Inlägg från: Biting the Sun |Visa alla inlägg
  • Biting the Sun

Skrumplever?? Frågor

Att någon blir "märklig" eller har hallucinationer (för så tolkar jag ditt inlägg) kan ha många orsaker, en del alkoholrelaterade, andra inte. Jag är läkare, och tänkte att jag kan passa på att svara. Vårdpersonal tenderar ibland att behandla missbrukare/fd missbrukare lite styvmoderligt och missbrukarna själva är ju inte alltid så peppade på att få höra "sanningen" om hur missbruket kommer påverka deras hälsa, så jag förstår att ni sitter i en jobbig sits som anhöriga när ni behöver få mamma att söka vård.

1) Ja, leversvikt kan ge förvirring som kan yttra sig som hallucinationer mm. Att levern skrumpnar kan ske under lång tid utan att ge symtom, och funktionen hos levern att rena bort gifter kan minska under samma tid - dock kommer det en gräns då den inte renar bort gifter i samma takt som de produceras, och då kommer symtom uppstå. Eftersom själva skrumpnandet av levern inte ger symtom så kan det alltså upplevas som ett väldigt plötsligt insjuknande eftersom man inte märkt något alls tidigare. Detta är ett farligt tillstånd och går att upptäcka med blodprover (om det pratas om att ta "blodprover" eller "leverprover" lite allmänt sådär, så be att man inkluderar PK-INR och Albumin som visar på leverns funktion)