• Anonym (Ledsen)

Min kille är missbrukare

Jag ska försöka hålla det så kortfattat som möjligt..

Jag och min kille testade hösten 2014 att röka weed ihop. Det var kul så vi testade några fler gånger. Sedan kände jag dock att det inte var något för mig och gjorde det inte mer. Han fortsatte och rökte med vänner och det gick så långt att jag bad honom välja mellan mig och gräset för att sedan tvinga honom att berätta för sina föräldrar. Detta resulterade i att han var ren hela sommaren, han valde att vara med mig och gick till och med på kisseprov.

Efter sommaren tog vi ett uppehåll och träffades igen i slutet av november. Det kom då fram att han börjat röka igen. Han var ledsen för det och sa att han behövde mitt stöd för att han ville dra ner på det (detta var inte anledningen till att vi träffades utan kom fram senare) jag tänkte att okej då vill han iaf sluta och det är ju ett bra tecken.

I början träffades vi inte så ofta och då märkte jag inte hur illa det var, men senaste veckorna har vi träffats mer och han röker mer eller mindre varje kväll. I helgen började jag gråta och sa att jag vet inte om jag orkar detta mer jag mår dåligt av detta och han sa att detta är sista jag röker, om jag bara får röka denna så gör jag det inte mer sen!

Jag sa att han inte ska säga något han inte kan hålla, och vi kom fram till att det är ok 1 gång i veckan och inte på vardagar.

Men igår... Jag skulle upp kl 6 idag och var redo att sova kl 22. Han låg och vred sig i sängen tills 01 då han bröt ut i gråt och sa att han hade ångest, att hak inte visste varför han mådde sågär, hur hopplöst allt kändes och att det var därför han rökte. Han lovade att han skulle snacka med sin mamma om detta hon är bäst..

Men helt ärligt han är fast i ett missbruk och jag vet inte vad jag ska göra.. Ver att han vill sluta för han ser att han gör mig ledsen, men varför gör han inte det då? Vill inte vara med en pundare?

Någon som vart i samma situation? Hur kan jag hjälpa honom?

• Svar på tråden Min kille är missbrukare
  • Anonym (Undrar)

Vad är problemet med att han röker på? Sköter han inte sitt jobb? Låter han rökat styra hela hans liv? 

• klyban

Låter inte som nått missbruk så här långt i din beskrivning.
    Dock låter det som han har problem med psyket, självmedicinerar och kanske en släng av beroende.
    Sen om han rökt intensivt och ett tag, så brukar detta ge svårigheter att sova i någon dag.

• Anonym (Ledsen)

Är det inte ett missbruk om man ljuger om hur mycket man gör det, lovar att dra ner på det men inte ens klarar en kväll utan det?

Han har inget fast jobb och bryr sig inte heller om att söka något eftersom att han anser sig själv för bra för ett vanligt "svenssonjobb".

Enligt mig hade det inte vart någon big deal om han bara rökte då och då som en kul grej men igår kom det ju verkligen fram att han inte ens klarar en kväll utan att röka. Det är inte så jävla nice för mig att ligga där med honom när han är bäng, han blir en annan person då...

Han röker alltså varje kväll för att kunna somna, och ibland när han är ensam med sina tankar på dagarna och ångesten/rastlösheten kommer så röker han också kom det fram igår. Han mår ju inte bra och har dessutom en släng av add/adhd. Vet inte vad jag ska göra, jag älskar honom och vill inte lämna honom men det är inte kul att vara med någon som inte kan må bra om han inte får röka och som dessutom ljuger/undanhåller skiten.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-05 18:52:48 följande:
    Är det inte ett missbruk om man ljuger om hur mycket man gör det, lovar att dra ner på det men inte ens klarar en kväll utan det?
    Han har inget fast jobb och bryr sig inte heller om att söka något eftersom att han anser sig själv för bra för ett vanligt "svenssonjobb".
    Enligt mig hade det inte vart någon big deal om han bara rökte då och då som en kul grej men igår kom det ju verkligen fram att han inte ens klarar en kväll utan att röka. Det är inte så jävla nice för mig att ligga där med honom när han är bäng, han blir en annan person då...
    Han röker alltså varje kväll för att kunna somna, och ibland när han är ensam med sina tankar på dagarna och ångesten/rastlösheten kommer så röker han också kom det fram igår. Han mår ju inte bra och har dessutom en släng av add/adhd. Vet inte vad jag ska göra, jag älskar honom och vill inte lämna honom men det är inte kul att vara med någon som inte kan må bra om han inte får röka och som dessutom ljuger/undanhåller skiten.

