• sextiotalist

bidra ekonomiskt för hans barn?

potatissoppa_ skrev 2016-01-13 18:15:38 följande:

Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..

Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?

Då får ni väl göra en beräkning. Sedan behöver man inte räkna på kronan. Sambon bidrog med drygt 60% av maten under vanliga månadarna under semestern 75% om vi hade hans barn
  • sextiotalist
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 18:02:42 följande:

Om du och din partner verkligen älskar varandra spelar inte pengar någon roll. Men så som du skriver så tror jag inte att det är äkta kärlek. Varför bryr du dig om såna smågrejer som pengar?? Ta hand om varandra istället, älska honom och hans barn. Bli en familj. Ja har aldrig förstått det här med "delad" ekonomi. I en relation är det "mitt är ditt" tkr jag iaf. Annars är man ute o cyklar, o är inte riktigt redo för ett förhållande.

Det är helt OK att du inte vill ha separat ekonomi. Men du kan inte tänka dig att vi som inte vill ha gemensam ekonomi har lika goda skäl att inte har det som dina skäl att ha det.

50+, över 20 år långt förhållande. Det vi bråkar minst om är pengar och vi har separat ekonomi (vi bråkar inte om sex, städning, barnuppfostran heller).

Det har inget med att man är ute och cyklar eller inte är redo för ett förhållande.
  • sextiotalist
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

Vem säger att det är problem med pengar för att man inte har gemensam ekonomi?

Pengar kan skapa problem oavsett om man har separat ekonomi eller gemensam.

Sambon och jag har ytterst sällan bråkat om ekonomi, då har vi ändå separat ekonomi.

Vi är två individer och lever våra egna liv. Vi har olika intressen och olika ekonomiska prioriteringar. Vi har även olika tillgångar ( mitt sommarhus äger jag med mina syskon och mamma).
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2016-01-19 15:58:17 följande:
    om du tror att pengar är ett problem för dem som skrivit att de har uppdelad ekonomi så har du uppenbarligen inte lyckats förstå någonting. .
    Exakt
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 15:53:22 följande:

Biobonus, nej absolut inte, jag klarar mig väldigt bra på egen hand. Det jag menar med min tråd är att pengar inte ska vara ett sånt stort problem om man verkligen älskar varandra. Förstår ni nu? Jag bryr mig inte om jag ska betala för hela familjen, och det gör inte min man heller. Dom pengarna jag tjänar är inte bara mina! Och mannens likaså Det är hela familjens. Det är så vi vill ha det. Men sen förstår jag att vissa har det annorlunda. Tkr det är konstigt bara att pengar är ert största problem. Ni kanske inte inser det bara.

Och jag upprepar, pengar kan vara lika mycket ett problem, som inget problem alls, oavsett om man har gemensam ekonomi eller separat ekonomi.

Min sambo och hans exfru hade gemensam ekonomi, de gjorde inget annat än bråkade om bla pengar. Jag och sambon har separat och vi har ytterst sällan bråkat om pengar. Även om vi har haft det väldigt tight.

Om man har olika syn på pengar (vilket inte innebär att den ena har rätt och den andra fel) så kan det bli konflikter, absolut, men eftersom sambon och jag har lite olika syn på pengar, så har vi valt att göra den här lösningen, så blir det inga problem.

Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?