• sumot

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

FDFMGA skrev 2016-01-11 19:47:21 följande:

Intressant fenomen att vi män har synpunkter på hur kvinnor bör uppfatta våldtäkter, alltifrån inledningsinläggets  påståendet att kvinnorna får skylla sig själva eftersom de röstar på partier som anser att invandring inte är en företeelse som bör stoppas till påståenden om att kvinnor som skriver om sina upplevelser av sexuella hot eller fantasier har fel fokus.

Jag är man och har aldrig behövt känna rädsla för sexuellt våld, inte heller har jag någonsin blivit sextrakasserad, men så inbillar jag mig heller inte att jag verkligen kan förstå - ärligt talat försöker jag inte ens förstå hur det kan upplevas att vara utsatt.

Däremot kan jag utan större ansträngning känna ett djupt förakt för de hycklare som enbart kan fokusera på våldtäkter som utförs av invandrare. 

Här i tråden finns det SD-kramare som anser att kvinnor saknar förnuft och inte kan styra sina egna liv utan en mans hjälp, de finns personer som anser att kvinnor inte bör ha manliga vänner eftersom detta uppmuntrar till våldtäkt - och här förfasar de sig över att kvinnor blir sexuellt trakasserade av invandrare. Här i tråden finns det SD-kramare som när en svensk kvinna i förtvivlan skrev ett inlägg på FL där hon berättar att hennes svenske man försökt våldta henne uppmanade henne att vara mer följsam fortsättningsvis

Jag såg nyss att Borrelia är aktiv i tråden. Borrelia som i ett inlägg förklarade att min dotter borde bli våldtagen.

Ur mitt perspektiv är SD-hederskulturen upprörd över att en annan hederskultur våldtar kvinnor som egentligen borde tillhöra SD-hederskulturen.

Jag blir inte förvånad att ts anser att det är ett lämpligt straff för kvinnor som röstat på "sjuklövern" att bli våldtagna. Inte alls, hederskulturer är sig rätt lika oavsett var i världen de uppträder.

Kan du sluta dra alla som röstar på sd över samma kamm samt sluta prata nedsättande om de som röstar på det. Det är väldigt svårt eller till och med omöjligt att ta dig seriös när du inte klarar av att hålla en vuxen nivå på diskussionen. Hela ditt inlägg faller platt.
  • sumot
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-11 20:44:09 följande:

Okej nu får vi ta och sansa debatten lite va? Jag känner en lokalpolitiker som engagerar sig i flyktingfrågor. Varje dag när hon kommer till jobbet har hon mellan 40-50 anonyma mail där avsändarna tycker att hon borde straffknullas, våldtas, gangbangas, våldtas med baseballträn osv osv.  Inte bara hon själv utan även hennes döttrar ska tydligen förnedras sexuellt.

Tror du det är invandrare som skickar dom mailen? Knappast va?`

Varför skulle det inte vara invandrare som gör det också?
  • sumot
    Anonym (F) skrev 2016-01-11 20:48:33 följande:

Kvinnoförtrycket är ju inget nytt. Det har inte kommit med invandringen. Det har alltid funnits. Kvinnoförtrycket är ett generellt problem över hela jordklotet och det är ingen skillnad på om det uttrycker sig som en lek i Nordafrika eller inte. Det är samma förtryck och den gemensamma nämnaren är män. Att göra skillnad på handlingarna gör att det läggs fokus på enskilda förövare istället för det generella problemet och glömma vilka offren alltid är. Det är kvinnor.

Nej jag håller inte med. Att inte våga peka ut grupper som är extra utsatta eller som är förövare, det är att svika offren. Se på Mona Sahlin som insåg efter Fadime-fallet att de kanske ändå borde ha pratat om hederskulturen istället för att förneka det och låtsas om att problemen inte existerar av rädsla för att bli stämplade som främlingsfientliga.
  • sumot
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-11 21:03:22 följande:

Därför att dom är oftast signerade med "stolt patriot" eller liknande och att det är engagemanget i flyktingmottagande som triggar galningarna. 

