mammalovis skrev 2016-01-13 18:55:03 följande:
För det första är det intressant att veta hur gamla barnen är och hur mycket de bor med pappan och hur det ser ut med underhåll och barnbidrag, då jag anser det påverkar. Sedan får ju aktiviteterna betalas av respektive förälder.
Hos oss har vi var sitt eget barn och två gemensamma. Mina tre barn är 5 år och yngre och bor heltid här, förutom min äldsta som övernattar en natt varannan vecka hos sin pappa lördag 10 till söndag 16. Hans dotter på 11 år bor här varannan helg fredag eftermiddag till söndag plus hela veckor på sommaren.
Jag får underhåll för min dotter och han betalar underhåll för sin. Vi bor kvar i en trea där de äldsta barnen delar rum, lilleman sover hos mig. Så boendet är detsamma sedan vi blev ihop så vi delar fifty-fifty för räkningar som rör hemmet som hyra, el, bredband mm. Bilen står på mig så den betalar jag lån och försäkringar för, han bidrar mer med bensin då vi nästintill enbart hälsar på hans familj.
I matväg betalar jag ca 3000 kr per månad på mat medan han lägger 1000 kr på Ica-kortet plus en del småinköp och hämtmat. I klädväg (och leksaker) har jag en budget på ca 800 kr till äldsta, 400 kr till yngsta tjejen och 800 kr för pojken, varierande hur väl jag håller den, men passar på när det är något fint på rea så samlar även kläder i 1-3 storlekar framåt. När vi är föräldralediga så drar vi ner på sparandet till barnen, annars är tanken att det är 200 kr per månad och barn just nu. Mer kanske när vår egen buffert är stabilare. Jag är en spara så har inte så mycket fickpengar för egen del, mest fika på öf, sambon slänger mer pengar på dricka, godis, snus mm. Oftast blir det jag som betalar presenter till de yngre kusinerna och kläder ca en gång per år till hans dotter så hon har 3-4 t-shirts och leggings per säsong. När hon bor här längre över sommaren får hon ta med lite kläder från mamman. När jag jobbar (90%, sambon heltid) kan jag spara flera tusen trots liknande löner och han får knappt något över.
Ser man till barnens budget så täcker barnbidraget och underhållet det mesta av den äldstas utgifter med förskola, mat, kläder mm, ej vab så klart. Till mellandottern får sambon skjuta till halva förskoleavgiften, annars täcker barnbidraget blöjor, kläder, sparande, viss mat. Yngsta har ju bara kläder och lite på apoteket just nu. Hur mycket barnens mat kostar orkar vi inte ens räkna på, men ekonomin går oftast ihop oavsett så det är ointressant.
De är 6 och 4 År gamla och bor varannan vecka. De delar på barnbidrag. Vi får alltså ett barnbidrag. Helst hade jag velat ha en delad ekonomi med den jag bor tillsammans med, men i detta fallet känns det fel att jag ska betala för hans barn med större kostnader... Men hur ni lägger upp det låter mycket rimligt. Då gör man ju och prioriterar sina pengar på sitt eget vis eftersom du skriver att du sparar mer än honom. Hur mycket skulle du anse är rimligt i matkostnader från båda parter när han har två tidigare barn varannan vecka och jag inga barn?