Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Hur kan man vilja vara muslim??

Anonym (En riktig sinkadus) skrev 2016-03-26 15:02:11 följande:
    Vad jag påstår är ju relevant om fler håller med mig. Jag talade inte om kristna länder, så din jämförelse haltar. Vad är det med usa du vänder dig mot?
    Du menar utöver utbredd fattigdom, ett av världens mest fängelsetäta länder (i konkurrens bara från Kina), ett politiskt system som sedan länge havererat och att Trump på fullaste allvar kan bli president?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Konstatera skrev 2016-03-26 19:21:03 följande:
    Trump är en effekt av att folket har tröttnat på den riggade strukturen inom den
    amerikanska politiken, där Koch, Lehman-bröderna och allt vad dem heter köpt politiker för att främja sina egna ändamål. 

Säga vad vi vill om kandidater som Trump och Sanders, men det är ett bevis på att demokratin fungerar. I många avseenden är demokratin starkare där än i Sverige. Ex när det kommer till primärvalen. I Sverige väljer inte vi väljare vem som ska leda Socialdemokratin, Moderaterna etc, utan det gör våra representanter. I USA vänder sig partierna direkt till folket och det är en styrka som jag anser saknas i Sverige. 

Du behöver inte gilla Trump. Men blir han president, så blir han det med hjälp av folket. I hur många muslimska stater kan du säga samma sak?
    Det är lite som att tröttna på att förlora i Monopol och ge all makt till en av vinnarna. Smart - not!
  • Dorian Ertymexx
    Konstatera skrev 2016-03-26 21:29:20 följande:
    Därför du alltid bör köpa hotell på Norrmalmstorg! Jag förstår dock inte symboliken? Vi har alltid vinnare och förlorare i demokratiska val. Spelet börjar dock om igen efter ett x antal år. Vad är problemet?
    Problemet är att med populistiska opportunister så vet man liksom inte om det blir val igen efter x antal år.
  • Dorian Ertymexx
    Konstatera skrev 2016-03-26 22:51:10 följande:
    Går att säga om varje demokratisk ledare. Men nu är det som sådant att Trump inte kan ändra konstitutionen hur som haver, utan måste gå genom kongressen. 22:a tillägget begränsar den 70-åriga gubbens regeringsperiod till max 8 år. Dock flera som velat ändra denna regel, men tror inte att det ligger i Trumps intresse. Tror snarare att han vill etablera Trump-namnet som politikerfamilj, likt Kennedys, Bush eller Clintons. Det här med att vara en populistisk politiker ... Nog är det problematiskt i vissa avseenden, men samtidigt innebär det att du ger det som folket vill ha. Det är inte alltid fel att vara en populist. Det var populism som gav oss demokrati iom franska revolutionen och den amerikanska författningen.
    Du menar att folk RÖSTADE fram demokratin?? Nej, det var inte populism, det var ideologi och kampvilja som gav oss demokratin. Inte populism. Populisterna i USA ville ju göra Washington till kung!
  • Dorian Ertymexx
    Jeahla skrev 2016-03-27 15:36:20 följande:
    Dorian:
    Allt i ditt påstående var så konstigt och fullständigt påhittat. Och jag vill inte lägga ner tid om någon inte ens kan ta reda på fakta innan de kläcker ur sig grejer. Dessutom var inte det kristendomen denna tråd handlade om. Men fine..
    *Finns INGENSTANS i Bibeln där Jesus uppmuntrar till våldtäkt och pedofili. Visa mig ett sådant bibelställe i så fall. Och eftersom det var Jesus det var tal om så finns han i Nya testamentet.
    *Jesus var ingen profet, han är en del av treenigheten
    * Jesus har inte sagt att kvinnor ska mördas. Han sade faktiskt att den utan synd ska kasta första stenen till de som ville stena en äktenskapsförbryterska. ( ingen människa är utan synd, detta visste han och de övriga). Sedan när de andra hade gått sade han till kvinnan. Är det ingen som dömer dig, nej svarade hon. Han svarade då ,Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mer.
    * nej han sa inte att han kommer med vapen. Han försvarade sig inte ens när han utsattes för våld.
    *Nej han piskade inte affärsmännen, han välte omkull borden när människor idkade otillåten affärsverksamhet
    * han har aldrig sagt att man ska stjäla från sin familj.
    * han sa inte att man ska kapa av kroppsdelar, han sa att det är bättre att hugga av sin hand om man inte kan låta bli att synda med den. För att det är bättre att komma till himlen med en hand mindre än att komma till helvetet med alla kroppsdelar i behåll.

Jesus har sagt älska dina fiender och be för dem som förföljer dig. Med andra ord var han inte våldsbenägen och uppmuntrade inte till våld.

Jo, det finns flera passager där Jesus uppmanar till våld. Och inte bara det - han går med berått mod, välplanerat, till attack och angriper entrepenörer och småföretagare.

Jesus har sagt allt detta indirekt - han säger att han inte har kommit för att upphäva lagen (dvs GTs alla monstrositeter) utan för att fullända dem. Han backar alltså GTs rätt och lag. Vilket omfattar mord på kvinnor, pedofili på massiv skala och våld och död in extremis.

Du kanske ska läsa bibeln i sin helhet, inte bara de "gosiga" styckena.