Eller tror du det är invandrare som låtsas vara "patrioter" ?

Tror du att alla invandrare är nöjda med flyktingpolitiken som förs eller vad försöker du få sagt? När jag kollade senast över statistiken för hur folk skulle rösta om det vore val så var majoriteten av kvinnorna som skulle rösta på SD invandrare. Eller tror du inte att invandrare kan vara emot flyktingpolitiken som förs?

På samma sätt som du har jag också fått höra saker från folk som jobbar med flyktingar. De som jobbar där och är svarta får utstå väldigt mycket rasism från vissa grupper.. gissa från vilka?
  • sumot
    Anonym (F) skrev 2016-01-11 21:32:22 följande:

Det behöver jag inte. Det spelar ingen roll om handlingen är mer våldsam än andra handlingar. Det är fortfarande kvinnoförtryck. Det är det som är min poäng.

Fast vad är din poäng? Kvinnoförtryck är kvinnoförtryck, och därför får man inte diskutera specifika fall eller belysa olika sorters förtryck? Det om något är ju verkligen att förringa offren det som de varit med om.

Alla vet väl att förtryck är förtryck precis lika mycket som en banan är en banan. Varför säga det uppenbara?
  • sumot
    Anonym (Anders) skrev 2016-01-11 22:15:58 följande:

Ursprungligen var det en kommentar till någon som påstod att svenska män inte önskade att kvinnor skulle bli våldtagna. Jag visade att det alldeles uppenbart är fel.

Läste den personens inlägg. Jag tror denne syftade på att svenska män som går ihop i grupp, på samma sätt som i Köln, inte existerar. Och det är ju sant. Såklart det finns sjuka svenska män, det är väl alldeles uppenbart så varför ens poängtera det? Men är ju inte det händelserna i Köln, Kalmar m.m. handlar om utan det är ju araber först och främst. Så varför inte hålla oss till det och lämna svenska män utanför.
  • sumot
    KillBill skrev 2016-01-11 22:39:03 följande:

Jag tycker att debatten helt har förlorat alla proportioner.  Det är ingen som förringar det faktum att kvinnor har blivit sexuellt trakasserade på större sammankomster i Sverige och att unga invandrarkillar är skyldiga till övergreppen.  Men det är faktiskt så att att det sker mer än 70 000 sexuella övergrepp varje år i Sverige , 200 övergrepp om dagen 365 dagar om året (enligt BRÅs estimat). Även om invandrare är överrepresenterade i sexualbrottsstatistiken så står svenska män för en majoritet av övergreppen. Därför anser jag att det är fel att vissa försöker att reducera problemet till att bara omfatta unga män från Nordafrika och Mellanöstern, problemet är faktiskt större än så.

Hm fast du förringade det just precis. Både offren och förövarna.

Det här problemet som diskuteras gällande det som hände i bl a Kalmar omfattar ju just bara unga män från Nordafrika och Mellanösten. Hur är det att reducera problemet menar du?
  • sumot
    FDFMGA skrev 2016-01-16 21:34:19 följande:

Lever vi ens i samma världsdel eller universum du och jag.

Jag har inte sett eller hört någon som "skrikit halsen av sig att alla är välkomna hit och bete sig som i sina hemländer".

Ingen överhuvudtaget. Jag har inte hört något om att inte svenska lagar ska gälla för invandrare - eller att de inte ska anpassa sig till Sverige.

Själv tycker jag att man iofs kan vara tydligare gentemot invandrare vad som gäller i Sverige, att man kan få tycka vad man vill men att man också måste acceptera att det gäller alla och att Sverige är ett sekulärt samhälle där ens egen tro aldrig får inkräkta på andras, att Sverige är ett jämställt samhälle där ens egna sexuella behov aldrig får inkräkta på andras.

