Inlägg från: Anonym (Ledsen!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen!)

Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!

Blir så jävla avundsjuk, förbannad och ledsen på folk som har lätt som en plätt att bli gravida. Vi andra då, som inte ens får en jävla ägglossning!? Mår så dåligt. Alla mina vänner, bekanta och familjemedlemmar är gravida eller har barn. För enligt många jag pratat med så är det SÅ enkelt att bli gravid! Dom har till och med försökt att välja kön på barnet och vilken månad dom vill föda i! Själv skulle jag bli OTROLIGT glad av att bli gravid. Vem bryr sig vilket kön det är eller vilken månad hen föds i bara man blir med barn!!! Min sambos mamma valde att bara ha sex EN gång per år med både min sambo och hans syskon bara för att hon ville föda i en viss bestämd månad på sommaren så dom skulle kunna fira sina födelsedagar ihop! HUR sjukt!? 

Varför just jag? Jag är hyfsat ung, är kärnfriska och tränade både jag och min sambo, får alltid min mens efter exakt fyra veckor som alltid varar i fyra dagar. Jag fick det till och med direkt efter flera år av pillerknaprande. Har heller aldrig några mellanblödningar men vart är ägglossningen då? Jag har ALDRIG fått ett utslag på ÄL-stickorna. Det är nästan helt vitt förutom det starka kontrollstrecket. Jag har heller aldrig fått ÄL-sekret... Varför... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (.) skrev 2016-01-11 11:43:50 följande:

Jag har aldrig fått ett utslag på ÄL-test heller. Körde det nitiskt i flera månader. I två omgångar. Blev med barn ändå, båda gångerna, trots att det inte gav några utslag för ägglossning. Det var ägglossning ändå, uppenbarligen.

Väntar ni på att ÄL-testen ska ge utslag, eller ligger ni järnet hela tiden för att maximera chanserna? När vi bestämde oss för att satsa ordentligt (oj, en ordvits), så låg vi med varandra 3 ggr om dagen i flera veckor i sträck. Och jag låg med höften högt i en halvtimme efter varje samlag, för att det skulle öka chanserna.

Blev du gravid när ni hade sex så ofta?

Vi har sex varannan dag genom hela menscykeln. Jag får inte ens ÄL-sekret. Vad är felet liksom...? 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (.) skrev 2016-01-11 11:56:04 följande:
    Ja, jag blev gravid på första, första och andra försöket när vi gjorde så. Vi hade verkligen medvetet intensivsex ofta för att maximera chanserna. Karln mådde nästan dåligt av det till slut, men det var det värt.
    Hade vi väntat på att ÄL-stickorna visat ägglossning, så hade vi väntat förgäves. Jag har aldrig haft ÄL-sekret eller något annat som indikerar ägglossning, men uppenbarligen hände det ju något ändå.

Har du gjort någon utredning? Om din magkänsla säger att något är fel så är det bättre att söka hjälp tidigt än sent. Vissa har ju få ägg och behöver hjälp för att få till befruktningen. Förstår att livet känns jätteorättvist för er! Jag blev gravid men fick missfall den första gången och gick under isen fullständigt. När man väl får sig efterlängtade barn, oavsett hur det går till, så brukar mödan kännas värt det.
    Ska till en gynekolog nästa vecka. Hoppas att jag får hjälp... Känns som att något är fel men vet inte vad när mensen är så klockren. :( 

Kan oro skjuta upp ägglossningen? För enda sen vi började försöka har jag oroat mig varenda dag. Jag sitter och googlar symtom stup i kvarten och mår till och med illa av min oro. Men då borde väl oron skjuta på mensen också? För det har den inte gjort. 

Känns som att alla mina vänner kommer bli med barn innan mig. Så sitter jag där ensam sen... :( 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (Bitter?!) skrev 2016-01-11 12:34:18 följande:

Oj snacka om bitter. Livet är orättvist. Jag har 4 barn varav 3 är oops barn och har nu blivit gravid igen av en slump, vi slarvade med skydd en gång och oj jag blev gravid. Men nej jag tänker inte på er "stackare" som inte blir gravida lika lätt. Jag blir det och det är både negativt och positivt.

Vem är bitter här? Jo du. 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (:)) skrev 2016-01-11 12:36:27 följande:

Hur länge har ni försökt?

Mitt råd, jag vet att det är as klyschigt! Är att inte gå runt och lägga för mycket fokus på det.

Att sitta och tänka och oroa sig är en stress som kan bromsa upp hela processen.

