Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

FDFMGA skrev 2016-01-12 18:11:01 följande:
    Klart jag accepterar din medverkan.

Nu senast kommenterade jag bara din och Konstateras uppfattningar om mig som besatt och vanvettigt hetsande. 

I övrigt har jag inga synpunkter på att ni funnit varandra - eller åtminstone inga som har med den här trådens ämne att göra mer än såtillvida att jag noterar att ämnet för tråden inte intresserar om man är en gosse som betraktar den egna naveln och finner den djup.

Nåja. jag anser att SD präglas i minst lika hög grad av en klananpassad kvinnosyn som av rasism, inte alla sverigedemokrater och inte bara sverigedemokrater, men typiskt för en sverigedemokrat är uttalandet härovan om att man borde "fylla upp flyktinglägren med kåta orientaliska tonårstjejer". Det är ju en direkt parallell på hur flyktingar som växt upp i en kvinnoförnedrande miljö ser på svenska tonårstjejer.

Men jag har som sagt inte ambitionen att diskutera dig eller Konstatera. Jag är inte intresserad - som jag brukar säga till påflugna telefonförsäljare som vill sälja kitsch av något slag.
    Nu är det så här att jag diskuterar trådens ämne, och jag fortsätter diskutera trådens ämne. Du å andra sidan verkar tro att vi löser alla kvinnoproblem genom att diskutera SD. Sexualstatistiken bland svenska män, var även mycket hög innan SD kom in i riksdagen. Ditt fokus är märkligt därav epitetet besatt. Lås oss diskutera trådens ämne. Häng på vettja!Glad
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-12 01:18:21 följande:
    Okej, där är vi inte överens. Ska man hitta lösningar måste man diskutera. Det går inte att tiga ihjäl det. Du själv har ju lösningar på hur vi minskar kvinnoförtryck, det har du funderat på. Det har inte alla och jag menar att debatten kring dessa typer måste finnas för att fler ska förstå och fundera fram lösningar. Och givetvis tänker jag inte på huruvida kvinnor förtjänas att våldtas eller, utan som sagt det första.

Andra stycket. Det beror på vad det är för åtgärder vi syftar på. Pratar vi t ex minskat flyktingmottagande pga utomeuropeiska mäns kvinnosyn så kan det vara relevant att räkna lite på vilken skillnad det kan bli. Då måste man känna till utgångsläget. För någon som inte vill ha in några i landet whatsoever är detta såklart fullständigt betydelselöst, men för de som tänker på hur många vi kan rädda vs försämring för kvinnors frihet är det relevant. Det är relevant av samma anledning som jag nämnde i första stycket. Just vad vi ska göra kring Taharrush får vi ju fokusera på Taharrush såklart.

Sista får jag återkomma till när jag är vaken.
    Absolut. Därav min kritik. De som vill ha en stor invandring är inte ärliga i sin bedömning i den här frågan. Senaste BRÅ reporten visar att fem invandrare döms för sexualbrott, för varje svensk som får en dom. 

Ärligt med det underlaget i minne är att säga. Okej, vi får en större volym sexualbrott i landet med en stor invandring, men vi hjälper å andra sidan också väldigt många människor. Här handlar det om att göra en prioritering. Jag respekterar dem som är ärliga och även står upp för en står invandring, men inte de som förskönar verkligheten. Sedan kan vi diskutera hur vi ska få ned mäns sexualbrott överlag, men naturligtvis måste vi ha alla överrepresentationer i åtanke. 
  • Konstatera
    Anonym (Kanske) skrev 2016-01-12 19:59:27 följande:
    Vilket BRÅ läser du, det finns väl bara ett. Här är deras siffror.

Andelen för våldtäkt registrerade personer visar en överrepresentation i förhållande till svenskar.

