hon kunde inte ha chassit i trapphuset så hon sprang först upp med sonen i liggdelen och sprang sen ner och hämtade chassit. Hon klagade aldrig så antar att den funkade fint för det ändamålet.  

Låter ju väldigt bra! Det lutar åt antingen Brio eller Emmaljunga nu då, blir väl den vi hittar till bäst pris gissar jag :)
Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?