Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

Graviditetspenning - beslut

Migas skrev 2016-01-07 21:29:03 följande:

Hej, 
    Jag har ansökt om graviditetspenning från och med 18 januari, men jag har ännu inte fått något beslut om huruvida det kommer att beviljas eller inte och jag är inte heller helt säker på att jag kommer att hinna få besked senast den 15. Jag är lite osäker på hur jag ska hantera denna situation, då jobbet börjar kännas riktigt jobbigt, men samtidigt känns det jobbigt att ha gått hem och trott att det kommer gå igenom men sen blir man nekad. 

Så därför undrar jag lite om hur ni hade resonerat i denna situation? Hade ni gått hem och hoppats att det blivit beviljat? hade ni tagit ut semester eller jobbat fram till beskedet kom? Eller hade ni försökt få igenom en sjukskrivning istället? 

Om du har ansökt då e du ju avstängd från din chef eller hur? Då går du hem för du får ju inte jobba för honom. Om Du inte blir beviljad så får du plocka ut mammadagar from 60 dagar innan födsel. Ring fk å kolla m dem
  • Eleonor01
    Migas skrev 2016-01-07 22:37:32 följande:
    Jag har ansökt från den 18 januari p.g.a. ett tungt jobb och att det inte finns någon möjlighet till omplacering. Så som jag har förstått det är jag varken avstängd eller förbjuden av min chef att jobba någon vecka längre om jag orkar (då man ändå får fylla i en blankett den perioden man inte kunnat jobba och skicka till FK) då det inte här helt klart med vikarie ännu.

Jo, jag vet att man får plocka ut mammadagar 60 dagar innan, men för min del så känns det som ett sista alternativ då jag gärna sparar dem till efter bebis kommit.

Tänkte jag skulle ringa till FK imorgon och åtminstone höra om det kunde säga något om vad de tror att beslutet kommer bli, så att man har något att utgå ifrån när man utgår ifrån hur man ska gå vidare.  
    Arbetsgivaren fyller i avstängningen på sin lapp. Fråga honom
Svar på tråden Graviditetspenning - beslut