• Suss13

Gymnasiet: SAM eller HU?

Hej!

Till hösten börjar jag på gymnasiet och ansökan ska vara inne om mindre än en månad. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag känner mig helt vilse i djungeln. På mässorna slet olika gymnasier i mig och "marknadsförde" sina linjer.

Jag älskar språk men samtidigt mycket SO. Jag läser både franska och spanska på samma nivå och älskar det. Jag står mellan SAM och HU-programmen. Frågan är nu vilken linje jag ska välja. Min SYV säger att samhällsprogrammet inte skiljer sig speciellt mycket från det humanistiska, men gymnasiet jag besökte för att kolla linjerna säger att det är skillnad ändå. Det känns som att ingen förklarar riktigt och jag söker på nätet men får ändå ingen förklaring. Jag vet att man har mindre matte på humanistiska, men påverkar det mig speciellt mycket egentligen? 

Det jag letar efter är någon som är villig att förklara skillnaden för mig och om jag har möjlighet att läsa flera språk (spanska och franska på samma nivå) på gymnasiet. Tilläggas är att jag ska börja på fransk sektion (franska upp till steg 7) och jag antar att det går på individuella valet så att jag kanske inte kan läsa spanska om jag går på samhällslinjen...

Ja, ni förstår ju mitt dilemma... Tack på förhand! 

• Svar på tråden Gymnasiet: SAM eller HU?
  • Suss13

Tack så jättemycket för svaret! Problemet är att jag är 15 år och inte har någon aning om vad jag vill bli än... Lutar lite mot jurist eller journalist/författare men samtidigt internationellt då jag vill flytta till Paris.

• Suss13

Tack så jättemycket för svar! Är jätteintresserad av båda programmen verkligen! Jag vill helst gå samhäll men vill inte förlora språken.

Svar på tråden Gymnasiet: SAM eller HU?