Inlägg från: Anonym (Dålig jämförelse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dålig jämförelse)

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

todo nada skrev 2016-01-08 18:51:51 följande:
    Om du bjuder in en vän på middag, och denne vännen bestämmer sig för att ge dig en smäll på käften, är det ditt eget fel då?
    Är jag hemsk om jag inte bryr mig och tycker att du får skylla dig själv? Du bjöd ju in vännen, du gav denne förutsättningarna för att kunna smocka till dig.

Svaret på första frågan är: nej, självklart skulle det inte vara ditt fel att en person du visat vänlighet mot gör dig illa på något sätt. Du kan ju omöjligen kunna veta att din vän skulle agerat så.
    Svaret på andra frågan är: ja, jag skulle vara en hemsk människa om jag la skulden för någons dåliga handlande på den som blev utsatt för det.
    Dock kan man ju inte anta att en vän ska slå en på käften. Om man tar in flyktingar i den mängden vi gör trots att vi vet att det finns många rötägg i den gruppen som beter sig illa så är det ju inget som borde komma som en chocka att detta händer.

Jämförelsen skulle väl snarare vara att man bjuder in någon man vet är en kleptoman och sedan blir bestulen. Då kan man väl anse att personen får skylla sig själv lite grann?
    todo nada skrev 2016-01-08 20:08:40 följande:
    Vi kan byta ut slaget mot mord istället, TS bjuder hem en vän och blir mördad. Vilket ju egentligen är större sannolikhet än att TS får stryk, eftersom runt 70% av alla mord sker av någon närstående till offret.

Rötägg finns överallt, självklart även bland de som flytt hit. Det vore naivt att förneka. Men att dessa är "många", hur vet du det? Många i förhållande till vad?
    Fast då skulle det ju vara om man bjuder hem en vän som man vet kan få psykotiska frispel och gå bärsärkagång och har en historik av att ha mördat folk tidigare i så fall om det ska vara en rättvis jämförelse.

Jag menar många i förhållande till befolkningen i Sverige i snitt. Alltså att andelen personer som beter sig som svin är mycket större bland de som kommer hit än de svenskar som redan bor här.
    Anonym (Runner) skrev 2016-01-08 21:24:07 följande:
    Men du varför skulle det vara en bättre jämförelse. 
    Skulle en flykting vara mer benägen att mörda än en helyllesvensk menar du? 
    I så fall är du helt ute och cyklar, nationalitet har inget med mordbenägenhet att göra.
    Det är ju absurt att hävda. 
    Så om vi väljer ut ett slumpmässigt urval på 1000 "helyllesvenskar" samt 1000 flyktingar så kommer inte en större andel av flyktingarna ägna sig åt brottslighet och bete sig på ett sämre sätt än bland svenskarna menar du? Då har integrationen funkat bra mycket bättre än vad jag har läst, hört och även sett exempel på i verkligheten.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?