En del av att göra detta är att hålla efter våra svensktillverkade talibaner, deras åsikter om hur kvinnor ska uppträda för att inte bli våldtagna eller tafsade på har inget med svenska värderingar att göra utan skulle passa bättre bland männen i någon klan i Jemen eller så.

Dessutom är det så att Sverige inte har proklamerat rasism. Vi kan alltså inte tillskriva enskilda personer som söker asyl egenskaper som våldtäktsbenägna på grund av en generell överrepresentation bland de som kommer från samma land och har invandrat till Sverige.

Däremot är det fullt möjligt att ha ett system som säger att asylsökande som begår vissa brott har förverkat sin rätt till asyl utan att det på något sätt kan sägas vara främlingsfientligt eller rasistiskt.

Tror det är många som inte delar din uppfattning i första styckena.

Det är ju lätt att vara efterklok och såklart det blir svårare att göra något åt saken nu när problemen börjat synas. Felet var ju att släppa in så många från första början utan några ordentliga kontroller. Man hade ju kunnat önska att politikerna som styr skulle haft lite konsekvenstänk. Tyvärr har ju det saknats vilket innebär att vi tagit in en massa problemmaskiner med helt annan människosyn som inte kommer bidra med mycket mer än mer jobb åt poliserna (fast poliserna verkar ju ha hittat sitt sätt att hantera det, dvs. inte alls...).
  • sumot

Det har inte varit folk som skrikit sig hesa om att "folk är välkomna och får bete sig som i sina hemländer". Att skrika så hade ju varit rasistiskt, dvs att påpeka att de beter sig annorlunda i andra länder. Istället har det ju skrikits att alla är välkomna och precis hur många som helst. Att många är 35 åriga "barn" och många inte ens har skyddsbehov samt är ute efter pengar är ju inget som ens fått nämnas eftersom att då är man ju rasist. Samma om man velat ha bl a gränser och ålderskontroll. Att ens nämna att vi har olika kulturer och människosyn har varit helt uteslutet.

Framstod ju som väldigt dumma då dessa "skrikare" men gör det kanske ännu mera nu..

Så jo, det har skrikits rätt mycket och speciellt här på familjeliv.

• sumot
    KillBill skrev 2016-01-16 22:53:24 följande:

I många trådar här på FL målar nationalister upp bilden av Sverige som ett laglöst land där brottsligheten och övergreppen har tagit över. Denna beskrivning har emellertid inget med verkligheten att göra. Antalet anmälda våldsbrott, sexuella trakasserier och våldtäkter var färre 2015 än på flera år.

Nationalister? Vad har det att göra med folk som menar att Sverige skulle vara laglöst.

Förstår inte riktigt din koppling heller att bara för våldsbrott inte ökat lika mycket som tidigare år (källa?) är det samma som att vi ligger på en bra nivå nu? Eller är det någon drastisk minskning som skett som jag helt missat? Oavsett är det rätt ignorant att säga att de som upplever att det är laglöst har fel. Talar nog mest för din egen okunskap och oerfarenhet tyvärr.
  • sumot
    FDFMGA skrev 2016-01-17 00:28:13 följande:

Kan du inte ge exempel från FL på alla dessa röster som skrikit sig hesa. Det finns ju en liten grupp frekventa "pk-skribenter" här på FL, kan du inte länka till en tråd där någon av dem skriker halsen av sig om att invandrare inte ska behöva anpassa sig till svenska förhållanden.

Själv har jag inte uppfattat någon överhuvudtaget som påstått att invandrare inte är personligt ansvariga för sina handlingar.

FDFMGA skrev 2016-01-17 00:58:31 följande:

tja, de ledare jag läser där diskuteras det hur integrationen måste bli bättre, inte att det är fel att ställa krav på anpassning till Sverige.

