Himla intressant ämne detta. Så intressant att jag var tvungen bidra med mina tankar. Speciellt när jag själv skulle kunna se mig som en framtida sugardad.
Jag ser mig som en generös person. Har nog alltid genom livet gillat att bjuda andra då saker som de själva kanske inte kan unna sig själva. Förr handlade det nog mest om att bjuda på restauranger, drinkar, låna ut bilen, en hotellnatt, kaffe på stan och liknande. Med åren har min ekonomi blivit bättre. Saker jag gjort de senare åren är: köpt en bil, bjudit på resor, betalat av ett lån etc. Inget av detta handlar om sex utan det har varit att hjälpa vänner och familj. Jag får ut något av det och jag ser det säkert som ett sätt att kunna bli ihågkommen som en generös person. Visst, det är patetiskt argument men jag är nog långt från unik att ha detta beteende. Vissa av oss har helt enkelt ett behov att få hjälpa till och detta är ett sätt att göra det på.
Så från mitt perspektiv kan jag absolut förstå relationen mellan personer som önskar att hjälpa andra och personer som är i behov och som kanske gillar att känna sig uppvaktade med något om de själva inte kan unna sig. Min poäng är att drivkraften för den som ger behöver inte vara att begära motsprestationer, tex i form av sex. Som en ytterlighet: jag donerar pengar till fattiga på veckobasis. Jag förväntar mig inte få tillbaka något från någon fattig.
So far, so good.
Är det här med sugardad kanske något helt annat än en som vill ge och en som behöver? Ja, absolut. Det är klart det finns inbyggda förväntningar. Men kan man verkligen likställa med prostitution?
Jag kan absolut se mig själv chatta, maila, skypa, med en glad, trevlig, attraktiv tjej/kvinna som kan berika mitt liv. Jag bor i USA och reser till Sverige någongång i kvartalet och bortsett från att jobba är det ganska tråkigt. Skulle jag då gilla att det finns en person som jag redan känner som gärna hänger med mig när min jobbdag är över? Absolut! Skulle jag betala för allt vi gör tillsammans? Självklart! Om hon behöver lite extra fickpengar. Skulle jag då hjälpa henne? Kanske! Om hon erbjuder att hänga med till hotellrummet. Skulle jag då säga ja? Utan tvekan ja!
Ok, är detta nu helt plötsligt prostitution? Inte helt självklart, tycker jag.