Nordafrikaner 23 gånger
    Irakier 20 gånger
    Iranier 10 gånger
    Jordanier, palestinier, syrier 9,5 gånger
    Turkar 9 gånger
    Bolivianer, peruaner, ecuadorianer 10 gånger
    Portugiser och spanjorer 6,5 gånger
    Etiopier 7,5 gånger.
    Övriga afrikaner 16,5 gånger

Jag baserar det på BRÅs brottsrapport från 2005. Det där ser helt sinnesjukt ut. Kan inte tänka mig att BRÅ är så pass detaljerade i deras rapport och överepresenationtionen känns något överdriven. Har du en länk till källan?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-01-12 20:07:15 följande:
    Digestive skrev 2016-01-12 19:23:01 följande:
    Vad bra, då kan du sluta hänvisa mig till att starta nya trådar istället för att diskutera här.

Jag ser dock enbart vad du skriver på sina håll, som det senare. Du har dock inte kommenterat den saken på något vis, ditt tidigare inlägg berör inte din, min eller vår diskussion här överhuvudtaget. Du valde att enbart slå till mot person, istället. Förstår dock om du inte är nöjd med resultatet i efterhand.

Precis som du även gör här, i tredje stycket. Jag får väl hoppas på att du iallafall blev nöjd den här gången.

Varför anser du att klaner har en sorts automatiskt dålig kvinnosyn? Du talar illa om rätt många människor genom att göra sådana utsagor; människor ifrån Skotland, södra Italien, Albanien, Japan, Syd- och Nordkorea, Ryssland, Kina, Sveriges samer och så vidare - för att inte nämna de kanske mer uppenbara, kring Mellanöstern och i Afrika.

Citatet förmedlar ingen specifik kvinnosyn. Kåta tonårstjejer finns det drivor utav och även i Orienten. Men hur lämpligt förslaget är, kan dock diskuteras och med all rätt. Varav jag föreslår att du debatterar saken med vederbörande, istället för att blott åberopa sverigedemokrater i alla ljus och sken - åt mitt håll.
    Javisst.

Diskutera gärna trådens ämne. Jag ser att Digestive  har en ingång ur sitt speciella perspektiv: "Kåta tonårstjejer finns det drivor av".

Det finns en länk till en debattartikel i den här tråden skriven av en adopterad kvinna från Asien. Hon berättar om det bemötande hon får från vissa svenska män - att hon förväntas vara tillgänglig, undergiven och att hon ofta blir kallad hora om hon inte ställer upp på att vara ett objekt för de här männens syn på asiatiska kvinnor.

Nej, det var ingen tillfällighet att det skulle vara kåta tonårstjejer från Orienten, även av skälet att en tonårstjej har så lite livserfarenhet så att de får svårt att hantera att kåta gubbar flåsar efter dem.

Vad gäller påståenden som inte har med den här trådens tema att göra så hänvisar jag fortfarande till möjligheten att starta en ny tråd. Jag är inte intresserad, men det finns säkert någon vänlig skäl som kan hjälpa till med tolkningarna.

Läste hennes artikel. Jag tar henne på allvar. Hon upplever säkerligen det hon beskriver, vilket är mycket illa. Om vi nu dock ska konstatera att asiater behandlas sämre än svenska kivnnor på en systematisk basis vore det faktiskt av värde att ha någon statistik att förhålla sig till.

Jag är naturligtvis öppen för att vissa nationaliteter är mer utsatta. Jag tror även att det kan ligga något i att asiater, kanske främst thailändskor, vietnamesiskor etc. behandlas sämre än många andra kvinnor av den anledningen att det finns en lång historia av svenska män som köper just thailändskor på semester men även tar med dem hem till Sverige. Det skänker per automatik någon sorts WT filter över dessa kvinnor och behandlingen riskerar att bli därefter. Finns även ett visst mått av amerikanisering i detta synsätt, eftersom att många upplever samma problembild i USA och i övriga västvärlden. Jag tror samtidigt inte att svenska män har samma uppfattning om ex japanskor. Många män vittnar säkerligen om att de känns som mer "exklusiva" eftersom att den japanska kulturen har väldigt hög status, samt att de kommer från ett rikare land. Kanske finns det en sådan korrelation inbyggd hos många svenska män, varav även de med ett visst typ av utseende associeras med ett visst värde? Vad tror du?