Förmodligen syftar vi på olika fenomen, men jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Oj, förnekelsen är stor. Ord blir egentligen överflödiga för din text är så uppenbar. Såklart att det är bättre att förneka när andra alternativet är att framstå som dum och inse att man inte tänkte själv utan lät pk-media och pk-politikerna göra det åt en.

Om du vill se alla som skrikit sig hesa så kan du söka i valfri tråd som behandlar flyktingpolitiken. OBS! Från innan övriga regeringen och journalister började lyfta fram "SD:frågor" och innan det blev politiskt korrekt att vara "rasist". Fast det här vet du ju såklart om, men vi kan väl låtsas för din skull att du inte gör det för vi båda vet ju vad andra alternativet är.

Ser ändå fram emot mer skådespel och inlägg av typen "Va? Åldertestning rasistiskt, vem har sagt det?", "att invandraren är överrepresenterade i våldsbrott, det har väl alltid pratats öppet om", "Finns väl ingen som kallat någon för SD:are om inte den själv uttalat att den är det", "Välkomnat alla flyktingar? Vem har gjort det?", "Att kulturerna skulle vara olika och människosynen? Ja men det är väl självklart!", "Sverige har alltid haft en kultur, finns väl ingen som hävdat något annat"...
  • sumot
    KillBill skrev 2016-01-17 01:00:51 följande:

Antalet sexualrelaterade brott (inkl. våldtäkter) minskade med ca 14% eller 2 850 st. år 2015 jämfört med år 2014.

Tittar man på antalet våldsbrott så låg antalet anmälda brott 2015 i princip på samma nivå som 2014 (en minskning med 14 st.). Ställer man antalet anmälda våldsbrott i relation till Sveriges befolkningsstorlek så låg antal anmälda våldsbrott år 2015 i relation till befolkningsstorleken på en lägre nivå än år 2005.

Källa:statistik.bra.se/solwebb/action/index

När antalet anmälningar ökar är det viktigt att lyfta fram att vi fick annan lagstiftning. När trenden visar motsatt då glöms det helt plötsligt bort att kolla på olika omvärldsfaktorer. T ex om kopplingen med att våldsbrott med unga män minskat kan bero på att många sitter inne med sina datorer istället för att gå ut och slåss. Det gäller ju att granska statistiken från alla håll och inte plocka ut det som passar ens egen världsbild bäst. Hur såg t ex samma statistik ut för 2014?

I trådar som denna som tar upp ämnet invandrare och våldtäkter så blir det helt plötsligt tyst när det nämns att statistiken visar att vissa folkgrupper är överrepresenterade för t ex våldtäkter. Något som egentlgien är väldigt intressant att diskutera.

Oavsett hur kommer det sig att vissa resonerar så sjukt som TS att kvinnor får skylla sig själva. Beror det på generell dålig kvinnosyn som riktningen här i tråden varit. Eller går det att se ett nytt fenomen? Jag kan förstå det Ts vill lyfta fram men tyvärr misslyckas det då ett kvinnohat lyser igenom inlägget. Det är tragiskt att vissa använder det som skett i tex Kalmar för att på ytterliga sätt få trycka ned kvinnor. Samtidigt som det är lika tragiskt att vissa använder det för att belysa våldet mot kvinnor generellt för att på så sätt komma ifrån vad det här ämnet egentlgien handlar om (flyktingar som i grupp går på västerländska).
  • sumot

[quote=76243781][quote-nick]KillBill skrev 2016-01-18 19:42:03 följande:[/quote-nick][/quote]

Då kan vi nog lägga in ordet PKistFeminst i ordlistan också.

Pk:ister som vill diskutera kvinnovåldet bland svenska män så fort förövaren är icke-arier.

• sumot
    FDFMGA skrev 2016-01-18 21:01:54 följande:

En liknelse ska inte tolkas bokstavligt.

Där är syftet ett annat - i den aktuella att visa att det inte är så stor skillnad i kvinnosyn mellan vissa invandrarmän och vissa svenska män. Trots att "huliganerna" upplever att de är varandras svurna fiender så kan åskådaren tycka att det är exakt samma skit.