Mitt ex och jag försökte få barn i 1.5 år utan att det gick, TROTS att jag hade ägglossning och vi låg som kaniner under ägglossningen. Till slut fick jag domen PCO och lite annat skit efter att vi startade en utredning (man måste försökt i minst ett år för att få en utredning) och skulle påbörja IVF då man ansåg att mina chanser var i princip obefintliga att få barn naturlig väg. Jag var 22 år. Inte kul! Vi separerade dock innan vi hann påbörja försöken.

Jag träffade en ny man och med mina diagnoser så var jag helt övertygad om att det blir IVF för oss också om vi vill ha barn. Tjoff i medaljongen! Efter 4 månader var jag gravid på helt naturlig och är nu i 20e veckan.

Med stor sannolikhet, för att jag inte fokuserade på barnaskapandet och inte längre la all min vakna tid till att fundera på varför det inte går.

Jag vet att det är skit jobbigt och man blir förbannad på alla som säger åt en att inte tänka på det och inte fokusera på det, men jag tror att man måste försöka släppa tyglarna lite. Kroppen blir stressad av det och kan helt enkelt blockeras. Inte ovanligt.

Håller tummarna att det snart tar sig för dig :)

Är så otroligt svårt att inte tänka på det. Samma sak när jag upptäckte en knöl i bröstet och jag fick PANIK. Jag får tvungen att kolla upp det direkt. Jag kunde inte ens arbeta bara för att jag mådde så pyton. Jag vill knappt inte göra någonting nu heller trots att jag måste. Har fruktansvärt dåligt tålamod, speciellt när det handlar om kroppen, jag blir så rädd och nojig. 

Kanske jag ska gå på massage, yoga eller något annat som kanske gör att jag slappnar av? Eller hålla mig sysselsatt hela tiden trots att det blir svårt att inte tänka på det. 

Vi har försökt ett tag, men inte så pass länge att man kan få hjälp tror jag. Men det jag oroar mig mest över att inte ÄL-testen visar positivt eller att jag har ÄL-sekret. Känns som något är fel på mig. Jag vet att det kan ta tid att bli gravid. Men när man kanske inte ens har ägglossning känns det helt plötsligt hopplöst och ännu svårare... 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (Bitter?!) skrev 2016-01-11 12:41:45 följande:
    Vadå jag? Det är ju du som är bitter för att jag och andra kan bli gravid när vi vill(och inte vill) jag kan också planera när jag vill att barnet ska födas. Nu har vi inte gjort det men eftersom det räcker att ha sex en gång kring äl för att jag ska bli gravid så hade vi kunnat planera det. Kan tillägga att jag blir gravid på första försöket också.
    Grattis till dig för att du har så enkelt för att bli gravid! Tror alla som vill ha barn skulle önska det. Så grattis :) 
  • Anonym (Ledsen!)
    Fia 28 skrev 2016-01-11 12:40:48 följande:

Strunta i några stickor och ha regelbundet sex istället. Har ni försökte i över ett år så sök hjälp. Stress och oro kan absolut påverka menscykeln.

Tack för tipset. Får nog bli så. Måste sluta tänka på det så mycket och slappna av istället. Jag ska inte köpa fler ÄL-tester heller då jag blir ännu stressade av dom... Måste man ha ÄL-sekret? Dock så har jag ju varit lite dum och pillat på livmodertappen också och den är alltid hård och stängd... 
  • Anonym (Ledsen!)
    LaFontaine skrev 2016-01-11 12:55:24 följande:
    Ja, man blir lätt lite bitter när man försöker få barn utan att lyckas. Då är det skönt att få kräkas ur sig lite frustration och sorg ibland. Helst utan att få inlägg som ditt upptryckt. Kul att du blir gravid. Grattis. Jag har läst TS ett par gånger och ser inte att hon ber dig tänka på oss "stackare" som inte blir på smällen hur som helst. Däremot känns det rätt osmakligt att uttrycka sig som du gör. Kul att ni blir gravida på första försöket, på ett samlag. Att berätta det för oss som stått på huvudet och snurrat motsols för att bli på smällen känns väl ändå tämligen onödigt, tycker du inte det?

TS, det är oerhört frustrerande att inte lyckas bli gravid. Inte minst när omgivningen blir det hur som helst, gärna flera gånger om. Vi är utredda, utan att man kunnat hitta några fel. Gravida blir vi ändå inte, så nu blir det IVF för vår del. Visst är det spännande och pirrigt, men likafullt ångestladdat. För tänk om det här inte heller går? Men jag vill också skicka med att min gynekolog menade på att ÄL-stickorna är pengar i sjön. De stämmer inte alls alla gånger. Många gånger ger de inget utslag fastän ägglossning varit. Andra gånger ger de utslag, utan ägglossning. Inget att ha alla gånger med andra ord!
    Tack för ditt svar! Angående ÄL-testerna så blev jag nu lite mer lugn efter att ha läst det du skrivit, tack. Som tur är kan vi få bra läkarhjälp i Sverige när det väl är dags. Men det är inte kul att behöva ta sig ända dit. Längtan är ju så stor... 

