Inlägg från: Anonym (Förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtvivlad)

Separation, bodelning fastighet, sambos.

Har nyligen separerat från ett elvaårigt samboförhållande.

I nio år bodde vi i ett hus som byggdes i syfte att bo och vad jag trodde äga gemensamt.

Förutom bostadshuset så finns ett vidbyggt garage och en verkstadsbyggnad på marken.

Min fd sambo fick marken som gåva av sin far.

Vi ha gemensamt tagit lån på alla byggnader och vår lånehistorik är lång och knepig.

Jag har helt och hållet låtit min fd sambo sköta kontakten med banken och har litat på honom i det. I tron om att han funnit det nödvändigt stt göra justeringar i våra lån har jag godtroget skrivit på de dokument som han kommit hem med.

Han har en kontantinsats på fastigheten som vi skrivit ett avtal på.

Han har erbjudit mig en summa pengar som "skifteslikvid" och ett avtal att skriva på.

Jag har begärt bodelningsförättare hos tr.

Det ska nu visa sig att mitt x gått till ett eget ombud och skickat in en skrivelse gällande vårt mål där han inte erkänner mig som ägare till fastigheten då han ensam äger marken.

Det enda vi haft gemensamt där är att vi haft bostadshuset som gemensam bostad, enligt honom.

Han påstår att jag inte betalat en krona på fastigheten. Men vi har haft ett gemensamt konto där räntan dragits i från. Som vi båda betalat pengar till.

Han har jobbat 100 % och varit egenföretagare, vilket innebär att han kunnat spara en hel del pengar åt sig själv.

Jag har jobbat 75 % för att kunna ta hand om hemmet.

Hur ska en bodelningsförättare förhålla sig till vår situation?

Svar på tråden Separation, bodelning fastighet, sambos.