Anonym (Kanske) skrev 2016-01-18 12:14:38 följande:
Om du skrapar på ytan så ser du nog att skuld och skam väldigt ofta är något människor utsätter varandra för högst medvetet. Oftast för att skaffa sig fördelar genom att passifiera den andra eller få dem att göra som man vill.
Vi skapar också strukturer som åstadkommer exakt det här, vid sidan av de strukturer som existerar bara genom att naturen är som den är.
Vi kan till exempel införa ett relativt betygsystem, låta barnen får reda på att alla kan få högsta betyg och få dem att kämpa för det, och sen få dem att skämmas om det går dåligt. Eller ha en tävlingsinriktad arbetsmarknad för vuxna där vi skammar de som inte lyckas så att de inte ens kan använda den frigjorda tiden för något positivt utan istället känner sig misslyckade rent generellt.
Men jag tror du drar lite stora växlar på just det här när det kommer till det sexuella systemet. Självkänsla och integritet är attraktionskällor för kvinnor, men kvinnor har massor av olika parametrar för attraktion. Dessutom, vilket är den tydligaste skiljelinjen mellan oss tror jag, så är det en fråga om hur relativt respektive absolut det sexuella systemet är. Jag misstänker att du ser det som mer absolut än det är. Om en kvinna/arbetsgivare har 10 kandidater för en tjänst så väljs en av dessa, om det finns 100 kandidater så väljs en av dessa, om det finns 1000 kandidater så väljs en av dessa. Mer så. Iden om att vi alla är snöflingor och att det finns en flinga för varje flinga är kanske vackrare men verkar inte stämma med hur verkligheten ser ut.
Manligheten, förutom de drag som är medfödda, uppstår just i den här konkurrensen som naturen skapar. Vi kan lösa matproduktion, värme, skydd och eventuellt till stor del sjukdom. Men så länge kvinnlig sexualitet finns i underskott så tvingas män ändå in i ett tävlingsinriktat system som skapar en manlighet som passar den tävlingen. Den som förlorar den tävlingen är mycket riktigt omanlig, eller "ingen riktig man" som kvinnor gärna uttrycker det, och skam och skuld ingår här för att upprättahålla tävlingen. Att vara manlig oskuld livet genom skryter få män med till exempel.
Ja, skuld och skam används i manipulativa syften. Nej, jag tänker inte att självkänsla och integritet är de två enda parametrarna för attraktion, givetvis gör jag inte det. Och nej jag tror inte det går på ett ut, kvinnor och män. Jag förstår vad som händer vid konkurrens och att kunskaper värderas högre när de kommer till användning. Jo, är bekant med nyanser och synergieffekter. Nej, jag fokuserar inte bara på män. Jag har inte skrivit hur rasism ska lösas, det är du som läser in det, och jag har definitivt inte skrivit att vi ska frigöra oss från medfödd sexualitet. Tvärtom skrev jag att den är som den är, så som vi känner till den idag dvs.
Det jag pratar om är att kunna lura den, bli medveten om att t ex styrka och mjukhet kan presenteras på flera sätt än ett, och jag pratar om individnivå. Kunskap från en person till en annan. För att man vill det.
Glaciärerna kan du släppa, där är jag inte här.