Inlägg från: Jeanette93 |Visa alla inlägg
  • Jeanette93

Jobba natt som gravid?

Det är så att jag jobbar inom vården som timvikarie och har nu fått ett erbjudande om att jobba natt, jag har jobbat natt innan och jag verkligen älskar det. Jag har inga problem att sova och jag har mycket mer ledig tid hemma men till problemet, jag är gravid i vecka 7 (som vi är väldigt glada över) och har hört att det är farligt att jobba natt, vad är de farliga? Jag vill inte utsätta barnet för något och jag vill absolut inte få missfall pga att jag jobbar natt, men vill gärna jobba natt så vill veta vad de farliga är med att jobba natt? 

Hoppas på bra svar!

• Svar på tråden Jobba natt som gravid?
  • Jeanette93
    Snövits skrev 2016-01-15 10:21:02 följande:

Vad skulle vara farligt menar du?

Jag vet inte vad det farliga är, men har läst lite om det och folk skriver att det är farligt, men jag vill veta vad som är farligt? Men nu läste jag på arbetsmiljöverket 
    www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/ och jag förstår inte vad de "farliga" skulle vara. Jag jobbar mindre, bara en 65 % och det är mindre slitsamt, åker och kör bara bil och mest tillsyner på natten, sover mina 8 timmar när jag kommer hem.
  • Jeanette93
    Mammatillelise skrev 2016-01-15 10:19:09 följande:

Undrar också vad som är farligt med det. Du vänder ju på dygnet och får lika mycket sömn ändå. Fråga din barnmorska och se vad hon säger. Tycker inte det borde vara några problem :)

Problemet är att jag inte har något bokat besök hos henne fören den 25 Januari, då jag också ska på tidigt ultraljud. Men som sagt om jag sover mina 8 timmar när jag kommer hem, äter en ordentlig frukost innan jag går och lägger mig och mat när jag vaknar, vad är problemet då? Jag har jobbat dag några veckor nu och jag känner hur jag sliter ihjäl mig typ, de är stressigt som bara den, slitsamt för kroppen med alla lyft och jag får jobba mycket mer.
  • Jeanette93
    Snövits skrev 2016-01-15 10:31:19 följande:
    Dåså, det låter ju bättre med nattjobb än dagjobb som gravid.
    Tycker du? Det tycker jag med så jag tror jag kör på de.
  • Jeanette93
    kajsaemma skrev 2016-01-15 10:34:29 följande:

Jag jobbade endast natt (90%) under hela graviditeten. Eller iallafall till jag fick gravidpenning ca två månader innan BF.
    Jag frågade min barnmorska om det var okej att jobba endast natt som gravid. Hon sa att så länge jag känner att jag orkar och sover bra på dagen så är det absolut ingen fara. Jag såg även till att äta lite mer än jag brukar på nätterna ex. Smörgås till kvällsfika eller en portion mat, någon frukt/smörgås vid 2-3 tiden och en ordentlig frukost på morgonen.

Tack för svaret! 
    Jag ska bara jobba en 65 % natt och jag har inga problem att sova, tvärtom. Jag funderade som sagt på de där med maten, så tack för tipset!
Svar på tråden Jobba natt som gravid?