• grind

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

KillBill skrev 2016-01-12 23:38:56 följande:

Det är du som inte kan räkna...

Det är det du som uppenbarligen inte kan. Lycka till med att ersätta befolkningen med en grupp som är överrepresenterad med 23 ggr i statistiken.
  • grind
    KillBill skrev 2016-01-12 23:37:52 följande:

Du har fel. Titta exempelvis på vad som händer i grafen 2005. Samma år som lagstiftningen skärps kraftigt och väsentligt många fler saker räknas som våldtäkt så ökar också anmälningarna. Är det konstigt? Nej!

Det är betydligt större ökning 2004 än 2005 och 2006 så nej. Du ser det du vill se och blundar för trenden.

Och om nu fler sexualbrott räknas som våldtäkt så borde ju övriga sexualbrott minska vilket knappast skett. Tvärtom har övriga sexualbrott ökat nästan lika mycket som våldtäkterna.
  • grind
    Digestive skrev 2016-01-13 00:27:54 följande:

Med "(för specifikt våldtäkt)" menar jag att jag har sett statistiken för våldtäkt separat eller för all del kan ha sett exakt samma bild men inte lagt märke till det här tidigare, på grund av fokus på just rubriker med våldtäktsdomar eller vad som.

Är som sagt mosig och vill bara vara tydlig.

Den argumentation som KillBill för är typisk för vänstern i Sverige. Oavsett hur tydlig statistiken är så hittar man alltid ursäkter för att nonchalera den. Och de landar i regel alltid ut i att källan inte är trovärdig eller att det finns osäkerheter som gör att man inte kan verifiera den. Sedan kryddas det med lite personangrepp. Någon egen fakta presenteras dock i regel aldrig utan tanken tycks vara att avfärda alla fakta så att inga slutsatser ska kunna dras. Jag har samtalat på internet i en mängd frågor de senaste 15 åren så har viss erfarenhet.

Bortförklaringarna kring våldtäktsökningarna grundar sig naturligtvis i att det är en obekväm sanning som man inte vill beröra. Vi har i dagarna sett hur polisen t.o.m. gått så långt att man mörkar massövergrepp för att man är oroliga för hur det kan användas i den politiska debatten.
  • grind

Där kom väl så gott som samtliga av de ingredienser som jag tidigare talade om.

Du vet lika väl som jag att polis och BRÅ beslutat att denna fråga inte ska diskuteras. Det är en känslig fråga tydligen. GW säger att det är en viktig anledning till varför frågan hanterats så uselt. Men det gör inte de fakta som finns mindre sanna.

• grind
    KillBill skrev 2016-01-13 01:54:06 följande:

Jag är inte säker på vad det det är som ser märkligt ut men sexualbrottslagstiftningen har skärpt flera gånger från 70-talet till idag (exempelvis 1987, 2005, 2013. Under 90 talet skärptes också lagen så att det blev olagligt att köpa sexuella tjänster). Skärpningarna gäller alltså både våldtäkter och andra typer av sexualbrott därför kan du inte räkna med ett nollsummespel.

Du svarade inte på frågan. Du har pratat om denna utvidgning av våldtäktsbegreppet 2005 som förklaringvtill fler anmälda våldtäktet. Men hur kommer det sig då att även övriga sexualbrott ökar i samma takt åren efter. Rimligtvis borde de ha minskat om din teori hade varit en starkt bidragande faktor då fler sexualbrott hade rubricerats som våldtäkter.

Vad jag ser är mängder med skenargument som inte håller logiskt. Sedan finns det väl ingen som kan tro att svenskt rättssystem ska svara ärligt i dessa frågor när de själva gått ut med att de anpassar sin retorik för att inte påverka debatten. Statistiken är det vi har att gå efter och internationella studier.
  • grind
    KillBill skrev 2016-01-13 06:05:52 följande:

Det är svårt att övertyga någon som inte vill tro. Jag kommer förklara under veckan men om du själv vill veta mer, innan dess, så kan du googla efter BRÅs Sexualbrottsrapporter som ges ut med jämna mellanrum och som finns att läsa på webben.

Jag har läst BRÅ och inte ens de påstår att de inte skulle ha skett någon ökning i faktiska våldtäkter.