Det som är en aning problematiskt med denna artikel och att därefter dra slutsatser, är att vi måste utgå från en persons personliga upplevelser. Jag är dessutom man och behandlar alla kvinnor med lika stor respekt och kan därför inte dela med mig av några skillnader. Det här är anledningen till varför myndigheter kanske rentav ska syssla med en viss geografisk indelning i sitt statistikförande. Vore väldigt intressant att se om det fanns någon överrepresentation när det kommer till svenska män som våldför sig på asiatiska kvinnor i större utsträckning än på svenska kvinnor. Inte minst för att kunna lista ut varför detta sker.
  • Konstatera
    todo nada skrev 2016-01-12 19:43:40 följande:
    Forumets sätt och meddela att du pratar i nattmössan, den gör din text oläslig..
    Gulligt om så vore fallet, men nej! Varit pang på rödbetan från filmruta ett. 

Som alltid med andra ordGlad
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-12 21:44:26 följande:
    Ja, alltså, jag v e t inte exakt hur det ligger till. Men pratar vi en marginell ökning från det skitdåliga utgångsläget så kanske den går att täcka upp med riktade insatser.

Det uppstår en hel del frågetecken kring statistiken som sagt, men utöver det tror jag att vi är mer benägna att anmäla utländska förövare. Bara jag och mina barndomsvänner hade kunnat bidra ganska rejält till statistiken på svenskars sexualbrott, fast vi har ju inte anmält. Hade vi blivit utsatta för en utländsk man skulle vi ha känt att det fanns större chans att få igenom en dom, och vi hade haft omgivningens stöd i större utsträckning än annars. Är det däremot en omtyckt kille i en liten inskränkt håla så tar en anmälan mer än det ger. Dessutom är vi mer benägna att tycka synd om förövaren om det är någon vi kan relatera till, en anmälan får trots allt väldigt stora konsekvenser för en man.

Ovanstående är inte tänkt som anekdotisk bevisföring utan som en förklaring på hur funderingarna kring detta uppstått.

Det som får mig att luta åt att det kan bli fler sexualbrott med utländska förövare är just att de kommer från en kultur med ännu sämre kvinnosyn, och nu nyheten Taharrush, men statistiken är jag skeptisk till. Å andra sidan finns det garanterat ett mörkertal för den här gruppen med.
    Naturligtvis. Det är jobbigt att ta sig igenom den processen som en amälan om våldtäkt innebär, där din trovärdighet ifrågasätts. Det är en känslig fråga, men samtidigt förmodligen en nödvändigthet då rättväsendet och polisen bedömmer att ungefär var femte anmälan om våldtäkt är gjord på falska grunder. Detta får många, att fega ur som faktiskt utsatts för brott. Det är en problematik som är svår att komma runt och som effekt väljer väldigt många att inte ta det till domstol.

Vi måste helt klart uppmuntra fler tjejer att anmäla. Hur det konkret ska gå till, kräver omsorgsfullt planerande. Kanske hjälper det åtminstone lite att tala om detta i offentligheten? 

Angående statistiken. Ja, den är inte felfri. Det är synd. Men nog pekar allt på en kraftig överrepresentation vad gäller invandrare och sexualbrott. Jag skulle gärna haft mer detaljerad statistik att tillgå i ämnet. Exempelvis om det är någon stor skillnad mellan kristna och muslimska araber, eller svenskar beroende på samhällsklass. Det är svårt att lösa dessa ting utan att kunna se saker och ting på detaljsnivå. Jag vill dock påstå att mekaniken bakom Taharrush är alldeles uppenbar.

