Nyfikna72 skrev 2016-01-15 13:13:24 följande:
Är du på rätt saker och justerar då? Oavsett värmepanna så ska du såklart kunna sänka tempen på det som går ut till elementen. Du kanske är och pillar på pannans temp eller nåt?
Fast det spelar eg ingen roll, om utegivaren anser att det behövs mer/mindre värme..
Givetvis ska man hålla låg framledningstemp, men för låg betyder att om det blir kallt, så räcker antagligen inte ytan på radiatorerna till för att avge tillräckligt med effekt.
Det här är beräkningar som installatören
måste ha gjort, innan nån installation ö.h.t påbörjades.
Alltså denne måste veta vilken effekt som kan nås med de radiatorer som finns, vid mest ekonomiska framledningstemp, för det är långt ifrån alltid som de befintliga radiatorerna är lämliga för ett lågtemp system.
Speciellt inte om den befintliga inst är gjord i övergången från äldre sektionsradiatorer till panelradiatorer, alltså tiden när man fortfarande använde relativt hög framledningstemp.
Då kan det vara direkt olämpligt att sätta in en värmepump, för den är inte avsedd att arbeta med så höga framledningstemperaturer.
Det blir helt enkelt inte ekonomiskt ur nån synpunkt, om man inte samtidigt byter ut alla radiatorer.
Men då är det frågan om det är rätt väg att gå, troligen blir ett bättre och mer ekonomiskt rätt alternativ att inst en luft/luft värmepump.
Nu verkar det inte vara nåt problem med effekten som kan avges från radiatorerna, i det här fallet, så jag skulle tro att det handlar om en felaktig injustering, felaktig placering av utegivaren, eller att det helt enkelt är en innegivare som är det smartaste och enklaste att installera.
Själv skulle jag börja med att justera hela anläggningen så att det blev en Ok framledningstemp, anpassad till radiatorerna, och samtidigt installera en innegivare, för med den så blir det hur som helst alltid en jämnare innetemp.
Ledsen att det blir så mycket tekniskt sidosnack, som antagligen inte TS är intresserad av , men jag vet inte om det kan förklaras mer begripligt på ett enklare sätt.