Nä, det klassas inte som missbruk.
    Dock som ett dåligt beteende, och bör vara vaksam över såna beteenden.

Det kan finnas en lösning till ADHD som inte innefattar konsumtion av berusningssubstanser.
    Och detta CBD-olja, men som tyvärr är dyr och går inte få via sjukvården.
    Och ska tilläggas att det inte är narkotikaklassat och kommer aldrig bli narkotikaklassat.

Annars är ADHD en av de större anledningarna till självmedicinering i detta land.
    Han har ingen concerta eller såna mediciner?
    Kan ju vara så att de inte hjälper för honom eller för svåra biverkningar.

• Anonym (Ledsen)
    klyban skrev 2016-01-05 19:16:00 följande:

Nä, det klassas inte som missbruk.

Dock som ett dåligt beteende, och bör vara vaksam över såna beteenden.

Det kan finnas en lösning till ADHD som inte innefattar konsumtion av berusningssubstanser.

Och detta CBD-olja, men som tyvärr är dyr och går inte få via sjukvården.

Och ska tilläggas att det inte är narkotikaklassat och kommer aldrig bli narkotikaklassat.

Annars är ADHD en av de större anledningarna till självmedicinering i detta land.

Han har ingen concerta eller såna mediciner?

Kan ju vara så att de inte hjälper för honom eller för svåra biverkningar.

Vart kan man få tag på det och vad gör det? Tycker det är jobbigt när han röker dels för att det faktiskt är olagligt, för att det är så mycket och för att han förändras så mycket när han är hög.. Om detta inte är missbruk vad kallas då detta?

Nej han åt det förr men inte ätit det på länge vad jag vet.
  • Anonym (Empress)

Jag förstår inte problemet? Varför försöker du kontrollera vad han gör? Om han vill röka så rör det ju inte dig. Det är inte så att man blir agressiv av att röka direkt som med alkohol. DU gör ett problem av ett ickeproblem. 

• Mwnsnem

Klyban: så klart som fanken är beroende! Kan vara bland den dummaste kommentaren jag läst. Är du själv mitt uppe i ett missbruk, månne?

Ts: snacka med hans mamma. Jag tycker att ni båda skall konfrontera honom. Han lär försöka ta tag i sina problem, och söka hjälp.

• Anonym (Ylva)

Tala om för honom hur viktigt det är för hans mående att han sätter igång med sin medicinering mot adhd igen. Har det gått lång tid kanske ett nytt besök hos läkaren kunde vara bra. Börja om med rätt dos och så. Det låter som att han självmedicinerar och det är bättre att han tar sin medicin än att han röker på.

• Anonym (Ledsen)

Efter igår så känner jag mig bara ledsen och inte alls sugen på att träffa honom. Är helt slut efter att inte ha fått sovit inatt men det verkar han ha noll förståelse för.

Jag vill prata med hans mamma men vill ge honom chansen att göra det själv först eftersom att han sa att han ville det. Dessutom reser jag iväg nästa vecka och är borta i ca 2 månader och vill ge honom den tiden, tänkte att jag skulle ignorera allt tills dess men för tillfället känner jag mig deppig av allt detta och som sagt inte alls sugen på att ses, eftersom att jag är rädd att gårdagen ska upprepas..

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Empress) skrev 2016-01-05 19:21:10 följande:

Jag förstår inte problemet? Varför försöker du kontrollera vad han gör? Om han vill röka så rör det ju inte dig. Det är inte så att man blir agressiv av att röka direkt som med alkohol. DU gör ett problem av ett ickeproblem. 

Troligen är du en trogen brukare av gräs och du har rätt man blir inte aggressiv det är inte problemet här. Men ska försöka förklara hur jag upplever det!