Och jag håller med dig om att ibland behöver man få kräkas ur sig sånt man mår dåligt av... För det kändes faktiskt lite bättre efteråt. 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (mammamu) skrev 2016-01-11 13:22:47 följande:
    Hur tänkte du att tappen ska kännas då? När jag inte är gravid är den definitivt hård och stängd hela tiden. Den kan sitta lite olika högt i slidan, men den är stängd. Mjuk blir den inte riktigt förrän det är dags att föda för min del...
    Hur kontrollerar du om du har äl-sekret? Jag kollar mitt sekret varje dag under menscykeln (och använder det som preventivmetod). Blir typ morgon och kväll. Antingen om det kommer ut på papperet när jag torkar mig, eller så för jag in ett finger och testar genom att peta uppe vid tappen. ÄL-sekretet är spermieledande, och hjälper spermierna upp, det vanliga vita är som en grind som stänger till.

Stickorna skulle inte jag lita blint på. Hur ser killens spermier ut? Spermiekvaliteten hos män har ju sjunkit rätt rejält de senaste årtiondena, och det är lika vanligt att det är killen det är fel på som kvinnan.
    Jag tror att tappen alltid ska vara hyfsat hård och stängd förutom när man har mens, ägglossning eller är nära att föda. För då tror jag att den är mjuk och öppen så att mensen kan komma ur, spermierna åka upp i hålet och för att barnet ska kunna komma ut såklart. 

Jag kollar mina flytningar flera gånger varje dag. Jag hoppas på att få trådiga genomskinliga flytningar, men icke. När jag borde ha ägglossning har jag istället lite klibbiga, genomskinliga och lite mjölkiga. Det går att bygga en pytteliten bro utav det "vita". 

Hans spermier ska tydligen vara mycket bra enligt ett hemmatest. Men antar att en läkare borde svara på det istället. 
  • Anonym (Ledsen!)

Tack för era välformulerade och omtänksamma svar! 

Ja, jag är glad över att man kan få bra hjälp här i Sverige när man väl får det. Så förhoppningsvis blir jag gravid någon dag i alla fall.

Ska försöka hålla ut. Om man får hjälp efter ett år så borde vi få det snart och någon månad hit eller dit klarar jag nog. 

Det som är jobbigt är tanken på att "tänk om jag aldrig får något barn". Om jag hade vetat till hundra procent att jag får det någon dag så skulle jag nog bli lugnare. Men troligtvis så kommer den dagen för mig också. 

Man blir också ledsen och avundsjuk när ens vänner eller bekanta går förbi en tidsmässigt och blir gravida. Känner mig så ensam. Men man ska ju inte skaffa barn bara för att andra gör det, utan för att man vill det själv. Många i min by skaffar nämligen barn mycket för att deras kompisar gör det och sån vill jag inte bli. Jag försökte redan med att bli gravid när inte så många utav mina vänner ens hade börjat försöka. Så det är det som gör mig ledsen också. Man borde börjat ännu tidigare... Men nu är det som det är, det går inte att spola tillbaka tiden. Vi har gått om tid kvar. 

Önskar att vi som så gärna vill ha barn kunde få det direkt... Det var till och med jobbigt att bara vänta första månaden på att se om man fick sin mens eller inte. Dock så visade ÄL-testerna aldrig positivt. Alla streck var likadana, svagt rosa. Använder aldrig sånna test igen där man får tyda och spekulera i varför linjen visade si och så bara för att få hopp om ägglossningen... Kanske ska prova Clearblue's digitala test som visar ens fyra fertila dagar istället. 

• Anonym (Ledsen!)
    Anonym (C) skrev 2016-01-12 11:35:55 följande:

Strunta i stickorna och ha samlag ca var tredje dag hela perioden

Japp, får bli så.

Angående ÄL-flytningar... Endel har dom, endel inte. Jag tror inte att jag har dom. Åtminstone inte så pass mycket så att jag kan få ut dom på fingret. Men kan man inte ha dom för det, bara att dom inte syns? Att dom liksom är där uppe? För när jag borde ha ÄL enligt kalendern så är mina flytningar liksom både mjölkiga och slemmiga. Jag kanske inte bara får ut dom på fingret... Eller så har jag inga. Men har läst att man kan bli gravid ändå. Dock så är inte livmodertappen öppen heller vad jag kan känna, men den kanske inte behöver vara öppen märkbart? (Vet att jag inte borde pilla på den, men svårt att låta bli när man vill se hopp...) 
  • Anonym (Ledsen!)
    straw2008 skrev 2016-01-12 11:46:36 följande:

Jag är en av de som blir gravid bara man tittar på mig. 

