Kezza skrev 2016-01-18 19:59:03 följande:
Hej.
Vad roligt att höra att ni har ett litet embryo i din mage! Jag kan tänka mig att det måste kännas helt fantastiskt! :)
Har ni gjort flera ivf:er eller är detta ert första försök?
Vi väntar fortfarande på att få en tid till ett trepartssamtal eller vad RMC kallar det. Vi har fått besked att det ska ske inom 3 månader vilket är innan början av mars. Så varje dag jag tömmer brevlådan hoppas jag att det ska finnas ett brev från Region Skåne! :)
Jag är verkligen en novis kring allt detta med ivf. Jag har googlat lite men det finns fortfarande många frågor. Vad behöver jag veta? Finns det en "ivf-kurs for dummies"? ;)
Jag funderar lite på detta med kuratorsamtalet. Vad för typ av frågor ställer han/hon? Är det svårt att bli "godkänd" dvs att man får ta emot donerad sperma?
Hur stora är sprutorna egentligen? Gör de ont?
Jag har en massa frågor. Hoppas att du står ut med mitt tjat! :)
Vad kul att du skrev! Hoppas ni får komma igång snart!
Det är klart att det är mycket man inte har koll på i början. Men sen får man stenkoll, det vill jag lova. Och det praktiska - man kan fråga om man inte förstår
Angående sprutorna så är det ingen fara. Det är ju lite beroende på hur känslig man är. Men man kommer in i det. Beroende på vad du får för spruta så fungerar de lite olika. En ser ut typ som en diabetesspruta. En annan typ som en sån man hade när man lekte doktor när man var liten typ..
Sen är det ju det här med långt och kort protokoll. De kommer förklara allt för er när det väl är dags. Och du är välkommen att fråga mig mer saker om du skulle vilja också!
Du har redan fått lite svar om kuratorsamtalet. Och jag kan väl säga att jag inte hade så mycket förväntningar alls. Och det var enkelt avklarat. De ställer lite frågor. Förklarar hur det funkar. Sen är det klart. Har väldigt svårt att tro att någon inte skulle bli "godkänd". Går ni till samma kurator som vi fick på RMC så är hon dessutom rätt virrig. Så det är definitivt lugnt
Vi är inne på vårt andra försök. Förra resan slutade precis innan insättning, då alla tre befruktade ägg som vi hade slutade dela sig som de skulle. Så vi är verkligen lyckliga över att vi fick tillbaka ett litet ägg nu. Oavsett hur det går så känns det som en seger i sig.