"han sa inte att man ska kapa av kroppsdelar, han sa att det är bättre att hugga av sin hand om man inte kan låta bli att synda med den. För att det är bättre att komma till himlen med en hand mindre än att komma till helvetet med alla kroppsdelar i behåll."

Aha - så Jesus sa inget om att kapa av kroppsdelar, utom när han gjorde det.

• Dorian Ertymexx
    Aniiee skrev 2016-03-27 16:13:27 följande:
    Kommenterar lite på rak arm här....

Matteus 10:34-36 

Matteus 21:11

Johannes 2:15
    Tack, slapp jag leta upp dem på egen hand.
  • Dorian Ertymexx
    Jeahla skrev 2016-03-28 16:02:16 följande:
    Han menar inte ett fysiskt svärd utan han menar sitt ord som är ett svärd i Guds vapenrustning ef 6:10-18

Folket i detta bibelställe refererade honom som profet men han själv och Gud talar om honom som Guds son.
    Joh 10.30
    Matt 28.19
    Fil 2.6-11
    Matt 16.16-17
    Matt 26.63-64
    Luk1.35

Han piskade inte personerna utan reagerade på otillåten affärsverksamhet
    Mhm. Så - koranen ska tolkas bokstavligt, men bibeln metaforiskt? Vem har sagt det? Allah respektive gud? Eller är det bara lite bigotteri som får dig att tycka så.
  • Dorian Ertymexx

Lite mer kristen grymhet:

Acts 3:23 And it shall come to pass, that      every soul, which will not hear that    prophet, shall be destroyed from among the people.

Eller på ren svenska - tro på Jesus eller dö. Långt mer i linje med vad korsriddarna och conquistadorerna gjorde, än med snälla små munkar.

• Dorian Ertymexx
    Jeahla skrev 2016-03-28 20:25:51 följande:
    Eftersom du uppenbarligen inte läst vad jag skrev så måste jag återupprepa. Vad jag påpekade i denna trådstart var att Mohammed som är grundaren till Koranen och islam var en mördare och våldtäktsman. Jag förstår inte att människor vill följa och lyssna till en sådan person.

Och Jesus var en rebell och uppviglare som ville krossa familjeband, och att folk skulle dödas inför honom. Att han själv aldrig blev mördare har vi Kajafas och romarna att tacka för.

Citat från Lukasevangeliet:

19:27   But those mine enemies, which would not that I should reign over them, bring hither, and slay    them before me.

Notera att det alltså är Jesus som talar. Och det finns inget metaforiskt i "ta hit dem och döda dem inför mig!"

• Dorian Ertymexx

Lite från Markus också:

(7:9-10) "And he [Jesus] said unto them ... Ye reject the commandment of God ... For Moses said, Honour    thy father and thy mother; and, Whoso curseth father or mother, let him die the death."

Jesus uppmuntrar till att vi ska döda våra barn när de är uppkäftiga. Är det något du står bakom?

• Dorian Ertymexx
    Jeahla skrev 2016-03-30 23:01:01 följande:
    Dorian: Hela stycket är metaforiskt

Nej det betyder inte att man ska döda sina barn

Vi kan ju ha bibelstudier eftersom du tydligen har ett så stort intresse ;)
    Yeah, right. Så fort Jesus förespråkar våld, grymheter, då är det "metaforiskt" och betyder egentligen att man ska klappa hundvalpar och ge godis till barn. men när Muhammed säger exakt samma sak, då är det blodigt allvar och inte aaalls en metafor.

Jepp. Du är jäkligt bigott. Tråkigt att du själv inte förstår det.
  • Dorian Ertymexx
    Jeahla skrev 2016-03-30 23:01:01 följande:
    Dorian: Hela stycket är metaforiskt

Nej det betyder inte att man ska döda sina barn

Vi kan ju ha bibelstudier eftersom du tydligen har ett så stort intresse ;)
    Bibelstudier? Du är JV alltså? Tack, men jag har dels haft en vän som gick med, fick lära mig mycket genom honom, och ett ex som jag var ihop med i tre år, som var avhoppare. Plus att jag läst en hel del av forskning. Att någon sagt åt dig att ett stycke är metaforiskt gör det inte sant. Det gör det bara till en åsikt.
  • Dorian Ertymexx
    Aniiee skrev 2016-03-31 16:48:53 följande:
    Det är väl inget fel på bibelstudier? Så länge det är typ The Bible Reloaded, som jag verkligen rekommenderar, vare sig man är troende eller icke-troende. Man får stå ut med de första avsnitten, då de har urtaskiga mickar, men de har nya i typ avsnitt 4 eller 5. 

De har för övrigt också påbörjat The Quran Reloaded, som jag också rekommenderar. 
    Nej, inget fel på bibelstudier om det görs på rätt sätt med rätt folk. JVs och en del andra sekters hjärntvätt omdöpt till "bibelstudier", däremot, ger jag inte ett rött vitten för. Det är en studie i bortförklaringar, förskönanden och duckningar från det faktum att bibeln är en riktigt hemsk textmassa.

Undrar varför inte nynazzarna har "mein kampfstudier" - "nej nej, utrota judarna vara bara metafoooriskt menat!!"
Svar på tråden Hur kan man vilja vara muslim??