Varför är det så viktigt att belysa att det inte finns en stor skillnad i kvinnosyn mellan vissa invandrarmän och vissa svenska män. Just bara när förövaren inte är svensk? Går du rent med en föreställning att alla invandrare har en sämre kvinnosyn eller vad är syftet annat än att framstå som främlingsfientlig? Gör du samma när förövaren är svensk och lyfter fram att det även finns vissa invandrarmän som är våldsamma. Eller anser du att det inte behövs då du har en föreställning av att alla svenskar överlag har en bra kvinnosyn.

Det du vill få fram i dina försök att framstå som politisk korrekt får dig tyvärr bara att framstå som allt annat än det.
  • sumot
    FDFMGA skrev 2016-01-19 00:21:24 följande:

Kanske du inte har förstått att den här tråden handlar om kvinnosynen bland vissa svenska män - och den skiljer sig inte nämnvärt från den bland vissa invandrarmän.

Det finns väl än tre-fyra trådar där det explicit diskuteras kring händelserna i Köln, Kalmar, Kungsträdgården med flera - men den här tråden utgår ju från vissa svenska mäns syn på kvinnor.

Ts anser att kvinnor som blir våldtagna eller sexuellt trakasserade av invandrare har sig själva att skylla eftersom de röstat på partier som anser att invandring är av godo, det vill säga alla partier utom SD. 

Varför är du så rädd att diskutera kvinnosynen bland vissa svenska män? Är det rädslan att upptäcka att fenomenet med objektifiering ur ett äganderättsperspektiv gentemot kvinnor inte är begränsat till vissa invandrare.

Själv menar jag att man inte kan blunda för inhemsk kvinnofientlighet samtidigt som man varnar för kvinnofientlighet bland invandrare. man är inte trovärdig då.

Vad gäller icke-svenska medborgare som inte klarar av att anpassa sig till vissa enkla regler och värderingar som är grundläggande för umgänget människor emellan i Sverige så anser jag att det egentligen borde vara så enkelt som att då har de inget här att göra.

Men det blir ett dubbelt budskap vi skickar ut om vad som är enkla regler om vi inte samtidigt ser till att ha nolltolerans gentemot inhemska kvinnohatare.

En av dem som gråter högst i den här tråden om hur förskräckligt det är att svenska kvinnor antastas av invandrare gav en gång rådet till en kvinna här på FL som i förtvivlan startade en tråd efter att hennes svenske man försökt våldta henne - rådet var att hon borde försöka vara lite mer följsam gentemot honom fortsättningsvis.

Fast nu pratar du bort dig. Det är väldigt mycket text som har väldigt lite relevans till det jag skrev. Du har gjort en tolkning av tråden och undviker att svara på mina frågor. Förstod du ens vad jag försökte få fram? Det är väldigt sant det jag skriver och intressant. Du borde läsa en blogg av en kille som är halvjude och halvrom. Han skriver just om det här och han om någon som lever i utsatta grupper vet ju vad han talar om. Jag kan försöka hitta namn sen eller så söker du på Google bara så kommer det säkert upp.

Jag hänger dessutom ofta i trådar angående just kvinnosyn vare sig det är en invandrare eller svenskar som är förövare. Du kan ju kolla där och skapa dig en bild av mig istället för att hita på en egen. Eller menar du att jag borde engagera mig mer för att invandrare är förövare, isåfall varför tycker du det? Är det någon föreställningen du har igen? Eller menar du att bara för att jag kan se att vissa invandrarmän har sämre kvinnosyn generellt än svenska män så betyder det att jag är rasist och har något emot invandrarmän? Berätta gärna för mig hur du gör den kopplingen isåfall. För igen så tror jag att det handlar mest om dina egna föreställningar som faktiskt bara får dig att framstå som främlingsfientlig.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?