Tänk att du har en partner som varje kväll innan ni ska sova dricker någon typ av alkohol till middagen, filmen eller i sängen när ni läser en bok eller något. Hen dricker sig inte full, men påverkad. Din partner är fortfarande sig själv men en något gladare, mjukare person. Inte så dåligt kanske? Men när du sedan inser att hen verkligen behöver alkoholen för att bli såhär lugn och om hen inte får dricka sin drink blir irriterad och tar ut det på dig, så tröttnar man tillslut. När denne personen sedan börjar dricka mitt på dagen för att lugna ner sig själv så klassas denna person som alkolist enligt mänga.

Varför är det då ok att bruka gräs på samma vis? Min kille blir inte arg utan tvärtom kärleksfull och lugn, men jag gillar inte att han ska behöva röka för att bli sådan. Det påverkar visst mig, då jag får se detta varje kväll.
  • Anonym (Empress)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-05 21:39:09 följande:
    Troligen är du en trogen brukare av gräs och du har rätt man blir inte aggressiv det är inte problemet här. Men ska försöka förklara hur jag upplever det!

Tänk att du har en partner som varje kväll innan ni ska sova dricker någon typ av alkohol till middagen, filmen eller i sängen när ni läser en bok eller något. Hen dricker sig inte full, men påverkad. Din partner är fortfarande sig själv men en något gladare, mjukare person. Inte så dåligt kanske? Men när du sedan inser att hen verkligen behöver alkoholen för att bli såhär lugn och om hen inte får dricka sin drink blir irriterad och tar ut det på dig, så tröttnar man tillslut. När denne personen sedan börjar dricka mitt på dagen för att lugna ner sig själv så klassas denna person som alkolist enligt mänga.

Varför är det då ok att bruka gräs på samma vis? Min kille blir inte arg utan tvärtom kärleksfull och lugn, men jag gillar inte att han ska behöva röka för att bli sådan. Det påverkar visst mig, då jag får se detta varje kväll.
    Jag är i precis samma situation som du. Jag röker inte själv, har väl testat nån gång men tyckte mest det var obehagligt. Men min kille röker varje kväll. Om han mår bra av det kan jag tyvärr inte säga något om det. Då får han göra det. Försök att släpp dina kontrollbehov. Du har ju bestämt dig för att det är ett problem. Kan du inte bestämma dig för att det inte är ett problem? 
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-05 19:20:08 följande:
    Vart kan man få tag på det och vad gör det? Tycker det är jobbigt när han röker dels för att det faktiskt är olagligt, för att det är så mycket och för att han förändras så mycket när han är hög.. Om detta inte är missbruk vad kallas då detta?
    Nej han åt det förr men inte ätit det på länge vad jag vet.

CBD-olja kan du söka på, det kommer upp överst.
    Och så för de som inte har den allra minsta koll, så tillägger jag IGEN att det är helt lagligt olja.
    Utan rusegenskaper, dyrt dock.
    Men går ju testa lite och se om han får någon ro i sin skäl.
    Som aldrig kommer bli narkotikaklassad.
    Då folk ser hampa, och sen havererar hjärnan.

Missbruk är en medicinsk diagnos, och inget godtyckligt ord man ska använda  när det passar en.
    Dock säger jag inte att han kanske är en missbrukare, men än så länge så finns det inget i din text som tyder att det är såpass långt gånget.
    Beroende är också en diagnos, och den låter rätt trolig för stunden.
    Sen ska tilläggas att rättsväsendet kallar all konsumtion av narkotika för missbruk(de som då inte är föreskrivna givetvis), men jag har noll tilltro till rättsväsendet kompetens i att ställa medicinska diagnoser.
    Man går liksom inte till polisen med ett brutet ben eller en hjärnblödning, det finns bättre ställen att få hjälp med detta.

• klyban
    Mwnsnem skrev 2016-01-05 19:23:17 följande:
    Klyban: så klart som fanken är beroende! Kan vara bland den dummaste kommentaren jag läst. Är du själv mitt uppe i ett missbruk, månne?

Ts: snacka med hans mamma. Jag tycker att ni båda skall konfrontera honom. Han lär försöka ta tag i sina problem, och söka hjälp.

Har inte sagt om att beroende inte är troligt, eller tolkar du om fritt själv?
    Varför skulle man vara en missbrukare, för man säger att det vara möjligt med ett beroende här.
    Men svara på din fråga, nä jag är varken beroende av nått eller missbrukar någon substans.

