plötslig födoämnesallergi
Sonen på snart 6 år har alltid haft problem med förstoppning.
Vi har tagit flera glutenprover, testat komjölkproteinfri kost, pricktester osv osv men inte hittat något.
Igår var han på toaletten och bajsade 4 gånger under kvällen vilket i sig inte är ovanligt.
Han har bajsardagar som vi kallar det men på natten vaknar han med ont i magen och gråter.
Ringer 1177 och de ber mig avvakta vilket känns ok. Han somnar om men vaknar senare och har fortfarande ont i magen.
Jag ringer då till VC och ska rådfråga och under tiden som jag väntar på att de ska ringa upp börjar han klaga på att det gör ont i munnen och tar sig mycket där.
Han blir dessutom mycket täppt i näsan och grötig i halsen
Ringer då senare till tandläkaren och de säger att det mycket väl kan vara 6-årständerna som är på väg och att det kanske är därför magen krånglar.
Efter att ha pratat med VC bestämmer vi för att avvakta men skulle magsmärtan komma tillbaka skulle vi höra av oss.
Det går en stund och jag tycker mig se att hans läppar är lite svullna, ringer ner till grannen som kommer upp för att ge sin bedömning av läpparna vilket hon också tycker att han är. Han har även blivit svullen om kinderna och jag ringer återigen till VC för att rådfråga och vi får nu rådet att de bör kolla på honom. Där säger läkaren direkt att hon misstänker en allergisk reaktion och vill att vi går till barnakuten för observation några timmar.
Sagt och gjort vi går dit och de gör lite undersökningar och konstaterar precis som VC att det verkar vara någon form av allergi.
Efter en aerius har mycket av hans symptom lagt sig men får även betapred.
Remiss ska skickas till Allergimottagningen för vidare utredning men det jag nu undrar över är hur plötsligt allergi kan komma?
Att man kan få det senare vet jag men har någon varit med att de bara kommer från en dag till en annan?
Han har autism och är relativt selektiv med maten men det han har ätit under torsdagen och fredagen är
Kycklingkorv
Makaroner
Bröd med smör och sylt
Hamburgertallrik varav han enbart åt pommes friten och pyttelite av brödet som hade sesamfrön på sig
Ketchup
Jordgubbkräm
Mjölk
Oboypulver
Som sagt han hade tydliga allergisymptom men vad sjutton reagerade han på?
Kom med tips och förslag.
Bilden visar skillnad på hur han ser ut egentligen.