Sedan har du ingen förklaring och det är ju lött att förstå varför då det inte finns någon.
  • grind

Jag tror ingenting utan håller mig till den fakta som. finns. Jag har diskuterat detta ämne med dig i snart en månad och dina argument är spekulationer så att folk inte tror dig är korrekt, folk ska inte tro dig när du kommer med löst grundade spekulationer.

• grind
    KillBill skrev 2016-01-13 07:22:30 följande:

Framförallt så lyfter jag fram vad forskarnas slutsatser på området. Om jag säger att antalet våldtäkter har legat på ganska konstanta tal de senaste åren så är det en uppgift som kommer ifrån en kriminolog (och inte en egen slutsats)

Det minsta man då kan begära är att du hänvisar till denna krimonolog och inte kommer påståenden själv.

Fakta är att anmälda ökat med ca 1000 procent sedan 70-talet. Fakta är också att vissa grupper som invandrat till Sverige under denna tid är kraftigt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken.

• grind
    KillBill skrev 2016-01-14 06:50:29 följande:

Via de länkar som jag lämnat (och länken nedan) kommer du till till den mer detaljerade BRÅ rapporten. Där är statistiken uppdelad mellan män och kvinnor men också uppdelad mellan olika åldersintervall exempelvis åldersintervallet 16-24 år.

www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc51c5e2/1452520810398/2016_1_NTU_2015.pdf

Du har visat att anmälda våldtäkter inte per automatik är antalet våldtäkter. Något knappast någon tvivlat på tidigare.

I övrigt bekräftar det du presenterat att våldtäkterna ökat sedan 70-talet.
  • grind
    KillBill skrev 2016-01-14 12:02:04 följande:

Nu har BRÅ släppt helårsstatistiken över antalet anmälda brott för år 2015.  statistik.bra.se/solwebb/action/index

Antalet anmälda våldsbrott minskar i samhället och detsamma gäller sexualbrott och våldtäkter. 

Under perioden 2010 till 2015 uppgår invandringen i Sverige till ca 700 000* men detta har inte gett några tydliga avtryck i statistiken över antal anmälda brott.

Antalet anmälda sexualbrott och antalet anmälda våldtäkter ökade från år 2005 och åren därefter och det bedömmer BRÅ i huvudsak beror på den  skärpta sexualbrottslagstiftningen som trädde i kraft år 2005.

* www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/26046/(med tillägg av invandring på 160k år 2005)

Rådatan stödjer det som forskning visat. Dvs att de berörda grupperna är betydligt mer överrepresenterade vad gäller våldtäkt än våldsbrott.

BRÅs bortförklaringar har ingen trovärdighet. Dels har det svenska rättssystemet öppet deklarerat att man uttalar sig pragmatiskt snarare än sanningsenligt. Dels kommer BRÅ fram till extrema skillnader vad gäller benägenhet i att begå våldtäkt beroende på ursprung i sin rapport 1996. Fast i kommande rapporter låtsas man som att dessa skillnader inte finns.

Självklart ser man inte elefanten i rummet om man av politiska skäl bestämt sig för att bortse från den.
  • grind
    KillBill skrev 2016-01-14 22:55:35 följande:

BRÅ är tydliga med invandrare är överrepresenterade när det gäller våldtäkter så det är onödigt att diskutera. Det jag vänder mig emot är bilden som många främlingsfientliga målar upp där de får det att låta som att varje manlig invandrare är en våldtäktsman fast sanningen är att det handlar om att ytterst få invandrare som begår våldtäkt.

Det där med "varje manlig invandrare" är något du hittar på själv. Jag eller någon annan i tråden har iaf inte yttrat något liknande.

Du får gärna argumentera med de främlingsfientliga där de finns. Här lyser de med sin frånvaro.
  • grind
    Smecker skrev 2016-01-15 21:14:00 följande:

Du menar samma grind som anser att kvinnor skall sluta klä sig som slampor annars får de skylla sig själva om de blir våldtagna, och som anser att allt som inte är överfallsvåldtäkt inte är en riktig våldtäkt?

