Inlägg från: Biting the Sun |Visa alla inlägg
  • Biting the Sun

Skrumplever?? Frågor

Att någon blir "märklig" eller har hallucinationer (för så tolkar jag ditt inlägg) kan ha många orsaker, en del alkoholrelaterade, andra inte. Jag är läkare, och tänkte att jag kan passa på att svara. Vårdpersonal tenderar ibland att behandla missbrukare/fd missbrukare lite styvmoderligt och missbrukarna själva är ju inte alltid så peppade på att få höra "sanningen" om hur missbruket kommer påverka deras hälsa, så jag förstår att ni sitter i en jobbig sits som anhöriga när ni behöver få mamma att söka vård.

1) Ja, leversvikt kan ge förvirring som kan yttra sig som hallucinationer mm. Att levern skrumpnar kan ske under lång tid utan att ge symtom, och funktionen hos levern att rena bort gifter kan minska under samma tid - dock kommer det en gräns då den inte renar bort gifter i samma takt som de produceras, och då kommer symtom uppstå. Eftersom själva skrumpnandet av levern inte ger symtom så kan det alltså upplevas som ett väldigt plötsligt insjuknande eftersom man inte märkt något alls tidigare. Detta är ett farligt tillstånd och går att upptäcka med blodprover (om det pratas om att ta "blodprover" eller "leverprover" lite allmänt sådär, så be att man inkluderar PK-INR och Albumin som visar på leverns funktion)

2) Alkoholism kan ofta ge brist på vitamin B1 (tiamin). Det kan låta banalt med vitaminbrist, men just tiaminbrist är ett tillstånd som kan ge akut förvirring, problem med balansen, hallucinationer mm. Detta kan ge kvarstående symtom, och ju snabbare man behandlar desto bättre! Det finns inga prover att ta för detta, och i praktiken brukar helt enkelt alla alkoholister som söker akut vård få en spruta med en B-vitaminblandning i skinkan oavsett vad de söker för, för säkerhets skull. Får ni inte med mamma till sjukvården så köp ut tabletter Oralovite på Apoteket, som hon ska ta tre om dagen av. Så länge hon fortsätter att dricka alkohol så bör hon fortsätta med tabletterna.

3) Bara för att man är missbrukare så beror inte alla ens symtom på missbruk. Förvirring och hallucinationer kan bero på andra saker, och hittar man ingen tydlig orsak i blodprover, eller om hon inte blir fantastiskt förbättrad av Oralovite, så ska man göra ngn form av hjärnröntgen för att utesluta att det inte finns någonting där som ger symtom (behöver inte vara just en hjärntumör, men det ska förstås uteslutas också).

Hoppas du har fått lite hjälp av detta! Lycka till med mamma och med kontakten med vården, hoppas ni får tag på en vettig läkare som har något annat att säga än "sluta dricka så blir nog allt bra", för sådana uttalanden brukar inte hjälpa speciellt bra.

/Sofia

Svar på tråden Skrumplever?? Frågor