• Kvinna30plus

bidra ekonomiskt för hans barn?

potatissoppa_ skrev 2016-01-13 18:15:38 följande:

Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..

Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?

Det är väl klart att han ska lägga så lika som möjligt på alla sina barn efter behov. Varesig d är gemensamma eller inte. Sen kostar ju yngre barn mindre än äldre, men han ska ju inte särbehandla ngt av barnen. Alla ska ha samma standard från honom. Hur menar du olika konton, är det sparande du tänker på?
  • Kvinna30plus
    Olym skrev 2016-01-13 18:32:58 följande:

Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 

Fast det är skillnad med småsaker som du nämner än att faktiskt vara m å dagligen försörja andras barn med sina egna pengar man jobbat ihop. Det är enbart föräldrarnas ansvar.
  • Kvinna30plus
    Milleman skrev 2016-01-13 18:43:19 följande:

Vi har helt gemensam ekonomi trots att min man har ett barn sedan tidigare. Han tjänar lite mer än mig så jag känner inte att jag betalar för hans barn. Våra pengar går till vår familj och där ingår ju hon :)

Fast tjänar han mer än dig så betalar du ju inte för hans barn heller om skillnaden är ungefär minst det barnet kostar. Då funkar ju gemensam ekonomi utan att det skulle bli 'orättvist' å som du säger själv att du inte tycker/ känner att du försörjer hans barn så gör du ju troligtvis inte det heller
  • Kvinna30plus
    Milleman skrev 2016-01-13 18:46:45 följande:

Ursäkta OT men kul att vi tänker olika.

Jag tycker nästan att barnen kostar som minst i "mellanåldern, typ 5-9.

Små barn växer ur sina kläder hela tiden. Barnvagn, sängar, tillbehör efter utveckling osv osv kostar mycket.

Sen i mellanåldern har de samma kläder längre, inte mycket nya obligatoriska prylar. När de blir äldre äter de mer och har lite mer önskemål med dator och möbler och så :)

Ja man kan ju lägga hur mkt pengar som helst om man vill. Jag har ju bara en under 1 år men min sambo har äldre barn. Å jag/ vi har ju köpt det allra mesta begagnat till vårt barn. Vagn för 2000 spjälsäng för 300 fyllda kassar m hur mycket å jättefina kläder som ser knappt använda ut för 200-300/ kasse osv men visst vid 5-9 kostar det nog mer eftersom man vill ha bra ytterkläder speciellt. :) så just nu får ju min sambos yngsta barn (vårt barn) betydligt mycket mindre från honom än hans andra barn. Går liksom inte att jämföra faktiskt för så stor skillnad är det. Men man ska ju inte prioritera barnen olika men det är jag som ogillar konsumenthetsen och vill även tänka på miljön å föredrar därför begagnat i de fall de är precis lika bra som nytt! :)
  • Kvinna30plus
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 18:02:42 följande:

Om du och din partner verkligen älskar varandra spelar inte pengar någon roll. Men så som du skriver så tror jag inte att det är äkta kärlek. Varför bryr du dig om såna smågrejer som pengar?? Ta hand om varandra istället, älska honom och hans barn. Bli en familj. Ja har aldrig förstått det här med "delad" ekonomi. I en relation är det "mitt är ditt" tkr jag iaf. Annars är man ute o cyklar, o är inte riktigt redo för ett förhållande.

Det var det knäppaste jag läst. Hade min sambo haft ny partner hade jag skämts om hans nya kvinna skulle Försörja MITT barn, det är mitt å pappans ansvar, enbart.
  • Kvinna30plus
    potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:

Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget.

Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.

Jag håller med dig i ditt tänk, dock om hans barn är små? så kanske man kan ge klappar på ett sätt som gör att dom inte känner att dom får mindre? (Kanske kan ert barn få ngr klappar när pappans barn är hos mamman el liknande) Är dom lite äldre kan man ju lätt prata och förklara å att de förstår att de får lika mycket fast från två håll istället för ett. Han ska givetvis spara samma summa till alla barnen om han har ett sparande till dem, oavsett vad du väljer att spara för summa.
Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?