Ha ha ha

Du borde få pris för god fantasi. Och tyvärr även förtal.
  • grind
    Anonym (Obehagligt) skrev 2016-01-15 23:26:14 följande:

Söker man på grind hittar man en hel del märkliga uttalanden, som det här som jag tolkar som att du menar att killar som är vänner med tjejer är det för att de hoppas på att få knulla. Därför är vänskap mellan män och kvinnor olämplig.

Jag tycker att det är en märklig syn på människor du har, mycket märklig.

Var inte så fast i dagens Sveriges normer så slipper du uppleva det som märkligt. Det var ett konkret och korrekt inlägg jag skrev.

Vänskap betyder ju ingenting dessa dagar. Jag talade om nära vänskap och att det är olämpligt mellan könen. Främsta anledningen är att barn i större utsträckning borde få växa upp med sina riktiga föräldrar. Sedan skulle det även minska risken för våldtäkter, ja.
  • grind
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-16 09:13:51 följande:

Shit vilka fördomar. Om kvinnor väljer vettiga män som vänner så är det naturligtvis inga problem. Jag. och mina manliga vänner, har flera kvinnliga vänner och det är knappast så att vi "hoppas få ligga". Problemet är, som alltid,  kvinnor som dras till wt-killar. Vare sig dom är vänner eller pojkvänner.

Det är du som hoppas att vi lever i en bomullsvärld där barnen dessutom skulle vara idioter. Det jag säger är enkel logik.

För det första väljer kvinnor inte vettiga s.k. vänner. Du får x antal våldtäkter om varje svensk kvinna ska ha en videokväll med sin manlige vän.

För det andra är det respektlöst mot barnen när du sitter med din kvinnliga nära vän hos er på en videokväll. Barnen sitter nere och undrar vad mamma gör på sin tjänsteresa och vad som händer i TV-rummet. Tryggt för barnen? Knappast, de kan du inte lura med ditt normativa trams.

För det tredje kommer x antal av dessa nära vänskaper utmynna i skilsmässa vilket sätter barnen i klistret. Hur många ggr har vi inte hört att "jag kunde inte styra över mina känslor".
  • grind
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-16 09:33:50 följande:

Det du säger är trams. Varför skulle kvinnor inte välja vettiga vänner? Jag vet många exempel på det. Du utgår från wt-miljöer. Där stämmer det du säger. Inte annars.

Det är tröttsamt det är med människor som inte kan tänka logiskt. Nej, barnen förblir otrygga, att du vill blunda flr det är fullt förståeligt. Att det ökar antalet våldtäkter är också enkel logik då killkompisar står för ett stort antal våldtäkter.

WT-miljöer? Ha ha ha. Den var bra.

Konservativa är i regel övre medelklass och överklass. Det där med bonusbarn, skilsmässor och tatueringar håller vi oss borta ifrån. Vi har den logiska förmågan att se konsekvenserna av olika ageranden.
  • grind
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-16 09:58:26 följande:

Haha du var en rolig en. "Det håller vi oss borta ifrån".... Kan vara den roligaste kommentaren nånsin på det här forumet, Funderat på å göra en verklighetskoll nångång?

Ja du. Du menar att du inte känner till statistiken för skilsmässor. Det är ju inte direkt högutbildade som ligger på topp. Din okunnighet är dock föga överraskande.

Fortsätt du med fruckosten med din kvinnliga vän. Nu har jag inte tid med dig längre. Ska iväg med familjen. Den bestär av fru och riktiga barn.
  • grind
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 18:06:51 följande:

Utredningen om brott kommer troligtvis att läggas ned enligt polisen.Detta borde betyda att det var falska anklagelser precis som det sägs att våldtäktsanklagelser är när dessa inte går vidare till utredning och domstol.

Jag antar att du skämtar...
  • grind
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 22:43:34 följande:

Källa är väl den där polismannen som det hänvisas gång efter gång när diskussioner om våldtäkt sker, kvinnor anmäler oskyldiga män eftersom de har varit otrogna och är rädda för att det ska komma ut, de anmäler snälla killar som hämnd för att killen inte var intresserad av en relation, de anmäler för att de ska få en klumpsumma i skadestånd, allt detta gäller givetvis bara när det gäller vanliga snälla svenska killar.

Att det finns falska våldtäktsanklagelser är bekräftat. Däremot har jag aldrig hört någon som sagt att det är en stor andel.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?