Men till dess får vi väl helt sonika anamma min ide om obligatoriskt filosofi och fokus på livskvalite redan från tidig ålder haha. 

Angående vilka som är lättare att anmäla än andra. Jag tror att problematiken ser ungefär likadan ut när det gäller våldtäkt av någon närstående, vilket som jag förstår även är det absolut vanligaste. Om jag får spekulera hejvilt, skulle jag kanske nästan tro att detta mörkertal är högre bland invandrare, främst p.g.a religiösa strukturer. Däremot som du säger, kan det finnas en ökad ovilja att anmäla ex svenska killar i skolmiljö eller på arbetsplatser, ofta med anledning av att svenska killar har högre status än invandrare vilket ställer högre krav på den som anmäler och dennes trovärdighet. Vi har haft ett par sådana uppmärksammade fall.

Å andra sidan, vad som sker vid segregation är att problembilden på skolor och arbetsplatser med en stor majoritet invandrar, är att samma struktur uppstår där. Därför det är viktigt med en god blandning, men så ser inte verkligheten ut många gånger och det är även här, som våra medelmåttor till politiker bla verkligen gjort bort sig allt för länge. Vilket är synd. 
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-01-12 21:58:16 följande:

Efter lite letande så hittade jag källan dvs BRÅs Rapport från 1996. Sett till hur ovanligt det är med våldtäkt så innebär överrepresentationen ganska lite.

Av hundra innevånare med Svenskt ursprung kommer årligen 99,9996 personer inte begå en våldtäkt.

Av hundra innevånare från Algeriet, Libyen, Marocko eller Tunisien (som står för den största överrepresentationen) kommer årligen 99,9908 innevånare inte begå en våldtäkt.

Det framgår  av BRÅ rapporten att felmarginalen är stor för bl.a. våldtäktsbrott i undersökningen (eftersom det statistiska underlaget är mindre för denna brottslighet). I den undersökning av brottslighet bland invandrare som BRÅ släppte 2005 är överrepresentationen för brottet våldtäkt bland invandrare mindre än i undersökningen från 1996.

Tabell i BRÅs rapport från 1996

Nu diskuterar vi våldtäkter, och det du presenterar är ingen smickrande läsning, utan är snarare en revolution för statistiken. Nu är detta en väldigt gammal rapport, vars underlag baseras på mitten och slutet av 80-talet. 

Men om vi ska utgå ex från siffran 4,6 dömda våltäktsbrottslingar per 1000 invånare, och sedan betänker att vi bara under denna flyktingsvåg tagit emot circa 120 000 män innebär det att 576 av dessa kommer dömmas för våltäkt under de närmaste åren.

Volym är viktigt att poängtera. 
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-01-12 22:03:20 följande:
    Ja, där har du en möjlig ingång. Det är naturligtvis fullt möjligt att göra en undersökning bland ett större antal kvinnor med asiatiskt utseende och jämföra deras upplevelser av hur de bemöts av svenska män med hur kvinnor med "svenskt" utseende upplever att de bemöts.  På så vis kan man belägga skillnader och i så fall gå vidare med att undersöka om bemötandet skiljer sig åt beroende på vad det är för miljöer männen vistas i eller kommer ifrån.

Ja, jag är övertygad att det finns en syn på asiatiska kvinnor som undergivna och som sexuellt tillgängliga för alla bland en del svenska män. Jag ser ingen större skillnad mellan synsättet hos en svensk man som antastar en kvinna med asiatiskt utseende på krogen men aldrig skulle göra detsamma gentemot en kvinna med svenskt utseende - och en del flyktingpojkar som anser att kvinnor med svensk bakgrund är sexuellt tillgängliga för alla men som inte ser på kvinnor med samma ursprung som dem på samma sätt.

Vill man förstå ska man jämföra likartade beteenden i olika (sub)-kulturer, inte blunda för den ena subkulturens sjuka och rasistiska kvinnosyn men förfasas och peka finger åt den andra.

