Inlägg från: Migas |Visa alla inlägg
  • Migas

Graviditetspenning - beslut

Hej, 
    Jag har ansökt om graviditetspenning från och med 18 januari, men jag har ännu inte fått något beslut om huruvida det kommer att beviljas eller inte och jag är inte heller helt säker på att jag kommer att hinna få besked senast den 15. Jag är lite osäker på hur jag ska hantera denna situation, då jobbet börjar kännas riktigt jobbigt, men samtidigt känns det jobbigt att ha gått hem och trott att det kommer gå igenom men sen blir man nekad. 

Så därför undrar jag lite om hur ni hade resonerat i denna situation? Hade ni gått hem och hoppats att det blivit beviljat? hade ni tagit ut semester eller jobbat fram till beskedet kom? Eller hade ni försökt få igenom en sjukskrivning istället? 

• Svar på tråden Graviditetspenning - beslut
  • Migas
    Eleonor01 skrev 2016-01-07 21:56:22 följande:
    Om du har ansökt då e du ju avstängd från din chef eller hur? Då går du hem för du får ju inte jobba för honom. Om Du inte blir beviljad så får du plocka ut mammadagar from 60 dagar innan födsel. Ring fk å kolla m dem
    Jag har ansökt från den 18 januari p.g.a. ett tungt jobb och att det inte finns någon möjlighet till omplacering. Så som jag har förstått det är jag varken avstängd eller förbjuden av min chef att jobba någon vecka längre om jag orkar (då man ändå får fylla i en blankett den perioden man inte kunnat jobba och skicka till FK) då det inte här helt klart med vikarie ännu.

Jo, jag vet att man får plocka ut mammadagar 60 dagar innan, men för min del så känns det som ett sista alternativ då jag gärna sparar dem till efter bebis kommit.

Tänkte jag skulle ringa till FK imorgon och åtminstone höra om det kunde säga något om vad de tror att beslutet kommer bli, så att man har något att utgå ifrån när man utgår ifrån hur man ska gå vidare.  
  • Migas
    Eleonor01 skrev 2016-01-08 03:23:05 följande:
    Arbetsgivaren fyller i avstängningen på sin lapp. Fråga honom
    Ok, jag har sett den lappen som arbetsgivaren fyllde i, men minns tyvärr inte om det stod något om avstängning i den. Jag tog tyvärr ingen kopia på den så att jag kan dubbelkolla vad som stod heller. Men får dubbelkolla det också.

Jag minns dock att jag inte fyllde i rutan om att jag är förbjuden av arbetsgivaren att fortsätta jobba på min blankett, då de ansåg att jag inte skulle göra det så vore konstigt om de fyllde i motsvarande på sin. 
    AnneliR skrev 2016-01-08 07:47:35 följande:

Ring fk och tjata! Be att den handläggare du fått ska ringa upp dig så fort som möjligt så brukar dom göra det. Får man fråga varför du sökte så sent? Jag sökte redan i v 20 tror jag för att vara på den säkra sidan och hinna få ett beslut. Kom ca 10 dagar senare. Förstår att det varit jul nu men i värsta fall har ju du gått hemma utan lön i rätt många dagar nu ifall dom nekar dig. Hoppas du får tag i nån idag! Lycka till :)

Jo, jag ska ringa FK och prata med de idag och se om de förhoppningsvis kan ge något preliminärt beslut åtminstone. 

Jag ansökte så fort jag fått moderskapsintyget från min bm i början av vecka 25, då jag tyvärr inte fick det på ultraljudet kring vecka 20. Jag kanske kunde ha frågat efter då men då det är första barnet och dålig kunskap om när man brukar få intyg och så blev det tyvärr inte så. Jag tror inte heller att det hade gjort så stor skillnad att skicka in ansökan innan jag hade det intyget i handen, då det ligger till grund för hela beslutet och de inte utrett någonting innan de fått det iaf.  

Vad snabbt du fick beslutet då . Jag skickade in mitt den 29 november och det står att det är registrerat hos FK den 30 november, så jag anser inte att jag var så sent ute trots allt. Vid närmare kontroll i kalendern så har de ändå haft fler dagar på sig nu än de 30 dagar de anger att de ska hinna svara inom, även om man räknar bort helgdagarna kring jul och nyår.  

Tror du har läst datumen fel eller något, för jag har ansökt om graviditetspenning från den 18 januari, och kommer såldes att jobba till den 15 januari (är ledig 16 - 17 januari på schemat), så kommer att ha lön till dess. Så har hittills inte gått utan lön alls men är orolig att jag kommer att behöva göra det från den 18 januari om jag inte fått svar innan nästa fredag. 

Tack för lyckönskningen  
Svar på tråden Graviditetspenning - beslut