Hur vill du att jag ska bemöta dig ? För att det ska kännas så bra för dig som möjligt? 

Med förståelse bara. För saker och ting är som dom är. Man är varken bättre eller sämre som människa om man har svårt eller är lätt för att bli gravid. 
  • Anonym (Ledsen!)
    Anonym (Ledsen!) skrev 2016-01-12 11:50:32 följande:
    Med förståelse bara. För saker och ting är som dom är. Man är varken bättre eller sämre som människa om man har svårt eller är lätt för att bli gravid. 
    Måste bara lägga till en sak. Det finns mycket människor vill ha i livet. Man kan inte få allt och i många fall får man nöja sig med det man har. Man får försöka vara positiv för det man har. Det finns ingen anledning till att klanka ner på andra bara för att dom har något man själv har och tvärtom. För det kommer alltid finnas saker man vill ha. 

Jag blir inte gravid bara någon tittar på mig, men jag har allt annat jag kan önska mig. Livet är som det är och man ska bemöta varandra med respekt och förståelse.
    Det finns för- och nackdelar med allting. 

Ingen behöver tycka synd om mig. Men jag har lärt mig, och varit med om folk som påpekat att dom har lätt att bli gravida bara för att man själv ska må dåligt. Men jag mår inte dåligt av just det. Jag tycker bara synd om personen som har ett sånt tråkigt liv som måste påpeka det för mig. Man får lära sig att älska det man har, för livet är alldeles för kort för att ödsla onödig energi. 

Så tycker jag att man ska bemöta varandra, vare sig man har lätt eller svårt för att bli med barn. Alla människor har brister och det kallas att vara mänsklig. Ingen har allt man kan önska sig. Och ibland behöver man få skriva av sig för att bli "back on track" igen. 

Med andra ord, du behöver inte bemöta mig på något speciellt sätt. Bara med respekt som man ska behandla alla folk med. 
  • Anonym (Ledsen!)

Jag tror att jag precis för första gången upptäckt mina egna ÄL-flytningar! Dom är exakt såhär:

Nu kanske ägglossningen snart kommer!

Och jag håller med er, allt kan inte vara enkelt nej. Men jag har nog haft väldigt mycket tur i annat. Det senaste har man haft sex för sakens skull men idag kände jag att jag bara ville mysa med min fina sambo och visa min kärlek. Barn får väl komma när det kommer, men en dag vet jag nästan att hon/han dyker upp med tanke på all hjälp som går att få. Så tack för era tips! Dom fick mig verkligen på andra tankar. 

• Anonym (Ledsen!)

Kolla vad jag fick idag! Skrattande

Stämmer bra med att jag kunde dra ut flytningen 10 cm igår mellan fingrarna. Hade även öppen tapp och har ont som svag mensvärk. Nu ska vi mysa på!

Känns skönt. För jag är så kontrollerande och måste hålla på och analysera hela tiden. Hoppas det går över den dagen jag blir läkare. Kanske ska satsa på att bli gynekolog, för oj vad jag har lärt mig det senaste efter allt googlande... Flört 

Trots att jag studerar och har en sportkarriär som går mycket bra så har jag inte kunnat sluta tänka "jag kommer aldrig få någon ägglossning". Men nu, för första gången, så är jag väldigt säker på det. Så för min del har det i alla fall inte hjälpt att vara upptagen för att sluta tänka på det. Jag har stressat och oroat mig som en liten besatt.

Jag som även varit och besökt Auschwitz/Birkenau och fick det berättat för mig att kvinnor blev våldtagna där och sedan fick föda i den hålan... Fy fan säger jag bara, *spyr*. Så jag tror inte vi ska gnälla över att vår stress och oro kan påverka fertiliteten. Det är nog andra faktorer som spelar roll, som man själv inte kan göra något åt. Att käka rosenrot hjälper förmodligen inte heller. Folk vill bara tjäna pengar på det. Man kanske lurar hjärnan så det som sänder ut vissa signaler, vad vet jag, men själva rosenroten hjälper nog inte så himla mycket. För det är ju tack vare våra signaler i hjärnan som gör att vi får ägglossning och mens. Förhoppningsvis kan jag kanske forska på det en dag, för det finns så mycket vi inte vet om än och det är ju så intressant!

Nu är det ju inte säkert att jag blir gravid bara för att jag har ägglossning. Men jag kan alltid hoppas. Räckte med detta för att jag skulle bli lite gladare!

Svar på tråden Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!