• Anonym (Ledsen)

Han lovade att prata med sin mamma men har fortfarande inte gjort det. Senast vi sågs var den kvällen när han fick panik och började gråta. Vad jag förstod mådde han dåligt av att behöva göra det för han förstod själv att han började bli typ beroende? Men så pratade vi idag och han blev nästan arg när jag ifrågesatte honom om varför han rökt även dessa dagar och varför han inte pratat med sin mamma än. Dessutom verkade han inte tycka att det var så allvarligt nu ändå utan pratade om att köpa en våg så han kunde väga milligram eller något? Varför gör han så? Först mer eller mindre lipar inför mig och lovar att försöka dra ner på det för att sedan bli kaxig angående det och fortsätta röka, som om ingenting?

Angående cbd-oljan, jag förstod inte riktigt vad den gör? Lugnar den en? En sådan liten flaska skulle man ju kunna testa men använder man den istället för röka då? Hur mycket ska man ta och hur ska man ta det? Och hur ska jag lägga fram det till honom? Liksom be honom testa det istället?

För rökningen är ju något han delar med sina vänner också, det är typ vad de gör när de umgås har jag förstått :(

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-01-07 18:59:30 följande:
    Han lovade att prata med sin mamma men har fortfarande inte gjort det. Senast vi sågs var den kvällen när han fick panik och började gråta. Vad jag förstod mådde han dåligt av att behöva göra det för han förstod själv att han började bli typ beroende? Men så pratade vi idag och han blev nästan arg när jag ifrågesatte honom om varför han rökt även dessa dagar och varför han inte pratat med sin mamma än. Dessutom verkade han inte tycka att det var så allvarligt nu ändå utan pratade om att köpa en våg så han kunde väga milligram eller något? Varför gör han så? Först mer eller mindre lipar inför mig och lovar att försöka dra ner på det för att sedan bli kaxig angående det och fortsätta röka, som om ingenting?

Angående cbd-oljan, jag förstod inte riktigt vad den gör? Lugnar den en? En sådan liten flaska skulle man ju kunna testa men använder man den istället för röka då? Hur mycket ska man ta och hur ska man ta det? Och hur ska jag lägga fram det till honom? Liksom be honom testa det istället?
    För rökningen är ju något han delar med sina vänner också, det är typ vad de gör när de umgås har jag förstått :(

Har han koll på cannabis, så vet han antagligen vad CBD är.
    Det är en cannabinoid som är har antipysko egenskaper, som kan lugna och dämpa ångesten hos en hel drös olika psyksjukdomar och tillstånd.
    De som tar denna, upplever att världen sakta ner och tankar och handling är i synk.

Och jag ska upprepa IGEN, detta är ingen drog och är inte narkotikaklassat.
    Och kommer heller aldrig bli narkotikaklassat, man kan säga det är THC´s motpol.

Hur mycket man tar vet jag inte, men antar det finns dosering på flaskan.
    Enklaste är väl droppa under tungan eller på smörgåsen.
    Finns även kapslar att köpa.
    Skulle faktiskt inte alls förvåna mig om denna i framtiden kommer vara i en läkares arsenal, än skriva ut SSRI till allt.

Prata med han och fråga om han kan testa ett tag och se om det blir lite bättre ordning på tankar och ångest.
    Och du kan ju säga att det är okey att ta en på fredag/lördag kvällen, om det är så han har ltie svårt att sluta.
    Då jag uppfattade du inte hade nått emot att det skedde nån gång.
    Bara det inte sker hela tiden.

• Anonym (Ledsen)

Hade han gjort det 1-2 ggr i veckan istället för att dricka alkohol (som han ofta använder som argument) så hade jag inte ens sagt något men nu är det VARJE kväll vilket jag inte gillar. Ikväll skulle han umgås med vänner men jag är ju nästan säker på vad de gör, tycker det är pinsamt att de inte har något roligare att göra än att sitta och bli höga ihop.

Idag ringde hans mamma mig och frågade om jag visste något om det hon hittat under sängen, så vi pratade faktiskt ganska länge och det slutade med att hon sa att hon ska prata med honom redan i morgon. Känns väldigt skönt att inte behöva ha detta ansvaret spec nu när jag ska iväg. Hon är så otroligt förstående och lugn så kändes bra att hon vet. Hon hade misstänkt detta lång tid.

Svar på tråden Min kille är missbrukare