• JohannaSaGo

Dödsångest

Hej! Vart ska jag vända mig. Är 26år och lever ett rätt så normalt och hälsosamt liv. Men jag plågas av en rädsla att drabbas av cancer. Har sån ångest ibland när jag hör att 1 av 3 får cancer. Och hör även Om kompisars kompisar som blir drabbade/förlorar någon.

Läser mycket självbiografier om olika sjukdomar och även dokumentärer. Tycker dt är intressant samtidigt som det gjort mig rädd..

Varför händer det inte mig eller någon som håller mig kärt? Är så rädd.

Dessa tankar får mig att stressa över at vilja ha barn nu ifall jag blir sjuk och inte kan få drt senare.

Borde jag prata med någon om detta eller är det fler som har så här..

• Svar på tråden Dödsångest
  • Anonym (ojoj)

Du bör def. prata med nån om detta.....

• Jag är bara jag

Ja,du borde söka psykologhjälp. Och slänga alla hälsoböcker och biografier ifall de stressar dig. Och sluta googla! Google är många gånger vår värsta fiende.

• JohannaSaGo

Tänker att om jag inte googlar missar jag kanske viktiga symptom. Känner mig samtidigt larvig som skulle uppsöka psykolog. Tänker att det finns folk som har mer "riktiga" problem. Hur kommer man i kontakt med psykolog? Fixar man det själv privat?

• Jag är bara jag
    JohannaSaGo skrev 2016-01-11 21:36:57 följande:
    Tänker att om jag inte googlar missar jag kanske viktiga symptom. Känner mig samtidigt larvig som skulle uppsöka psykolog. Tänker att det finns folk som har mer "riktiga" problem. Hur kommer man i kontakt med psykolog? Fixar man det själv privat?
    Blir du sjuk lär det märkas. Och i din ålder är risken för nåt allvarligt inte stor. Lägger man på om du sköter din hälsa finns det ingen anledning alls gå runt och tro att du ska dö före 30.

Du kan börja med ett besök på vårdcentralen. Där finns oftast psykolog och kurator, annars får du remiss till sjukhuset. Och vadå "riktigt" problem? Du offrar mycket tid och energi på detta så det är väl klart att det är ett riktigt problem! Det finns ju privata psykologer/terapeuter också, men enklast är ju att börja på V.c.
Svar på tråden Dödsångest