• Anonym (intejag)

Mamma som snokar

Hej! 

För ett tag sedan gick jag några gånger i terapi och övningar och anteckningar sedan dess har jag haft sparat i min skrivbordslåda ifall jag skulle vilja titta tillbaka på det senare. Idag när jag inte var hemma fick min mamma för sig att rensa och städa i min skrivbordslåda för att "underlätta" för mig. Hon har inte sagt något om det, men jag vet att hon sett anteckningarna för de ligger inte på samma plats som jag lagt dit dom innan. 

Jag är 21 och bor fortfarande hemma hos henne, men jag har inte berättat att jag gått i terapi utan istället har jag sagt att jag ska iväg på en kvällskurs. Anledningen till detta är att hon alltid haft en negativ syn på terapi, psykologer osv och tycker att det är mest hokus pokus som hjärntvättar folk. 

Det är inte första gången som hon för sig att städa och rota bland mina saker så jag borde vetat bättre och lagt det någon annanstans, men försent att göra något åt nu. Anteckningarna handlar inte om några hemliga saker, absolut inte, men jag känner mig obekväm när jag vet att hon läst. Det är helt enkelt privata saker som jag inte vill dela med någon annan, iallafall inte just nu. Det känns nästan som att hon läst ens dagbok om ni förstår den känslan? 

Som sagt, hon har inte tagit upp och frågat om det än men jag är rätt säker på att hon kommer göra det. Jag tror hon är besviken både för att jag ljugit om att jag gått i terapi och sedan även själva faktumet att jag gått där eftersom hon inte gillar sånt. Hur ska jag lösa detta? Tycker ni det är okej att hon kollar runt i mina saker?

• Svar på tråden Mamma som snokar
  • Anonym (mb)

är du så gammal har du verkligen rätt till ditt privatliv. 

Nej inte ok snoka i dina lådor. Om det var min mamma hade jag sagt att jag märkt att hon rotat, varför gjorde hon det och hon har inte rätt att göra det. Om hon skulle börja argumentera att det är hennes hus osv, så skulle jag säga att då måste jag börja låsa in saker, att det inte känns tryggt osv. 

Om hon har synpunkter på vad du gjorde kanske du får vara lite elak och säga att det är inte konstigt man behöver terapi med en snokande morsa! 

• Anonym (intejag)

Ingen mer som har någon tanke kring detta? Skulle uppskatta det!

• Aniiee

Fast du vet inte om hon har läst. Du vet bara att hon har flyttat på dem.

Men visst, hon borde inte ha städat i ditt skrivbord om du inte vill det, anteckningar eller ej. Skaffa lås?

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Nn)
    Anonym (intejag) skrev 2016-01-15 21:41:45 följande:

Ingen mer som har någon tanke kring detta? Skulle uppskatta det!

Självklart har du rätt till privatliv. Hon gjorde helt fel när hon "rensade" ut bland duna grejer. Varför gjorde hon ens det? Jag skulle aldrig höra det ens hos min 15-åriga dotter utan att fråga. Låter mer som hon snokade. Kanske dags att säga att det är din grej om du vill gå i terapi. Stå upp för dig själv. Och kanske dags att leta eget så att du får vara helt privat.
Svar på tråden Mamma som snokar