Vi som planerar äggdonation 2016
Ronon: Jag gjorde ERA-testet på IVF Riga efter vårt första försök. Normalt sett rekommenderar de det först efter 3 misslyckade försök, men eftersom vi hade så många misslyckade försök med IVF bakom oss valde vi att göra det tidigare. Testet går ut på att hitta ditt implantationsfönster och framför allt att utesluta att du har ett avvikande implantationsfönster. Du kan göra det på två sätt. Antingen stimulerar du med östrogen, gör ultraljud hemma för att kolla slemhinnan och gör sedan själva biopsin i Riga. Eller så gör du det i en mer naturlig cykel. Tanken är att man ska göra den metod som man senare tänker använda. Vad jag har kunnat läsa i andra trådar här är att IVF Riga verkar föredra naturlig cykel för ERA-test, även om man sedan gör stimulerat försök, lite konstigt tycker jag.
Jag fick göra i naturlig cykel och det såg ut så här: På mensens 5:e dag började jag ta Pergotime, ett läkemedel som kickar igång äggproduktion och som ska se till att du ägglossar. Jag tog dessa i 5 dagar. Sedan gjordes ultraljud. Utifrån ultraljudet bestämdes det en dag när jag skulle ta Pregnyl, en ägglossningsspruta, och ett par dagar senare skulle jag vara i Riga. Har för mig att biopsin i Riga gjordes på cykeldag 20. Jag passade på att göra hysteroskopi samtidigt. Biopsin gjorde inte ont.
Provet skickades till ett labb i Spanien. De sa att det skulle ta 2-3 veckor att få svar, men det tog nästan 5 veckor. Provet kom tillbaka som receptivt, dvs min slemhinna var mottaglig för embryo, mitt implantationsfönster var inte rubbat och Dr Fodina fick säkert massor av annan viktig information om slemhinnan. Om provet hade kommit tillbaka som icke receptivt hade vi behövt göra om hela processen en eller kanske till och med två gånger för att se var avvikelsen låg. Kostnaden för testet var 750 EUR. Jag tycker helt klart att det var värt pengarna. Men som vanligt på IVF Riga tycker jag att jag fick alldeles för lite information om vad man hittade under testet, men är så klart nöjd med att veta att implantationsfönstret är normalt.