Dubbelmoral är sällan någon framkomlig väg om man vill förstå.
    Nu måste vi förvisso kanske hålla isär begreppet asiater en aning, eftersom att 60% av jordens befolkning bor på denna kontinent. Men absolut. Hade gärna sett att någon gjort en sådan undersökning. Går även att komma fram till detta, genom att undersöka anmälningar och domar givetvis. Det bör publiceras. 

Det är lika illa när en man antastar en asiatisk kvinna som en svensk kvinna, precis som det är lika illa när en muslimsk man ger sig på en svensk kvinna som en muslimk kvinna. Den skillnaden jag belyst, som inte existerar bland svenska män är det som vi sett i Köln, Malmö, Stockholm, Helsingfors, Kalmar och för all del väldigt ofta i mellanöstern och norra afrika vid namn Taharrush. Det är inte per definition värre, men det är en annorlunda form av sexuellt trakasserande som också måste bekämpas med andra metoder.

Vad avser att se ned på kvinnor så appliceras det på alla typer av män. Volymen skiljer sig dock åt och även övergreppen sker mer frekvent inom särskilda kulturer och nationer, om vi ska luta oss åt mot den statistik som finns att tillgå. Vi har färre våldtäkter procentuellt sätt i Sverige, än vad vi har i ex Syrien. Frågan är då, hur detta kan komma sig?  Kan det finnas olika anledningar till varför män ser ned på kvinnor? Jag tror det. Det är exempelvis få svenska män som ser ned på kvinnan p.g.a religiösa strukturer där bestraffandet i sin tur legitimeras av religiösa texter eller ledare.

Detta bevisar bara att vissa ideer som präglar särskilda kulturer måste bort för att på så vis minimera de reella skadorna. Hur sjukt det än må låta, så har vi ändå kommit rätt långt i Sverige vad avser kvinnors rättigheter, även fast detta inte är något perfekt samhälle. Vad som är tydligt är att svenska män måste bli än bättre på jämställdhet, men vad som också är tydligt är att många kulturer först och främst måste fokusera på att nå en svensk nivå, för att sedermera därifrån börja bearbetas på samma sätt som de svenska männen.

Det handlar inte om att peka finger åt andra kulturer, utan det handlar om att belysa verkligheten. Vi svenskar kan egentligen bara ta ansvar för hur vi själva agerar, vilket också innebär att vi bör lägga störst fokus på att komma fram till hur vi ska bli bättre. Att få ned alkholkonsumtionen är en sådan faktor som skulle kunna minska antalet sexualbrott hos svenska män. Samtdigt, är jag inte lika säker på att det skulle få lika stor genomslag hos muslimska män och sexualbrott. Det här är anledningen till varför vi måste vara villia till att snacka om olika strukutrer för olika grupper av män. 
  • Konstatera
    boomstar skrev 2016-01-18 19:48:33 följande:
    Rasistfeminist.

Haha, klockrent
    Så mycket är tydligt.

Vi får inte heller glömma bort att de som ojar sig över att sverigedemokrater nu använder dessa våldtäkter som ett medel emot invandrare, samtidigt själva är precis lika stora grisar mot kvinnor.

Jag ser inte vänstern vilja prata om sin egen del i problematiken särskilt ofta. Kanske beror det på att de tror att de redan är frälsta och att det är "dem där" på högerkanten som måste vinnas över. Det är ett problem. 

Vi ser det i tråden, vi ser det överallt. Här har var och en chansen att tala om vad de ska göra för att öka förståelsen i samhället och istället förvandlas tråden till ett försvarstal i invandringens favör. 

Jag kan tycka att de män som klagar på sverigedemokraterna nyfunna passion för kvinnans rättigheter, först och främst bör väcka sin egen passion för kvinnors rättigheter. 

En generell iakttagelse som är sann. 
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?