S c h n a skrev 2016-01-12 21:44:26 följande:
Ja, alltså, jag v e t inte exakt hur det ligger till. Men pratar vi en marginell ökning från det skitdåliga utgångsläget så kanske den går att täcka upp med riktade insatser.
Det uppstår en hel del frågetecken kring statistiken som sagt, men utöver det tror jag att vi är mer benägna att anmäla utländska förövare. Bara jag och mina barndomsvänner hade kunnat bidra ganska rejält till statistiken på svenskars sexualbrott, fast vi har ju inte anmält. Hade vi blivit utsatta för en utländsk man skulle vi ha känt att det fanns större chans att få igenom en dom, och vi hade haft omgivningens stöd i större utsträckning än annars. Är det däremot en omtyckt kille i en liten inskränkt håla så tar en anmälan mer än det ger. Dessutom är vi mer benägna att tycka synd om förövaren om det är någon vi kan relatera till, en anmälan får trots allt väldigt stora konsekvenser för en man.
Ovanstående är inte tänkt som anekdotisk bevisföring utan som en förklaring på hur funderingarna kring detta uppstått.
Det som får mig att luta åt att det kan bli fler sexualbrott med utländska förövare är just att de kommer från en kultur med ännu sämre kvinnosyn, och nu nyheten Taharrush, men statistiken är jag skeptisk till. Å andra sidan finns det garanterat ett mörkertal för den här gruppen med.
Naturligtvis. Det är jobbigt att ta sig igenom den processen som en amälan om våldtäkt innebär, där din trovärdighet ifrågasätts. Det är en känslig fråga, men samtidigt förmodligen en nödvändigthet då rättväsendet och polisen bedömmer att ungefär var femte anmälan om våldtäkt är gjord på falska grunder. Detta får många, att fega ur som faktiskt utsatts för brott. Det är en problematik som är svår att komma runt och som effekt väljer väldigt många att inte ta det till domstol.
Vi måste helt klart uppmuntra fler tjejer att anmäla. Hur det konkret ska gå till, kräver omsorgsfullt planerande. Kanske hjälper det åtminstone lite att tala om detta i offentligheten?
Angående statistiken. Ja, den är inte felfri. Det är synd. Men nog pekar allt på en kraftig överrepresentation vad gäller invandrare och sexualbrott. Jag skulle gärna haft mer detaljerad statistik att tillgå i ämnet. Exempelvis om det är någon stor skillnad mellan kristna och muslimska araber, eller svenskar beroende på samhällsklass. Det är svårt att lösa dessa ting utan att kunna se saker och ting på detaljsnivå. Jag vill dock påstå att mekaniken bakom Taharrush är alldeles uppenbar.
Men till dess får vi väl helt sonika anamma min ide om obligatoriskt filosofi och fokus på livskvalite redan från tidig ålder haha.
Angående vilka som är lättare att anmäla än andra. Jag tror att problematiken ser ungefär likadan ut när det gäller våldtäkt av någon närstående, vilket som jag förstår även är det absolut vanligaste. Om jag får spekulera hejvilt, skulle jag kanske nästan tro att detta mörkertal är högre bland invandrare, främst p.g.a religiösa strukturer. Däremot som du säger, kan det finnas en ökad ovilja att anmäla ex svenska killar i skolmiljö eller på arbetsplatser, ofta med anledning av att svenska killar har högre status än invandrare vilket ställer högre krav på den som anmäler och dennes trovärdighet. Vi har haft ett par sådana uppmärksammade fall.
Å andra sidan, vad som sker vid segregation är att problembilden på skolor och arbetsplatser med en stor majoritet invandrar, är att samma struktur uppstår där. Därför det är viktigt med en god blandning, men så ser inte verkligheten ut många gånger och det är även här, som våra medelmåttor till politiker bla verkligen gjort bort sig allt för länge. Vilket är synd.